Laatukäsikirja Tuiran kuntoutuskotiin
Itkonen, Marjukka; Vuonnala, Johanna (2011)
Itkonen, Marjukka
Vuonnala, Johanna
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226691
Tiivistelmä
Opinnäytetyönämme suunnittelimme ja laadimme Tuiran kuntoutuskotiin laatukäsikirjan, joka pohjautuu Oulun kaupungin mielenterveystyön kokonaissuunnitelmaan ja EFQM-laatujärjestelmään. Tulostavoitteenamme oli tehdä selkeä ja helppolukuinen laatukäsikirja, jossa kuvataan Tuiran kuntoutuskodin toiminta, johtaminen ja keskeiset prosessit. Toiminnallisena tavoitteenamme oli, että laatukäsikirjaa voidaan käyttää perehdyttämisen apuvälineenä, kuntoutuskodin palvelujen kehittämisessä sekä vakiinnuttaa kuntoutuskodin asemaa ja tunnettavuutta yhteistyökumppaneille. Laatukäsikirja palvelee prosessien kehittymisen ansiosta palvelun saajaa eli kuntoutuskodin kuntoutujaa, hänen omaisiaan ja palvelun maksajaa.
Sovelsimme opinnäytetyötä tehdessämme tuotekehitysprosessin eri vaiheita. Tietoperustamme muodostui laadunhallintaan ja mielenterveyskuntoutukseen liittyvästä lähdekirjallisuudesta, valtakunnallisista mielenterveyspalveluiden laatu- ja kehittämissuosituksista sekä mielenterveyspalveluista tehdyistä tutkimuksista. Laatukäsikirjan asiantuntijatiedon saimme Tuiran kuntoutuskodin henkilökunnalta ja kuntoutuskodin toimintaa koskevista dokumenteista.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tuiran kuntoutuskodin palveluesimiehen, henkilökunnan ja kuntoutujien kanssa. Saimme sisältöä laatukäsikirjaan kuntoutujien haastatteluista, jotka kuntoutuskodin henkilökunta toteutti tekemämme haastattelurungon pohjalta. Tuiran kuntoutuskodin henkilökunnan kanssa käydyissä palavereissa neuvoteltiin laatukäsikirjan sisällöstä ja rakenteesta. Laatukäsikirja on kaksiosainen. A-osiossa kuvaillaan kuntoutuskodin toiminta sekä organisaa-tio ja B-osiossa kuvaillaan kuntoutujan kuntoutuspolkua haastatteluineen. Keräsimme palautetta laatukäsikirjasta palautelomakkeella, jossa pyydettiin käyttökokemuksia laatukäsikirjalle asettamiemme laatukriteereiden toteutumisesta. Laatukäsikirja viimeisteltiin henkilökunnalta ja opiskeli-joilta saadun palautteen mukaan. Laatukäsikirja on muovitaskullinen kansio, joka on myös tallennettu sähköiseen muotoon päivittämisen helpottamiseksi. Tulevaisuuden jatkokehittämishaasteena on laatuprojektin jatkuminen, esimerkiksi yksityiskohtaisen kuvauksen lisääminen kuntoutusprosessin päättymisestä ja EFQM-arviointialueiden laajentaminen.
Sovelsimme opinnäytetyötä tehdessämme tuotekehitysprosessin eri vaiheita. Tietoperustamme muodostui laadunhallintaan ja mielenterveyskuntoutukseen liittyvästä lähdekirjallisuudesta, valtakunnallisista mielenterveyspalveluiden laatu- ja kehittämissuosituksista sekä mielenterveyspalveluista tehdyistä tutkimuksista. Laatukäsikirjan asiantuntijatiedon saimme Tuiran kuntoutuskodin henkilökunnalta ja kuntoutuskodin toimintaa koskevista dokumenteista.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tuiran kuntoutuskodin palveluesimiehen, henkilökunnan ja kuntoutujien kanssa. Saimme sisältöä laatukäsikirjaan kuntoutujien haastatteluista, jotka kuntoutuskodin henkilökunta toteutti tekemämme haastattelurungon pohjalta. Tuiran kuntoutuskodin henkilökunnan kanssa käydyissä palavereissa neuvoteltiin laatukäsikirjan sisällöstä ja rakenteesta. Laatukäsikirja on kaksiosainen. A-osiossa kuvaillaan kuntoutuskodin toiminta sekä organisaa-tio ja B-osiossa kuvaillaan kuntoutujan kuntoutuspolkua haastatteluineen. Keräsimme palautetta laatukäsikirjasta palautelomakkeella, jossa pyydettiin käyttökokemuksia laatukäsikirjalle asettamiemme laatukriteereiden toteutumisesta. Laatukäsikirja viimeisteltiin henkilökunnalta ja opiskeli-joilta saadun palautteen mukaan. Laatukäsikirja on muovitaskullinen kansio, joka on myös tallennettu sähköiseen muotoon päivittämisen helpottamiseksi. Tulevaisuuden jatkokehittämishaasteena on laatuprojektin jatkuminen, esimerkiksi yksityiskohtaisen kuvauksen lisääminen kuntoutusprosessin päättymisestä ja EFQM-arviointialueiden laajentaminen.