Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Media- ja teknologiakasvatus Kemin varhaiskasvatuksessa sekä poikkeusajan (Covid-19) vaikutukset siihen

Jänesaro, Anu; Pitkänen, Minna (2023)

 
Avaa tiedosto
Janesaro_Pitkanen.pdf (496.9Kt)
Lataukset: 


Jänesaro, Anu
Pitkänen, Minna
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326797
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä esitettiin: miten varhaiskasvattajat hyödyntävät media- ja teknologiakasvatusta pedagogisessa toiminnassaan, miten varhaiskasvattajat voivat tukea turvallista ja laadukasta media- ja teknologiakasvatusta, miten poikkeusaika on muuttanut työtä varhaiskasvatuksessa; onko luotu uusia toimintatapoja, jotka ovat jääneet käyttöön myös poikkeusolojen jälkeen?

Opinnäytetyön tavoitteena oli pyrkimys selvittää digitalisaation nykytilaa Kemin varhaiskasvatuksessa; kuinka suuressa roolissa media- ja teknologiakasvatus näyttäytyy päivittäisessä toiminnassa. Toisaalta halusimme myös selvittää, onko mennyt poikkeusaika (Covid-19) vaikuttanut varhaiskasvatuksen käytäntöihin digikasvatuksen kannalta.

Opinnäytetyössä toteutui triangulatiivinen tutkimusasetelma, mikä mahdollisti määrällisen ja laadullisen analysoinnin. Aineiston analysoinnissa käytimme tilastollisia analyysimenetelmiä ja laadullisen aineiston osalta sisällönanalyysia, jolloin puhutaan analyysitriangulaatiosta. Aineistoa kerättiin Webropol-kyselyllä varhaiskasvatuksen henkilöstöltä julkisella linkillä, jolloin vastausprosenttia ei pystytä määrittelemään.

Keskeisimpinä tuloksina voidaan pitää digitalisaation vakiintunutta roolia varhaiskasvatuksen toiminnassa. Jokainen kyselyyn vastaaja käytti teknologialaitteita työssään vähintään viikoittain. Myös median turvalliseen käyttöön liittyvät asiat sekä tietosuojakysymykset olivat vastaajilla hyvin hallussa. Covid-19 pandemian aikaisen poikkeusajan vaikutuksista suurimpana esiin nousi erilaisten palavereiden ja koulutusten siirtyminen etäyhteyksien kautta pidettäviksi. Tutkimustuloksia voidaan pitää Kemin kaupungin varhaiskasvatukselle hyödyllisinä, mutta yleistyksiä niistä ei voida tehdä, koska kyselyn otosjoukko oli suppea. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä Kemin kaupungin varhaiskasvatukselle ja päättäjille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste