Bussiryhmien ohjelma-ja ravintolapalveluiden tarvekartoitus
Pussila, Jaana (2011)
Pussila, Jaana
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226657
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia palveluja matkanjärjestäjät haluaisivat liittää bussimatkoihinsa, jotta ne palvelisivat heidän tarpeitaan. Opinnäytetyössä tutkittiin kotimaisia bussimatkanjärjestäjiä, jotka järjestävät matkoja kotimaan kohteisiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oulu Tours Group Oy. Tutkimuskohteena oli ravintola Rauhala. Tavoitteena on antaa Oulu Tours Groupille tietoa ryhmämatkan järjestäjien toiveista ja tarpeista, joiden myötä he voivat suunnata toimintaansa kysyntää vastaavaksi. Työssä tutkittiin sekä ohjelma- että ravintolapalveluita ja myös sitä, mitä erityisesti ruokailupalvelulta odotettiin. Tutkimus suoritettiin Webropol ohjelmaa käyttäen ja se toteutettiin tilastollisella menetelmällä. Kysely lähetettiin 185 yritykselle ja vastauksia saatiin 26 yrityksestä. Kyselyt postitettiin sähköisesti bussiryhmämatkoja järjestäville yrityksille.
Tietoperusta koostuu palvelun tuotteistamisesta, palvelun laadusta, palvelupaketin rakentamisesta ja matkailutuotteen tuotteistamisesta. Matkailutuotteen tuotekehityksessä onkin olennaista tunnistaa tavoiteltavien kohderyhmien asiakkaiden tarpeisiin perustuvat hyöty- ja arvo-odotukset sekä kehittää ja suunnitella tuotteita vastaamaan näitä odotuksia.
Tarvekartoituksessa ilmeni, että yritykset pitivät tärkeänä perustoimintojen sujuvuutta. Matkanjärjestäjät pitivät tärkeänä sitä, että palvelu on sujuvaa. He halusivat sisällyttää matkaansa kulttuurihistoriallisesti arvokkaita nähtävyyksiä. Hyviä ravintolapalveluita osattiin arvostaa, sekä myös paikan imagoa ja vieraanvaraisuutta pidettiin tärkeänä. Onnistuneena ravintolapalveluna bussimatkan yhteydessä pidettiin palvelua, joka on sujuvaa, tarjoiltuna kauniissa paikassa sekä toteutettuna niin, että siihen on varattu kunnolla aikaa. The purpose of this thesis was to find out what kind of services tour operators want to link up trips, in order to serve their needs. This thesis examined domestic bus operators who organize trips to various destinations. The mandate of this thesis was Oulu Tours Group Ltd. The research subject was a restaurant Rauhala. The aim was to provide the Oulu Tours Group with information about group travel organizers' wishes and needs, enabling them to focus its activities in line with demand. This thesis examined both program and restaurant services, and also especially what was expected catering services. The study was cusing Webropol program and it was carried out using the statistical method. The questionnaire was sent to 185 companies, and responses were received from 26 companies. The questionnaire were submitted to companies who organized bus tour groups.
The theoretical background for this thesis consisted of service productization, the quality of service, service package and the productization of tourism product. It is essential to identify target customers' needs based on the gain and value expectations and to develop and design products to meet those expectations creating product development.
The survey showed that companies stressed the importance of the basic functions. The tour operators considered it important that the service is smooth. They wished to include some valuable tourist attractions of considerable culture historical significance. Good restaurant services, as well as the image of the place and hospitality, were highly appreciated. Successful restaurant services with the bus trip, which is fluent, served in a beautiful place and implemented so that it is properly reserved for the time.
Tietoperusta koostuu palvelun tuotteistamisesta, palvelun laadusta, palvelupaketin rakentamisesta ja matkailutuotteen tuotteistamisesta. Matkailutuotteen tuotekehityksessä onkin olennaista tunnistaa tavoiteltavien kohderyhmien asiakkaiden tarpeisiin perustuvat hyöty- ja arvo-odotukset sekä kehittää ja suunnitella tuotteita vastaamaan näitä odotuksia.
Tarvekartoituksessa ilmeni, että yritykset pitivät tärkeänä perustoimintojen sujuvuutta. Matkanjärjestäjät pitivät tärkeänä sitä, että palvelu on sujuvaa. He halusivat sisällyttää matkaansa kulttuurihistoriallisesti arvokkaita nähtävyyksiä. Hyviä ravintolapalveluita osattiin arvostaa, sekä myös paikan imagoa ja vieraanvaraisuutta pidettiin tärkeänä. Onnistuneena ravintolapalveluna bussimatkan yhteydessä pidettiin palvelua, joka on sujuvaa, tarjoiltuna kauniissa paikassa sekä toteutettuna niin, että siihen on varattu kunnolla aikaa.
The theoretical background for this thesis consisted of service productization, the quality of service, service package and the productization of tourism product. It is essential to identify target customers' needs based on the gain and value expectations and to develop and design products to meet those expectations creating product development.
The survey showed that companies stressed the importance of the basic functions. The tour operators considered it important that the service is smooth. They wished to include some valuable tourist attractions of considerable culture historical significance. Good restaurant services, as well as the image of the place and hospitality, were highly appreciated. Successful restaurant services with the bus trip, which is fluent, served in a beautiful place and implemented so that it is properly reserved for the time.