Keuhkoembolia postoperatiivisena komplikaationa -simulaatioharjoitus
Kunnasmäki, Heidi; Liikamaa, Elisa (2011)
Kunnasmäki, Heidi
Liikamaa, Elisa
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426815
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyönämme tuotekehitysprojektin, jonka tavoitteena oli tehdä monipuolinen ja laadukas simulaatioharjoitus post-operatiivisen keuhkoemboliapotilaan akuutista hoitotyöstä Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaali-, ja terveysalan yksikön käyttöön. Työmme oli osana INNOPI-hanketta, jonka tarkoitus on edistää opiskelijoiden osaamista ja potilasturvallisuutta innovatiivisen oppimisympäristön avulla.
Simulaatioharjoituksemme sisältö rakentui viralliselle skenaariosuunnitelmapohjalle, jonka avulla hoitotyön opiskelijat voivat harjoittaa CRM- strategiasta poimittuja ei-teknisiä taitoja sekä kliinistä, että eettistä osaamistaan. Loimme skenaariomme esitiedot, hoidon ja sen vasteen teoriatiedon ja virallisten suositusten pohjalta. Skenaariomme sisällön suunnitteluun saimme apua projektimme ohjausryhmältä. Valitsimme casen esitestaukseen pienen ryhmän loppuvaiheen hoitotyön opiskelijoita, joilta saamamme palautteen mukaan viimeistelimme työmme loppuun.
Simulaatioharjoitus vastasi sille asetettuja tavoitteita, ja näin ollen sitä voidaan hyödyntää opetustarkoitukseen hoitotyön koulutusohjelmassa. Testiryhmämme mukaan harjoitus kehitti heidän johtamisosaamistaan, raportointitaitoja sekä muita teknisiä, ja ei-teknisiä taitojaan. Lisäksi testiryhmämme koki akuutin keuhkoemboliapotilaan hoitoprotokollan tarjoavan heille arvokasta tietotaitoa. Opettajilta saamamme palautteen mukaan tuotettamme voidaan käyttää monipuolisesti simulaatio-opetuksessa sen muunneltavuuden vuoksi. Tulevaisuudessa skenaariotamme voidaan hyödyntää myös täydennyskoulutuksessa. Our thesis was a development project which aimed to produce a versatile and high quality simulation exercise. Simulation exercise was made to be used Oulu University of Applied Sciences in the Degree Programme of Nursing to help students to evolve their abilities of nursing acute postoperative lung embolism. This thesis is part of INNOPI-project: Innovative Learning Enviroments for Health Education 2010, which represents the new method of learning and improving nursing abilities and patient safety.
With the help of this simulation exercise nursing students are able to improve their non-technical skills based on the CRM-strategy alongside with clinical and ethical skills. The content of simulation exercise was based on official treatment recommendations and medical releases. Our steering group helped us to plan the content of scenario and it was pre-tested with the small group of nursing students. They gave us feedback, which helped us to finalize our simulation exercise.
The pre-test and the feedback of students and teachers showed that this scenario is convertible and it can be used diversely in simulation teaching in the Degree Program of Nursing. According to the nursing students this scenario helped them to improve their leadership skills, non-technical and technical abilities and reportage skills. They also upgraded their nursing treatment of acute lung embolism. In the future this exercise can be used in updating training.
Simulaatioharjoituksemme sisältö rakentui viralliselle skenaariosuunnitelmapohjalle, jonka avulla hoitotyön opiskelijat voivat harjoittaa CRM- strategiasta poimittuja ei-teknisiä taitoja sekä kliinistä, että eettistä osaamistaan. Loimme skenaariomme esitiedot, hoidon ja sen vasteen teoriatiedon ja virallisten suositusten pohjalta. Skenaariomme sisällön suunnitteluun saimme apua projektimme ohjausryhmältä. Valitsimme casen esitestaukseen pienen ryhmän loppuvaiheen hoitotyön opiskelijoita, joilta saamamme palautteen mukaan viimeistelimme työmme loppuun.
Simulaatioharjoitus vastasi sille asetettuja tavoitteita, ja näin ollen sitä voidaan hyödyntää opetustarkoitukseen hoitotyön koulutusohjelmassa. Testiryhmämme mukaan harjoitus kehitti heidän johtamisosaamistaan, raportointitaitoja sekä muita teknisiä, ja ei-teknisiä taitojaan. Lisäksi testiryhmämme koki akuutin keuhkoemboliapotilaan hoitoprotokollan tarjoavan heille arvokasta tietotaitoa. Opettajilta saamamme palautteen mukaan tuotettamme voidaan käyttää monipuolisesti simulaatio-opetuksessa sen muunneltavuuden vuoksi. Tulevaisuudessa skenaariotamme voidaan hyödyntää myös täydennyskoulutuksessa.
With the help of this simulation exercise nursing students are able to improve their non-technical skills based on the CRM-strategy alongside with clinical and ethical skills. The content of simulation exercise was based on official treatment recommendations and medical releases. Our steering group helped us to plan the content of scenario and it was pre-tested with the small group of nursing students. They gave us feedback, which helped us to finalize our simulation exercise.
The pre-test and the feedback of students and teachers showed that this scenario is convertible and it can be used diversely in simulation teaching in the Degree Program of Nursing. According to the nursing students this scenario helped them to improve their leadership skills, non-technical and technical abilities and reportage skills. They also upgraded their nursing treatment of acute lung embolism. In the future this exercise can be used in updating training.