Polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen
Editoija
Kalpio, Anna
Kärkkäinen, Merja
Laiho, Maarit
Riska, Mona
Westerén, Kristina
Turun ammattikorkeakoulu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-856-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-856-6
Tiivistelmä
Covid-19-pandemian jälkeen opiskelijoilta, opettajilta, ohjaajilta ja työelämän toimijoilta edellytettiin digiloikkaa. Havaittiin, että digitaalista osaamista ja ohjausosaamista pitää kehittää.
Tässä julkaisussa esitetään PODI – Polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen -hankkeessa kehitettyjä digitaalisesti saavutettavia ohjausta, oppijoiden ja opiskelijoiden sekä koulutusorganisaatioiden digikompetensseja.
Julkaisussa kuvataan digiopetuksen, -ohjauksen ja -oppimisen toimintamalleja sekä hankkeen toimenpiteitä ja eri oppilaitosten ohjaustoimijoiden verkostoitumisen käytäntöjä. Lisäksi siinä konkretisoidaan havaintoja ja hyviä käytäntöjä PODI-vinkeillä.
Vinkit ovat käytännön esimerkkejä hankkeen aikana eri koulutusorganisaatioissa toteutetusta kehittämistyöstä. Niiden tarkoituksena on tuoda esiin ajatuksia ja ideoita siitä, miten sinun oppilaitoksesi voisi kehittää digitaalista ohjausta ja oppimista. Osa PODI-vinkeistä kuvaa yksittäisessä oppilaitoksessa tehtyä kehittämistyötä ja osa vinkeistä useamman oppilaitoksen yhteistyötä tai kokemuksia samasta teemasta.
Julkaisu on kirjoitettu erityisesti opetus- ja ohjaushenkilöstölle sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön johdolle. Tavoitteena on mahdollistaa hankkeessa kokeiltujen käytäntöjen soveltaminen oman työn ja päätöksenteon tukena.
PODI-hankkeeseen osallistuivat Turun ammattikorkeakoulu, Turun yliopisto, Åbo Akademi, Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä Novida, Raision seudun koulutuskuntayhtymä Raseko, Salon seudun koulutuskuntayhtymä SSKKY, Turun ammatti-instituutti TAI ja Turun aikuiskoulutuskeskus AKK. Siksi kehittämistyötä kohdennettiin eri koulutustasojen tarpeisiin ammatillisesta koulutuksesta korkeakoulutukseen.
Kehittämistyön tausta-aineistoina hyödynnettiin muun muassa EU:n DigCompEdu-viitekehystä sekä digitaalisen ohjauksen ja palvelumuotoilun aineistoja. Hanke toteutettiin REACT-EU:n ESR-rahoituksella.
Julkaisu ruotsiksi: Stigar och tjänster för digital vägledning, handledning och digitalt lärande
Tässä julkaisussa esitetään PODI – Polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen -hankkeessa kehitettyjä digitaalisesti saavutettavia ohjausta, oppijoiden ja opiskelijoiden sekä koulutusorganisaatioiden digikompetensseja.
Julkaisussa kuvataan digiopetuksen, -ohjauksen ja -oppimisen toimintamalleja sekä hankkeen toimenpiteitä ja eri oppilaitosten ohjaustoimijoiden verkostoitumisen käytäntöjä. Lisäksi siinä konkretisoidaan havaintoja ja hyviä käytäntöjä PODI-vinkeillä.
Vinkit ovat käytännön esimerkkejä hankkeen aikana eri koulutusorganisaatioissa toteutetusta kehittämistyöstä. Niiden tarkoituksena on tuoda esiin ajatuksia ja ideoita siitä, miten sinun oppilaitoksesi voisi kehittää digitaalista ohjausta ja oppimista. Osa PODI-vinkeistä kuvaa yksittäisessä oppilaitoksessa tehtyä kehittämistyötä ja osa vinkeistä useamman oppilaitoksen yhteistyötä tai kokemuksia samasta teemasta.
Julkaisu on kirjoitettu erityisesti opetus- ja ohjaushenkilöstölle sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön johdolle. Tavoitteena on mahdollistaa hankkeessa kokeiltujen käytäntöjen soveltaminen oman työn ja päätöksenteon tukena.
PODI-hankkeeseen osallistuivat Turun ammattikorkeakoulu, Turun yliopisto, Åbo Akademi, Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä Novida, Raision seudun koulutuskuntayhtymä Raseko, Salon seudun koulutuskuntayhtymä SSKKY, Turun ammatti-instituutti TAI ja Turun aikuiskoulutuskeskus AKK. Siksi kehittämistyötä kohdennettiin eri koulutustasojen tarpeisiin ammatillisesta koulutuksesta korkeakoulutukseen.
Kehittämistyön tausta-aineistoina hyödynnettiin muun muassa EU:n DigCompEdu-viitekehystä sekä digitaalisen ohjauksen ja palvelumuotoilun aineistoja. Hanke toteutettiin REACT-EU:n ESR-rahoituksella.
Julkaisu ruotsiksi: Stigar och tjänster för digital vägledning, handledning och digitalt lärande