Verkkotypografia sähköisessä kaupassa
Jolanki, Heidi (2011)
Jolanki, Heidi
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926583
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan verkkotypografiaa sähköisessä kaupassa. Aihe on tällä hetkellä hyvin esillä sen tuoreuden vuoksi. Moni pyrkii saamaan yhtä laadukasta julkaisua verkkosivustolle kuin painotuotteellekin. Tätä ei voi kuitenkaan toteuttaa, kun se ei teknillisesti ole mahdollista. Opinnäytetyön tavoitteena on perehtyä teoriaosassa typografia-käsitteeseen ja kaikkeen siihen, mitä se pitää sisällään ja tuoda esille ne perusongelmat, joihin pitäisi kiinnittää huomiota, jotta teksti toimisi. Opinnäytetyössä tuodaan esille ne verkkotypografian keskeiset ongelmat, joita esiintyy verkkoon laitettavissa julkaisuissa. Tutkintakohteeksi otettiin opinnäytetyössä se, miten typografia vaikuttaa luettavuuteen tai miten näytön resoluutio, eri selaimet ja päätelaitteet vaikuttavat typografiaan. Työn empiirisessä osassa tarkastellaan kolmea erilaista verkkokauppayritystä, joiden sivuja tutkitaan typografisesti. Kiinnitetään huomiota siihen, miten sivustojen typografiaan on kiinnitetty huomiota ja miten typografia vaikuttaa sivuston helppolukuisuuteen. Päätuloksena opinnäytetyössä selvisi, että typografialla on todella suuri merkitys sivuston ilmeen luomiseen, helppolukuisuuteen ja siihen, minkä kuvan sivusto antaa asiakkaalle. Verkkokauppojen typografiavertailussa selvisi, että sivujen typografian toimivuuteen ei ole kovin hyvin perehdytty tai sen merkitystä sivun toimintaan ei ole tiedetty. The topic of this thesis was web typography in e-commerce. It is current because of its novelty. Many people try to have the same quality of publication on a web site as in a printed version. This cannot be achieved because it is technically not possible. In the theoretical part the aim of the thesis is to study of the concept of typography and everything it includes as well as to highlight the basic problems which should be taken into account in order to make sure that the text will work. The thesis presents the main problems in web typography concerning the publications on the web. The thesis discusses how typography affects the readability, or how the screen resolution, different browsers and operating systems affect the typography. The empirical section examines web pages of three different types of e-commerce companies typographically. The study focused on how the site typography has been paid attention to, and how typography affects the readability. As a result it became clear is that typography is important in creating the site’s appearance, readability and what impression the site gives to the reader. The study also revealed that the functionality of typography in the sites of the e-commerce companies has not been well worked out. In addition the relevance of the typography was not clear to the companies.