Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

GI- ja karppausruokaleipien kysyntä ja tarjonta

Myllyselkä, Hannele (2011)

 
Avaa tiedosto
myllyselka_hannele.pdf (697.9Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Myllyselkä, Hannele
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426828
Tiivistelmä
Työn taustalla on nimettömänä pysyttelevän leipomon kiinnostus yleistyviin vähähiilihydraattisiin ruokavalioihin. Sadassa vuodessa leivän kulutus on laskenut kolmannekseen ja terveyteen liittyvät tutkimukset ovat olleet viime aikoina suosittu puheenaihe. Kuluttajat ovat entistä tietoisempia elintarvikkeiden terveyteen liittyvistä vaikutuksista ja tarkkailevat enenevissä määrin tuotteiden ravintosisältöä ja muita tuotetietoja.

Työn tavoitteena oli selvittää millaisia GI- ja karppausruokaleipiä, eli hiilihydraatteja sääteleviä ruokaleipiä, kuluttajat kaipaavat kauppojen hyllyille ja millaisia tuotteita tällä hetkellä on tarjolla. Lisäksi haluttiin syventyä kyseessä olevien ruokavalioiden maailmaan ja tietää miksi kuluttajat haluavat juuri näitä ruokavaliota noudattaa. Selvää oli alusta lähtien, että painonhallinta on ainakin osa syynä näiden ruokavalioiden suosimisessa.

Opinnäytetyöni aloitin keräämällä tietoperustaa GI:stä ja karppauksesta, sekä leipomotoimialasta. Tutkin eri leipomoiden Internet-sivustoja ja kartoitin mitä GI- ja karppaustuotteita heillä on tarjolla. Tämän jälkeen tein seurantaa suositulla karppaus.info Internet-sivustolla, jossa aktiivisimmat ruokavaliota noudattavat vierailevat lähes päivittäin vaihtamassa kuulumisia ja tietojaan. Tutkimuksen aikana heränneistä kysymyksistä kokosin kyselyn, joka sijoitettiin Karppaus.info sivustolle kahdeksi viikoksi lokakuussa 2010.

Tällä hetkellä ehdoton kilpailukeino on hinta tai erikoistuote. Vallitsevana trendinä on terveellisyys. GI- ja karppausruokaleipien kysyntä ei ole suurta, mutta moni kuluttaja ehkä valitsisi terveellisemmän vaihtoehdon, jos sellainen olisi tarjolla. Suuren suosion on saavuttanut 100 prosenttisen ruisleivät ja vaaleammissa leivissä tärkeää on niiden täysjyväisyys. GI- ja karppausruokaleipien tarjonta on Suomessa vähäistä. Fazer-Leipomot Oy:llä on kaksi matalan GI:n tuotetta ja länsisuomessa joillakin pienillä leipomoilla leivotaan muutamia matalan GI:n tuotteita. Lisäksi hiilariton.fi Internet-sivustolla voi vähähiilihydraattisia leipiä tilata postimyynnin tapaan.
 
Theme of this thesis is unknown bakery’s interest to low carb diets. In one hundred years bread consumption has decreased one-third and healthrelated researches have been very popular lately. Consumers are all the more conscious when it comes to foods health related affects and they monitor increasingly the ingredients of the food and also other product information.

The target of this thesis was to find out the GI- and low carb breads that consumers want to buy and is there this kind of products on the market at the moment. Bread regulates the carbohydrates in the body. Also this thesis wants to go deeply into the world of these kinds of diets and wants to know why consumers want to obey this kind of diets. From the beginning it was clear that weight control is a factor in popularity of these diets.

This thesis was started by finding out the basic information about GI and low carb breads, and also about the whole bakery industry. Web pages of different bakeries were monitored to this thesis, and plotted what GI and low carb products they offer. After that a follow up was made in popular web page karppaus.info, where the most active ones, who obey this particular diet, trade their facts and information concerning the diet. A questionnaire was made in the basis of questions that occurred while doing the research. The questionnaire was on the web page karppaus.info for two weeks in October 2010.

At the moment definite competitive weapon is price or special product. Dominating trend is healthiness. The demand of GI and low carb breads is not very high, but a lot of consumers would maybe choose healthier option if it would be offered to them. 100 % rye breads have reached great popularity and in lighter breads are very important that they are wholegrain breads. Supply of GI and low carb plain breads is very slow in Finland. Fazer Bakery has two products that has low GI concentration and some smaller bakeries located in western Finland has a few products with low GI concentration. Web page Hiilariton.fi offers low carb breads through mail-orders.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste