Oppia ikä kaikki: aikuinen optometrian opintiellä
Husa-Kaiponen, Leena; Jauhola-Marjomäki, Riitta (2011)
Husa-Kaiponen, Leena
Jauhola-Marjomäki, Riitta
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226639
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus on kuvailla syitä ja motiiveja siihen miksi aikuinen vaihtaa ammattia ja miksi hän valitsee optometrian alakseen. Tavoitteena on kuvata millainen on ammatinvaihdon prosessi optometristiksi ja millaista on aikuisopiskelijan opiskeluarki optometrian koulutusohjelmassa.
Teoriaosuudessa kerromme ihmisen toimintaa ohjaavista motivaatioteorioista. Käymme läpi Suomen työelämän ja ammatillisen kasvun rakennemuutoksia lähihistoriasta nykypäivään. Esittelemme ammatinvaihtajien syitä sekä auttavia tahoja ja keinoja siirtyä uuteen ammattiin. Esittelemme mitä elinikäinen oppiminen on ja mitä se merkitsee yksilötasolla. Tarkennamme myös mitä käsitteellä aikuisopiskelija tarkoitetaan. Käymme läpi 2008–2009 optometrian koulutusohjelman rakenteen ja optometristin ammattiosaamisen.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen kohdejoukko oli optometrian opiskelijat, joilla oli aikaisempi ammattitutkinto ja työkokemusta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustulosten mukaan motiivi/syy vaihtaa ammattia aikuisena optometristiksi osoittautui pääasiassa haluksi kehittää itseään ja saada vaihtelua uuden ammatin kautta. Motiiveja ja syitä olivat myös työttömyyden ja työkyvyttömyyden uhka. Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että aikuisopiskelija optometrian koulutusohjelmassa sopeutui hyvin nuorten koulutusohjelmaan sosiaali- ja terveydenalan yksikössä. Opintojen alku koettiin haastavana ja silloin olisi toivottu enemmän apua. Yleisesti aikuisopiskelija selviytyy opintojen tuomista uusista haasteista moitteettomasti itseohjautuvuuden ja sisukkuuden vuoksi. The aim of our bachelor’s thesis was to study and describe the motives of adults concerning profession changing and the decision to study optometry. We examined the process of changing professions and how adult students experience studying in the Degree Programme in Optometry. The topic is significant because it has become more common for working adults to change their professions due to financial and economical reasons.
The study was qualitative. We used theme interviews to gather the material. We interviewed six optometry students who had previous occupation and work experience.
The data was analyzed using the method of content analysis. The theoretical part of this study discusses the theory of motivation, lifelong learning, change in working life, curriculum 2008-2009 of Degree Programme in Optometry and professional expertise.
The results of this study show that the most popular motives to change profession were self development and variation. Unemployment and the threat of unemployment were also motives for profession changing.
In conclusion, adult students adapt excellently to studying in the Degree Programme in Optometry with younger students. Studying was seen as difficult and challenging in the beginning and first year. Our results indicate that adult students of optometry learned to cope with new challenges because the average adult student is self-directed and resilient in his/her studies.
Teoriaosuudessa kerromme ihmisen toimintaa ohjaavista motivaatioteorioista. Käymme läpi Suomen työelämän ja ammatillisen kasvun rakennemuutoksia lähihistoriasta nykypäivään. Esittelemme ammatinvaihtajien syitä sekä auttavia tahoja ja keinoja siirtyä uuteen ammattiin. Esittelemme mitä elinikäinen oppiminen on ja mitä se merkitsee yksilötasolla. Tarkennamme myös mitä käsitteellä aikuisopiskelija tarkoitetaan. Käymme läpi 2008–2009 optometrian koulutusohjelman rakenteen ja optometristin ammattiosaamisen.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen kohdejoukko oli optometrian opiskelijat, joilla oli aikaisempi ammattitutkinto ja työkokemusta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustulosten mukaan motiivi/syy vaihtaa ammattia aikuisena optometristiksi osoittautui pääasiassa haluksi kehittää itseään ja saada vaihtelua uuden ammatin kautta. Motiiveja ja syitä olivat myös työttömyyden ja työkyvyttömyyden uhka. Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että aikuisopiskelija optometrian koulutusohjelmassa sopeutui hyvin nuorten koulutusohjelmaan sosiaali- ja terveydenalan yksikössä. Opintojen alku koettiin haastavana ja silloin olisi toivottu enemmän apua. Yleisesti aikuisopiskelija selviytyy opintojen tuomista uusista haasteista moitteettomasti itseohjautuvuuden ja sisukkuuden vuoksi.
The study was qualitative. We used theme interviews to gather the material. We interviewed six optometry students who had previous occupation and work experience.
The data was analyzed using the method of content analysis. The theoretical part of this study discusses the theory of motivation, lifelong learning, change in working life, curriculum 2008-2009 of Degree Programme in Optometry and professional expertise.
The results of this study show that the most popular motives to change profession were self development and variation. Unemployment and the threat of unemployment were also motives for profession changing.
In conclusion, adult students adapt excellently to studying in the Degree Programme in Optometry with younger students. Studying was seen as difficult and challenging in the beginning and first year. Our results indicate that adult students of optometry learned to cope with new challenges because the average adult student is self-directed and resilient in his/her studies.