Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Kuusamon kaupungin lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatuskumppanuuskoulutuksesta

Kylli, Jonna; Manninen, Terhi (2011)

Avaa tiedosto
kylli_jonna.pdf (256.3Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Kylli, Jonna
Manninen, Terhi
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226688
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena on kuvailla lastentarhanopettajien kokemuksia omasta ammatillisesta kasvusta Kuusamon kaupungin päiväkodeissa kasvatuskumppanuuskoulutuksen käymisen jälkeen. Tutkimustehtävä vastaa kysymykseen millaisia ammatillisen kasvun kokemuksia Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajilla on kasvatuskumppanuuskoulutuksesta. Tutkimuksemme viitekehys koostuu Kuusamon kaupungin varhaiskasvatus ja hankkeet sen kehittämisen taustalla, kasvatuskumppanuus, kasvatuskumppanuuskoulutus sekä koulutus ja ammatillinen kasvu pääluvuista. Tutkimuksemme on kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmämme on teemahaastattelu, jonka teemat nousevat kasvatuskumppanuuskoulutuksen tavoitteista. Haastateltavana oli kolme Kuusamon kaupungin
päiväkotien lastentarhanopettajaa. Tutkimusaineiston analysoimme teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimustulostemme mukaan ammatillisen kasvun kokemukset kasvatuskumppanuuskoulutuksesta
liittyivät ammatti-identiteetin vahvistumiseen, oman työskentelyn itsearvioinnin lisääntymiseen sekä työmotivaation nousuun. Lastentarhanopettajat kokivat saaneensa koulutuksesta rohkeutta vanhempien kanssa kohtaamiseen. Tutkimustuloksista ilmeni myös se, että lastentarhanopettajat kokivat työyhteisössä työskentelyn helpottuneen koulutuksen ansiosta. Suuri osa Kuusamon kaupungin päiväkotien henkilöstöstä on koulutuksen käynyt ja sen myötä on muodostunut yhteinen tietopohja. Johtopäätöksenä voidaan sanoa koulutuksen olleen hyödyllinen, lastentarhanopettajien ammatti-identiteettiä kasvattava kokemus.
 
The purpose of this study was to describe kindergarten teachers´ experiences of their own professional growth subsequent to their pedagogical partnership education.
The work was commissioned by the city of Kuusamo. Our thesis was a qualitative case study. The data was collected through themebased interviews by interviewing three kindergarten teachers. The material was analyzed using the theory-guided content analysis method.
The results of the study showed that the experiences of professional growth were related to the strengthened professional identity of a kindergarten teacher, increased self- evaluation and the motivation to work. The courage to confront parents and participation in the work community increased subsequent to the pedagogical partnership education.
As the conclusion of our study we can say that kindergarten teachers benefit from the education of professional partnership by strengthening their professional identity. The education of professional growth was a worthwhile experience.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste