Markkinointimateriaalin luonti matkailuyritykselle
Pyykkönen, Petrus (2011)
Pyykkönen, Petrus
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426807
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla on henkilökohtainen kiinnostus graafiseen suunnitteluun. Graafista suunnittelua toteutetaan luomalla markkinointimateriaali matkailuyritykselle. Toimeksiantajana toimii Kirjanselkämaan Matkailu Ja Kotipalvelu Ky, joka pyörittää Hotelli Korpimarja nimistä hotellia ja sen ympärillä toimivia oheispalveluita Lapissa, Levin matkailualueen läheisyydessä. Matkailumarkkinoinnin suunnittelu ja siihen perehtyminen vaikuttivat myös mielenkiintoiselta, samoin kuin Lappi kohdealueena. Yrityksellä ei ole ennestään kauhean paljon markkinointimateriaalia, joten luomisen sai aloittaa melko vapaasti.
Työn tavoitteena on selvittää, mitkä ovat matkailumarkkinointiin vaikuttavia asioita. Lisäksi tulee ottaa huomioon Lapin erityispiirteet markkinoinnin kannalta. Tarkoituksena on soveltaa tutkimuksesta saatua tietoa toimeksiantajan yrityksen markkinointimateriaalin suunnitteluun. Kun markkinoinnin keinot ovat selvillä, ne yhdistetään graafisen suunnittelun tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinointimateriaalin toteuttamiseksi. Tarkoituksena on luoda painovalmis markkinointimateriaali, joka vastaa toimeksiantajan asettamia vaatimuksia ja vastaa markkinoinnin ja suunnittelun haasteisiin.
Tietoperusta koostuu matkailumarkkinoinnista ja graafisesta suunnittelusta. Lisäksi tiedon lähteenä käytetään Lapin matkailupalveluntarjoajien esitteitä sekä heidän internet-sivustoja. Aineisto koostuu matkailumarkkinoinnin, graafisen suunnittelun ja julkaisun tekemistä koskevista kirjamateriaaleista, sekä internet-lähteistä.
Työ tuloksena on valmis markkinointimateriaali matkailuyritykselle, joka sisältää esitteen, käyntikortin, kirjekuoren ja kirjepaperin. Lisäksi on saavutettu käsitys matkailumarkkinoinnista ja Lapin erityispiirteistä matkailumarkkinoinnissa. Tämän avulla on pystytty graafisen suunnittelun keinoja käyttäen luomaan markkinointimateriaali lappilaisen matkailuyrityksen tarpeisiin. Tuloksena on myös graafisen suunnittelun perusteisiin johdattava tuotos sekä painettavan julkaisun tekemiseen vaadittava tietopaketti.
Tuloksia voi hyödyntää matkailumarkkinointimateriaalin tekoon tai pelkän markkinointimateriaalin tekemiseen ja julkaisuun. Aihetta voisi tutkia lisää vertaamalla sitä jonkin toisen alueen matkailumarkkinointiin. Saatuja tuloksia hyödynnetään toimeksiantajan yrityksen markkinoinnissa ja tulevassa markkinoinnin suunnittelussa. This thesis is about creating marketing material for a company in tourism. It was inspired by per-sonal interest for graphical design. It was prepared for Kirjanselkämaan Matkailu Ja Kotipalvelu Ky which runs a small hotel called Hotelli Korpimarja and other tourism services in Lapland, in the tourism area of Levi. Lapland as a target area, planning marketing material seemed very interest-ing topic. The company has not very much previous marketing material, so creating new material can be started from scratch.
The first goal in this thesis is to study which factors have an influence on tourism marketing. Tourism marketing in Lapland will be paid special attention to. The information obtained from the research data is meant to be used in designing marketing material for the client’s company. When the information from the research has been analyzed that information will be used in the graphical design of the marketing material. The final goal is to create marketing material ready for print and publish. The marketing material needs to meet the demands of client, follow the correct ways of marketing and represent good design.
The background knowledge consists of material of tourism marketing and graphic design. Spe-cific information about tourism marketing in Lapland is collected from the brochures of Lapland tourism marketing and similar internet pages. The marketing material is based on these sources.
As the result of a process marketing material was prepared for the company in tourism, including brochure, business card, envelope and letter paper. Moreover the results are the understanding of tourism marketing and especially of tourism marketing in Lapland. This enabled the usage of the methods of graphical design in the preparation of the material in order o meet the needs of the company. This thesis can also serve as a basic guide for graphical design and a guide for making a printed product.
These results can be used in making and publishing tourism marketing material or any marketing material. The topic of this thesis could be researched more by comparing the results with some other tourism area than Lapland. The results of this thesis can also be used in developing forth-coming marketing material for Hotelli Korpimarja.
Työn tavoitteena on selvittää, mitkä ovat matkailumarkkinointiin vaikuttavia asioita. Lisäksi tulee ottaa huomioon Lapin erityispiirteet markkinoinnin kannalta. Tarkoituksena on soveltaa tutkimuksesta saatua tietoa toimeksiantajan yrityksen markkinointimateriaalin suunnitteluun. Kun markkinoinnin keinot ovat selvillä, ne yhdistetään graafisen suunnittelun tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinointimateriaalin toteuttamiseksi. Tarkoituksena on luoda painovalmis markkinointimateriaali, joka vastaa toimeksiantajan asettamia vaatimuksia ja vastaa markkinoinnin ja suunnittelun haasteisiin.
Tietoperusta koostuu matkailumarkkinoinnista ja graafisesta suunnittelusta. Lisäksi tiedon lähteenä käytetään Lapin matkailupalveluntarjoajien esitteitä sekä heidän internet-sivustoja. Aineisto koostuu matkailumarkkinoinnin, graafisen suunnittelun ja julkaisun tekemistä koskevista kirjamateriaaleista, sekä internet-lähteistä.
Työ tuloksena on valmis markkinointimateriaali matkailuyritykselle, joka sisältää esitteen, käyntikortin, kirjekuoren ja kirjepaperin. Lisäksi on saavutettu käsitys matkailumarkkinoinnista ja Lapin erityispiirteistä matkailumarkkinoinnissa. Tämän avulla on pystytty graafisen suunnittelun keinoja käyttäen luomaan markkinointimateriaali lappilaisen matkailuyrityksen tarpeisiin. Tuloksena on myös graafisen suunnittelun perusteisiin johdattava tuotos sekä painettavan julkaisun tekemiseen vaadittava tietopaketti.
Tuloksia voi hyödyntää matkailumarkkinointimateriaalin tekoon tai pelkän markkinointimateriaalin tekemiseen ja julkaisuun. Aihetta voisi tutkia lisää vertaamalla sitä jonkin toisen alueen matkailumarkkinointiin. Saatuja tuloksia hyödynnetään toimeksiantajan yrityksen markkinoinnissa ja tulevassa markkinoinnin suunnittelussa.
The first goal in this thesis is to study which factors have an influence on tourism marketing. Tourism marketing in Lapland will be paid special attention to. The information obtained from the research data is meant to be used in designing marketing material for the client’s company. When the information from the research has been analyzed that information will be used in the graphical design of the marketing material. The final goal is to create marketing material ready for print and publish. The marketing material needs to meet the demands of client, follow the correct ways of marketing and represent good design.
The background knowledge consists of material of tourism marketing and graphic design. Spe-cific information about tourism marketing in Lapland is collected from the brochures of Lapland tourism marketing and similar internet pages. The marketing material is based on these sources.
As the result of a process marketing material was prepared for the company in tourism, including brochure, business card, envelope and letter paper. Moreover the results are the understanding of tourism marketing and especially of tourism marketing in Lapland. This enabled the usage of the methods of graphical design in the preparation of the material in order o meet the needs of the company. This thesis can also serve as a basic guide for graphical design and a guide for making a printed product.
These results can be used in making and publishing tourism marketing material or any marketing material. The topic of this thesis could be researched more by comparing the results with some other tourism area than Lapland. The results of this thesis can also be used in developing forth-coming marketing material for Hotelli Korpimarja.