Palvelu- ja tuotekysely Sampo Pankille
Pennilä, Tero (2011)
Pennilä, Tero
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226702
Tiivistelmä
Alkuperäisen opinnäytetyösuunnitelman mukaan lähtökohtanani oli Sampo Pankin migraatio Danske Bankiin. Aiheeni kuitenkin muuttui melko oleellisesti. Ajatus muutoksesta ei ollut minun, vaan tuli pankinjohtaja Jussi Paasolta. Syynä lienee mediassakin paljon huomiota saanut ei niin onnistunut yhdistyminen. Työn teen edelleen Sampo Pankille, mutta se käsittelee nyt palveluiden ja tuotteiden valintaan vaikuttavia tekijöitä.
Kyseessä on tutkimustyö, jonka avulla pyritään saamaan arvokasta tietoa isäntäyritykselle asiakkaiden kulutustottumuksista ja tuotteen/palvelun valintaan vaikuttavista tekijöistä. Koska pankkialalla vallitsee kova kilpailu, on tärkeää selvittää asiakkaiden toiveet ja tarpeet pankkipalveluihin.
Sampo Pankin tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli
määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomakkeen täyttäminen tapahtui Sampo Pankissa Oulun Tuiran konttorissa muun asioinnin yhteydessä. Lomakkeita täytettiin yhteensä 81 kappaletta.
Tuloksista saatiin käsitys Sampo Pankin asiakkaiden tärkeimmät
tekijät suhteessa päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, sijoittamiseen ja säästämiseen sekä laina- ja rahoituspalveluihin.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat käyttävät juuri niitä pankin palveluja, joille kulloinkin on tarvetta. Päivittäisten raha-asioiden toimivuus on tärkeää, eikä migraation aikaisiin ongelmiin haluta törmätä toiste. Sijoittamisessa odotetaan mahdollisimman suurta tuottoa mahdollisimman pienellä riskitekijällä.
Kyseessä on tutkimustyö, jonka avulla pyritään saamaan arvokasta tietoa isäntäyritykselle asiakkaiden kulutustottumuksista ja tuotteen/palvelun valintaan vaikuttavista tekijöistä. Koska pankkialalla vallitsee kova kilpailu, on tärkeää selvittää asiakkaiden toiveet ja tarpeet pankkipalveluihin.
Sampo Pankin tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli
määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomakkeen täyttäminen tapahtui Sampo Pankissa Oulun Tuiran konttorissa muun asioinnin yhteydessä. Lomakkeita täytettiin yhteensä 81 kappaletta.
Tuloksista saatiin käsitys Sampo Pankin asiakkaiden tärkeimmät
tekijät suhteessa päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, sijoittamiseen ja säästämiseen sekä laina- ja rahoituspalveluihin.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat käyttävät juuri niitä pankin palveluja, joille kulloinkin on tarvetta. Päivittäisten raha-asioiden toimivuus on tärkeää, eikä migraation aikaisiin ongelmiin haluta törmätä toiste. Sijoittamisessa odotetaan mahdollisimman suurta tuottoa mahdollisimman pienellä riskitekijällä.