Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Vuokrataloyhtiön strategiaprosessi ja vuokraustoiminnan menestystekijät

Schavikin, Maritta (2012)

 
Avaa tiedosto
schavikin_maritta.pdf (1.273Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Schavikin, Maritta
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100626968
Tiivistelmä
Oulun alueen vuokra-asuntotilanne on kireä ja kilpailutilanne on vaikuttanut heikentävästi vuokrataloyhtiöiden käyttöasteisiin. Oulun suurin vuokranantaja Sivakka-konserni on emoyhtiönsä Sivakka-yhtymä Oy:n johdolla panostanut muun muassa tuotteen laatuun ja sähköisten palveluiden kehittämiseen ja käyttöönottoon. Kehitystyöllä on haluttu tehdä asiointi vuokra-asuntojen suurimmalle käyttäjäryhmälle nuorille aikuisille mahdollisimman helpoksi.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli ensisijaisesti löytää käytännön vuokraustoiminnalle keskeisiä menestystekijöitä, joihin keskittää kehittämistoimia. Yhtiölle ajankohtaiseen strategian päivitystyöhön haluttiin löytää strategiaprosessimalli, jolla henkilökunnan sitouttaminen strategisiin tavoitteisiin kävisi mahdollisimman luontevasti ja tukisi toiminnan kehittämistä.

Tietoperustaa on kerätty pääasiassa yritystoiminnan strategiasta, strategiaprosessista, esimiesten roolista strategiatyössä ja yritystoiminnan menestystekijöistä. Aineisto kerättiin seitsemällä analyysillä. Analyysien tiedot kerättiin vuokraustoimintaan osallistuvilta henkilöiltä. Kyselylomakkeessa hyödynnettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Toimintaa kehitettiin toimintatutkimuksen keinoin. Käytännön vuokraustoiminnasta kehittämiskohteiksi valittiin joustavuuden ja vuorovaikutuksen lisääminen.

Vuokraustoiminnan joustavuutta lisätään siirtämällä tilanteen niin edellyttäessä hakemuksen täyttäminen asuntoon tutustumisen jälkeen. Joustavuutta lisätään samalla logiikalla kaikkiin asiointivaiheisiin. Vakuuden määrän pienentäminen lisäisi asuntojen menekkiä. Sähköisiä palveluja kehitetään nykyistä vuorovaikutteisempaan suuntaan avaamalla asiakaspalvelublogi. Asumisen ongelmia ehkäisemään määritellään asumisneuvontahenkinen Sivakan toimintamalli.

Dialoginen, osallistava strategiaprosessi on koko henkilökunnan huomioiva strategiatyön toimintamalli ja siinä kaikki yrityksen toimintatasot tulevat luonteviksi strategiatyöntekijöiksi. Se soveltuu myös toimeksiantajan tarpeisiin.
 
In the area of Oulu there are plenty of rental apartments available and the hard competition has influenced poorly on to the utilization rates of rental apartments. Along with its parent company (Sivakka - yhtymä) the largest provider of rental housing in Oulu Sivakka Group has invested among other things in the quality of the product and electronic services. The reason for development is that the company aims to make its customer service as easy as possible for young adults, who are its main target group.

The goal of this thesis was mainly to determine the main success factors in the rental business in practice so that the development actions can be allocated appropriately. The company was also updating its strategy and hoped to find a strategy process model which could help personnel’s commitment to the strategic objectives as naturally as possible and also to support the development of its operations.

The theoretical background of this thesis discusses mainly business strategy, supervisors’ role in the strategy work, and success factors in business. The research material was collected by seven analyses. The information from analyses was collected from ten professionals who are involved in everyday rental issues. Both qualitative and guantative methods were employed in the research. Operations were developed by means of action based research methods. The development target in practical rental business is to increase the flexibility and interactivity in all customer service.

Flexibility in the rental business is increased by postponing the filling in the applications until the customer has seen the apartment if the situation so requires. The flexibility is in the same way also in a other phases of the rental process. Lower deposits would increase the demand for the apartments. Electronic services are to developed to be more interactivity by opening a customer for service blog. The problems in housing are prevented by defining an operations model followed by the company. This model is to be advisory in nature.

The dialogic strategy process aiming at increasing the participation of the personnel takes into account the whole personnel of the company. Thus, people on all levels become natural actors of the strategy work. This can be seen as a suitable model for the Sivakka group.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste