Perehdytysopas Oulun seudun ammattikorkeakoulun palvelulaboratorioon
Lambacka, Paula; Santaniemi, Anna-Kaisa (2011)
Lambacka, Paula
Santaniemi, Anna-Kaisa
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226642
Tiivistelmä
Opiskelijapalautteen perusteella koulutusohjelmamme opettajat havaitsivat tarpeen perehdytysoppaalle koulun palvelulaboratorioon. Perehdytysopas tulisi luoda ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tarpeet huomioon ottaen, ja opas olisi käytössä myös toisena opiskeluvuotena, kun opiskelijat pääsevät työskentelemään palvelulaboratoriossa.
Tulostavoitteena on tuottaa selkeä, opiskelijalähtöinen ja ajaton perehdytysopas palvelulaboratoriossa työskenteleville opiskelijoille. Toiminnallisena tavoitteena on saada opiskelija perehtymään palvelulaboratorion toimintaan jo ennen siellä työskentelyä. Perehdytysoppaan avulla he kykenevät itsenäiseen työskentelyyn sekä hyödyntämään laboratoriota oppimisympäristönä. Selkeät ohjeet luovat varmuutta opiskelijan työskentelyyn ja asiakaspalveluun. Oppimistavoitteenamme on kehittää omia projektityöskentelytaitojamme sekä vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden ja ohjaajien kanssa. Haluamme oppia laatimaan työ- ja toimintaohjeita, jotka ovat yksiselitteisiä ja informatiivisia.
Perehdytysoppaan sisältö perustuu ohjaavan bioanalyytikon haastatteluun sekä omiin ja ryhmämme kokemuksiin palvelulaboratoriossa työskentelystä. Lisäksi käytössämme on ollut aiemmin laadittua aineistoa palvelulaboratoriosta. Perehdytysoppaan esitestasi bio0sn- ja bio0sa -ryhmät. Palautteen perusteella viimeistelimme tuotteen.
Perehdytysopas laadittiin Oulun seudun ammattikorkeakoulun palvelulaboratoriota varten. Se sisältää yhteystiedot, yhteiset työskentelyohjeet, työpistekohtaisen opastuksen, käsitteistön ja laboratoriossa käytettävät lähetteet.
Opinnäytetyöprojektin tulos on perehdytysopas Oulun seudun ammattikorkeakoulun palvelulaboratorioon. Sen avulla opiskelivat kykenevät itseohjautuvampaan työskentelytapaan ja oppimisympäristön tehokkaaseen hyödyntämiseen. Palvelulaboratoriossa tulisi suunnata voimavaroja myös työn henkisen puolen valmennukseen esimerkiksi loppuraportin yhteydessä. Tällöin opiskelijat oppisivat toistensa kokemuksista ja pystyisivät käsittelemään bioanalyytikon työn henkisiä haasteita. Based on students' feedback the teachers of the degree programme in biomedical laboratory science discovered the need for a guidebook for the Service Laboratory. The guidebook should mainly be created for the first year students. Therefore the assigner of this thesis was the School of Health and Social Care of Oulu University of Applied Sciences.
The purpose of this project was to create a clear, student-based and timeless guidebook for the students who work in the Service Laboratory. The aim was to get the students oriented before working there. After orientation they could be able to work independently and take advantage of the Service Laboratory as a learning environment. Our learning objective was to develop our knowledge of projectwork and co-operation skills with teachers and other students. Our objective was also to learn how to produce instructions that are both unambiguous and informative.
The content of the guidebook is based on an interview with the guiding biomedical laboratory scientist in the Service Laboratory and on our own experiences of working there. We used existing instuctions as a starting point. The guidebook was tested by biomedical students and with the help of their feedback we finished the product.
The result of this thesis was a Guidebook for Students in Service Laboratory at Oulu University of Applied Sciences. For further measures we think that teachers should invest more in students' mental preparation in patient work. Students could learn from each other's experiences and process the mental challenges of our future profession.
Tulostavoitteena on tuottaa selkeä, opiskelijalähtöinen ja ajaton perehdytysopas palvelulaboratoriossa työskenteleville opiskelijoille. Toiminnallisena tavoitteena on saada opiskelija perehtymään palvelulaboratorion toimintaan jo ennen siellä työskentelyä. Perehdytysoppaan avulla he kykenevät itsenäiseen työskentelyyn sekä hyödyntämään laboratoriota oppimisympäristönä. Selkeät ohjeet luovat varmuutta opiskelijan työskentelyyn ja asiakaspalveluun. Oppimistavoitteenamme on kehittää omia projektityöskentelytaitojamme sekä vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden ja ohjaajien kanssa. Haluamme oppia laatimaan työ- ja toimintaohjeita, jotka ovat yksiselitteisiä ja informatiivisia.
Perehdytysoppaan sisältö perustuu ohjaavan bioanalyytikon haastatteluun sekä omiin ja ryhmämme kokemuksiin palvelulaboratoriossa työskentelystä. Lisäksi käytössämme on ollut aiemmin laadittua aineistoa palvelulaboratoriosta. Perehdytysoppaan esitestasi bio0sn- ja bio0sa -ryhmät. Palautteen perusteella viimeistelimme tuotteen.
Perehdytysopas laadittiin Oulun seudun ammattikorkeakoulun palvelulaboratoriota varten. Se sisältää yhteystiedot, yhteiset työskentelyohjeet, työpistekohtaisen opastuksen, käsitteistön ja laboratoriossa käytettävät lähetteet.
Opinnäytetyöprojektin tulos on perehdytysopas Oulun seudun ammattikorkeakoulun palvelulaboratorioon. Sen avulla opiskelivat kykenevät itseohjautuvampaan työskentelytapaan ja oppimisympäristön tehokkaaseen hyödyntämiseen. Palvelulaboratoriossa tulisi suunnata voimavaroja myös työn henkisen puolen valmennukseen esimerkiksi loppuraportin yhteydessä. Tällöin opiskelijat oppisivat toistensa kokemuksista ja pystyisivät käsittelemään bioanalyytikon työn henkisiä haasteita.
The purpose of this project was to create a clear, student-based and timeless guidebook for the students who work in the Service Laboratory. The aim was to get the students oriented before working there. After orientation they could be able to work independently and take advantage of the Service Laboratory as a learning environment. Our learning objective was to develop our knowledge of projectwork and co-operation skills with teachers and other students. Our objective was also to learn how to produce instructions that are both unambiguous and informative.
The content of the guidebook is based on an interview with the guiding biomedical laboratory scientist in the Service Laboratory and on our own experiences of working there. We used existing instuctions as a starting point. The guidebook was tested by biomedical students and with the help of their feedback we finished the product.
The result of this thesis was a Guidebook for Students in Service Laboratory at Oulu University of Applied Sciences. For further measures we think that teachers should invest more in students' mental preparation in patient work. Students could learn from each other's experiences and process the mental challenges of our future profession.