dc.contributor.author | Jänesaro, Anu | |
dc.contributor.author | Pitkänen, Minna | |
dc.date.accessioned | 2023-10-04T06:44:45Z | |
dc.date.available | 2023-10-04T06:44:45Z | |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/807454 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä esitettiin: miten varhaiskasvattajat hyödyntävät media- ja teknologiakasvatusta pedagogisessa toiminnassaan, miten varhaiskasvattajat voivat tukea turvallista ja laadukasta media- ja teknologiakasvatusta, miten poikkeusaika on muuttanut työtä varhaiskasvatuksessa; onko luotu uusia toimintatapoja, jotka ovat jääneet käyttöön myös poikkeusolojen jälkeen?
Opinnäytetyön tavoitteena oli pyrkimys selvittää digitalisaation nykytilaa Kemin varhaiskasvatuksessa; kuinka suuressa roolissa media- ja teknologiakasvatus näyttäytyy päivittäisessä toiminnassa. Toisaalta halusimme myös selvittää, onko mennyt poikkeusaika (Covid-19) vaikuttanut varhaiskasvatuksen käytäntöihin digikasvatuksen kannalta.
Opinnäytetyössä toteutui triangulatiivinen tutkimusasetelma, mikä mahdollisti määrällisen ja laadullisen analysoinnin. Aineiston analysoinnissa käytimme tilastollisia analyysimenetelmiä ja laadullisen aineiston osalta sisällönanalyysia, jolloin puhutaan analyysitriangulaatiosta. Aineistoa kerättiin Webropol-kyselyllä varhaiskasvatuksen henkilöstöltä julkisella linkillä, jolloin vastausprosenttia ei pystytä määrittelemään.
Keskeisimpinä tuloksina voidaan pitää digitalisaation vakiintunutta roolia varhaiskasvatuksen toiminnassa. Jokainen kyselyyn vastaaja käytti teknologialaitteita työssään vähintään viikoittain. Myös median turvalliseen käyttöön liittyvät asiat sekä tietosuojakysymykset olivat vastaajilla hyvin hallussa. Covid-19 pandemian aikaisen poikkeusajan vaikutuksista suurimpana esiin nousi erilaisten palavereiden ja koulutusten siirtyminen etäyhteyksien kautta pidettäviksi. Tutkimustuloksia voidaan pitää Kemin kaupungin varhaiskasvatukselle hyödyllisinä, mutta yleistyksiä niistä ei voida tehdä, koska kyselyn otosjoukko oli suppea. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä Kemin kaupungin varhaiskasvatukselle ja päättäjille. | fi |
dc.description.abstract | The research questions of this thesis were the following: how do early childhood educators utilize media and technology education in their pedagogical activities, how can early childhood educators support safe and high-quality media and technology education, how has the exceptional period of Covid-19 changed the work in early childhood education have new operating procedures been created that have remained in use even after the exceptional circumstances?
The aim of the thesis was to find out about the current state of digitization in early childhood education in the City of Kemi. The goal was to clarify how big a role media and technology education plays in the daily operations of early childhood educators. Furthermore, the objective was to find out whether the past exceptional period of Covid-19 had affected the early childhood education practices in terms of digital education.
The thesis was implemented with a triangulated research layout, which enabled both quantitative and qualitative analysis. In the analysis of the data, statistical analysis methods were used. The qualitative data was analysed by using content analysis. Therefore, it can be said that an analysis triangulation took place. The data was collected by using a Webropol survey sent to the early childhood education staff with a public link. Subsequently, the response rate could not be determined.
The most important result of this study proved out to be the established role of digitalization in the operations of early childhood education in the City of Kemi. Every survey respondent reported using technology devices at work at least on a weekly basis. The respondents were also well versed in matters related to safe use of media and data protection. Among the effects of the Covid-19 pandemic, the biggest was the transition of various meetings and trainings to be held via remote connections. The research results of this thesis can be considered useful for early childhood education in the City of Kemi, but generalizations cannot be made due to the small survey sample. The results of the thesis can potentially be used by early childhood education and decision-makers in the City of Kemi. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | CC BY 4.0 | - |
dc.title | Media- ja teknologiakasvatus Kemin varhaiskasvatuksessa sekä poikkeusajan (Covid-19) vaikutukset siihen | - |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-2023100326797 | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | - |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | - |
dc.subject.yso | COVID-19 | - |
dc.subject.yso | teknologiakasvatus | - |
dc.subject.yso | mediakasvatus | - |
dc.subject.yso | päiväkodit | - |
dc.subject.yso | tutkimus | - |
dc.subject.yso | opetus | - |
dc.subject.yso | vaikutukset | - |
dc.subject.yso | kasvatus | - |
dc.subject.yso | kehittäminen | - |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | - |
dc.subject.yso | digitalisaatio | - |
dc.subject.discipline | Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen | - |
annif.suggestions.links | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650|http://www.yso.fi/onto/yso/p38829|http://www.yso.fi/onto/yso/p12517|http://www.yso.fi/onto/yso/p2070|http://www.yso.fi/onto/yso/p282|http://www.yso.fi/onto/yso/p183|http://www.yso.fi/onto/yso/p2630|http://www.yso.fi/onto/yso/p795|http://www.yso.fi/onto/yso/p476|http://www.yso.fi/onto/yso/p4230 | fi |