Hätäkrikotyreotomia ensihoidossa: toimenpideharjoituksen opetusmateriaalin laatiminen hoitotason ensihoitoon
Kytölä, Olli; Ylikoski, Markus (2011)
Kytölä, Olli
Ylikoski, Markus
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426805
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli tuotekehitysprojekti hätäkrikotyreotomian opetustunnin opetusmateriaalista. Lopullinen tuote eli luentokalvot tulevat Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikön käyttöön ensihoidon koulutusohjelmassa. Tuote kehittää jo olemassaolevaa hätäkrikotyretomian opetusta. Aiemmin aihetta on käsitelty simulaatio-opetuksen yhteydessä mutta nyt olemme suunnitelleet tiivistetyn informaatio paketin powerpoint esityksenä, jonka pääpaino on ollut helppolukuisuus, painotus vain oleellisimmalle tiedolle ja olemme pyrkineet hakemaan mahdollisimman uutta tietoa aiheesta.
Ensimmäinen tulos opinnäytetyössämme oli teoripohjan luominen eli haimme tietoa aiheesta ja perehdyimme löydettyyn materiaaliin. Seuloimme teoriaosuuteen tarkoituksenmukaisen tiedon, joka tarkoittaa hätätilanteessa huomioon otettavia asioita sekä toimintatapoja. Tuote perustuu alkuvaiheessa hankittuun teoriatietoon. Teoriapohja on koostettu pääasiallisesti tunnetusta ja luotettavasta englanninkielisestä lähdeaineistosta, koska tuoretta kotimaista lähdemateriaalia ei ollut saatavilla. Englanninkielisen lähdemateriaalin käyttö lisäsi työn määrää kääntämisen ja tiedonhaun vuoksi mutta se kannatti, sillä nyt voimme olla varmoja tuotteen ajanmukaisuudesta ja tiedon oikeellisuudesta. Tuotekehitysprojekti oli seuraava vaihe, jonka tuloksena oli powerpoint esitys. Tuotekehitysprojektin aikana valmistimme powerpoint esityksen, jonka kantavana ideana on tiivistetty tieto mahdollisimman helposti ymmärrettävässä muodossa. Viimeinen tulos projektissamme on tämä loppuraportti, jossa pohdimme tuotekehityksen kulkua ja asioita joita tulevaisuudessa olisi hyvä ottaa huomioon.
Opinnäytetyö prosessin aikana opimme paljon itse aiheesta, opetusmateriaalin valmistamisesta ja projektityöskentelystä. Opinnäytetyömme tarkoituksena on toimia oppimista edistävänä tekijänä tämän aiheen opinnoissa. Olemme pyrkineet luomaan yksinkertaisen ja käytännönläheisen opetusmateriaalin. Opetusmateriaalin tarkoitus on vastata opiskelijan kysymyksiin: mitä, miksi ja milloin. Valmis tuote tarjoaa asiatietoa helposti omaksuttavassa muodossa silmälläpitäen ensihoidossa käytettävissä olevat resurssit. Vastuu oppimisesta on aina opiskelijalla mutta tämä tuote toimii ehdottomasti hyvänä tukena aiheen opiskelussa. Olemme tyytyväisiä opinnäytetyöhömme, koska se kehitti meidän omaa osaamistamme ja tämän lisäksi toivomme sen osaltaan auttavan tulevia ensihoitajaopiskelijoita tämän aiheen opinnoissa. Cricothyroidotomy is used in emergency nursing outside hospital. It is included in the curriculum of emergency nursing and those who graduate from Oulu University of Ap-plied Sciences are expected to master the procedure. Cricotyreoidotomy is basically an artificial airway which is established through throat using either a cannula or surgical incision. The incision is made under the Adam’s apple and through this incision the ventilation of the patient is maintained .
The objective of the thesis was to improve the teaching of cricothyroidotomy. We de-cided to choose this subject because we were interested in the topic and the head teacher of emeregency nursing approached us and suggested that we could produce learning material about the cricothyroidotomy for the use of the training of emergency nurses. We set the aim to make a powerpoint slideshow which consisted of distinct, simple and fresh information packed with multiple pictures.
The information and knowledge used to compile the final slideshow was mostly searched from the international publishers. We used authors from the emergency medi-cine to surgical operations to get the whole picture of the subject. We managed to get together information needed from the multiple foreign and domestic authors. This in-formation we squeezed into the powerpoint slideshow which was the final stage of this thesis.
We managed to make a simple, short, easy to approach and informative slideshow which improves the teaching of the subject. After the project we drew the following conclusions: there was very little information in Finnish about the subject, the actual procedure is very difficult, learning material needed revising and planning much more than one could think of. The slideshow supports the practical approach to the subject. The training of the procedure needs the practical side where students could actually train their skills in the real life.
Ensimmäinen tulos opinnäytetyössämme oli teoripohjan luominen eli haimme tietoa aiheesta ja perehdyimme löydettyyn materiaaliin. Seuloimme teoriaosuuteen tarkoituksenmukaisen tiedon, joka tarkoittaa hätätilanteessa huomioon otettavia asioita sekä toimintatapoja. Tuote perustuu alkuvaiheessa hankittuun teoriatietoon. Teoriapohja on koostettu pääasiallisesti tunnetusta ja luotettavasta englanninkielisestä lähdeaineistosta, koska tuoretta kotimaista lähdemateriaalia ei ollut saatavilla. Englanninkielisen lähdemateriaalin käyttö lisäsi työn määrää kääntämisen ja tiedonhaun vuoksi mutta se kannatti, sillä nyt voimme olla varmoja tuotteen ajanmukaisuudesta ja tiedon oikeellisuudesta. Tuotekehitysprojekti oli seuraava vaihe, jonka tuloksena oli powerpoint esitys. Tuotekehitysprojektin aikana valmistimme powerpoint esityksen, jonka kantavana ideana on tiivistetty tieto mahdollisimman helposti ymmärrettävässä muodossa. Viimeinen tulos projektissamme on tämä loppuraportti, jossa pohdimme tuotekehityksen kulkua ja asioita joita tulevaisuudessa olisi hyvä ottaa huomioon.
Opinnäytetyö prosessin aikana opimme paljon itse aiheesta, opetusmateriaalin valmistamisesta ja projektityöskentelystä. Opinnäytetyömme tarkoituksena on toimia oppimista edistävänä tekijänä tämän aiheen opinnoissa. Olemme pyrkineet luomaan yksinkertaisen ja käytännönläheisen opetusmateriaalin. Opetusmateriaalin tarkoitus on vastata opiskelijan kysymyksiin: mitä, miksi ja milloin. Valmis tuote tarjoaa asiatietoa helposti omaksuttavassa muodossa silmälläpitäen ensihoidossa käytettävissä olevat resurssit. Vastuu oppimisesta on aina opiskelijalla mutta tämä tuote toimii ehdottomasti hyvänä tukena aiheen opiskelussa. Olemme tyytyväisiä opinnäytetyöhömme, koska se kehitti meidän omaa osaamistamme ja tämän lisäksi toivomme sen osaltaan auttavan tulevia ensihoitajaopiskelijoita tämän aiheen opinnoissa.
The objective of the thesis was to improve the teaching of cricothyroidotomy. We de-cided to choose this subject because we were interested in the topic and the head teacher of emeregency nursing approached us and suggested that we could produce learning material about the cricothyroidotomy for the use of the training of emergency nurses. We set the aim to make a powerpoint slideshow which consisted of distinct, simple and fresh information packed with multiple pictures.
The information and knowledge used to compile the final slideshow was mostly searched from the international publishers. We used authors from the emergency medi-cine to surgical operations to get the whole picture of the subject. We managed to get together information needed from the multiple foreign and domestic authors. This in-formation we squeezed into the powerpoint slideshow which was the final stage of this thesis.
We managed to make a simple, short, easy to approach and informative slideshow which improves the teaching of the subject. After the project we drew the following conclusions: there was very little information in Finnish about the subject, the actual procedure is very difficult, learning material needed revising and planning much more than one could think of. The slideshow supports the practical approach to the subject. The training of the procedure needs the practical side where students could actually train their skills in the real life.