Lapselle turvaksi: päiväkodin henkilökunnan toiminnallinen ensiapupäivä
Honkanen-Rönkkö, Sari; Kokko, Airi (2012)
Honkanen-Rönkkö, Sari
Kokko, Airi
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927044
Tiivistelmä
Työpaikoilla tulee ylläpitää ensiapuvalmiutta. Työhallinnon mukaan viisi prosenttia henkilökunnasta tulee olla ensiaputaitoisia, ja työnantajalle kuuluu järjestää ensiaputaitojen ylläpitämiseksi kertauskoulutusta kolmen vuoden välein. Ensiapukoulutuksen säännöllisellä kertaamisella voidaan pitää yllä henkilökunnan tehokasta ja tarkoituksenmukaista valmiutta toimia oikein mahdollisissa tapaturmatilanteissa.
Opinnäytetyön tulostavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa laadukas, kertaluontoinen toiminnallinen ensiapukoulutuspäivä 15:lle Pudasjärven päivähoidon henkilöstöön kuuluvalle. Koulutuspäivän aiheina käsiteltiin nenäverenvuotoa, haavanhoitoa, murtumia, nyrjähdystä, venähdystä, aivotärähdystä, anafylaktista sokkia, sokkia, vierasesinettä hengitysteissä, hätänumeroon soittamista sekä alle 1-vuotiaan ja 1 – 8 vuotiaan elvytystä. Opetuksemme pohjautui SPR:n ensiapuoppaaseen, uusimpiin käypä hoito -suosituksiin sekä luotettaviin Internet-sivustoihin. Tavoitteenamme oli saada ajan tasalle päivähoidon henkilökunnan tiedot ja taidot lapsen ensiavusta sekä antaa valmiuksia ja rohkeutta toimia päivähoidossa mahdollisesti lasta kohtaavissa tapaturmatilanteissa.
Toiminnallinen ensiapukoulutuspäivä toteutettiin syyskuussa 2011. Koulutus koostui teoriaosuudesta sekä rastiharjoituksista ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Päivän sisältö koostui Kouvolan seudulla 1.5.2006 – 30.4.2008 tehdyn tutkimuksen pohjalta lapsen yleisimmistä tapaturmista: kaatuminen, putoaminen ja törmääminen, päiväkodin henkilökunnan toiveista, sekä omien oppimistavoitteiden pohjalta. Päivähoidonohjaajien välityksellä tiedustelimme suunnitteluvaiheessa päivähoidon henkilökunnan toiveita opetustapahtumaan. Varmistimme ensiapukoulutuspäivän teoriasisällön oikeellisuuden SPR:n ensiavun asiantuntijalta.
Toiminnallisen ensiapupäivän järjestämisestä saimme päiväkodin henkilökunnalta hyvää palautetta suullisesti ja kirjallisesti. Palautteiden mukaan osallistujat olivat koulutukseen tyytyväisiä ja kokivat toiminnallisen päivän erittäin tärkeäksi ensiaputaitojen ja tietojen ajan tasalle saamiseksi. First aid treatment in the workplace is to be maintained. According to the labor administration, five per cent of staff must be capable of perfoming first aid. Also, the employer of the organization must receive first aid training every three years in order to maintain skills and knowledge of first aid. Regular repetition of first aid training can be used to maintain the efficient and appropriate readiness of staff to do the right thing in accident situations. Principal in this thesis was the Pudasjärvi Day Care Center.
Our goal in this project was to plan and put into practice a high-quality one-time functional first aid training day for staff members of the Pudasjärvi day care center. Our aim was to update the knowledge and skills in first aid for staff members working in child care, as well as to provide the knowledge and skills necessary when treating a child in accident situations at day care. Our personal goals were to develop in teaching, to deepen our first aid skills, especially in first aid for children, develop our co-operation skills and to become familiar with the different phases of project work.
The training day consisted of theory and practical training. The subjects of the day were based on a research which studied the most common injuries among children at day care (falling and bumping into objects). The subjects was carried out in the Kouvola region between 1.5.2006 and 04.30.2008. The day itself was based on the wishes of day care staff, as well as our own needs. Our teaching was based on the Red Cross First Aid Guide`s latest treatment guidelines, as well as reliable First Aid Internet sites.
Training day was according to participants feedback. The participants felt that the practical training day was useful and very important for them.
Opinnäytetyön tulostavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa laadukas, kertaluontoinen toiminnallinen ensiapukoulutuspäivä 15:lle Pudasjärven päivähoidon henkilöstöön kuuluvalle. Koulutuspäivän aiheina käsiteltiin nenäverenvuotoa, haavanhoitoa, murtumia, nyrjähdystä, venähdystä, aivotärähdystä, anafylaktista sokkia, sokkia, vierasesinettä hengitysteissä, hätänumeroon soittamista sekä alle 1-vuotiaan ja 1 – 8 vuotiaan elvytystä. Opetuksemme pohjautui SPR:n ensiapuoppaaseen, uusimpiin käypä hoito -suosituksiin sekä luotettaviin Internet-sivustoihin. Tavoitteenamme oli saada ajan tasalle päivähoidon henkilökunnan tiedot ja taidot lapsen ensiavusta sekä antaa valmiuksia ja rohkeutta toimia päivähoidossa mahdollisesti lasta kohtaavissa tapaturmatilanteissa.
Toiminnallinen ensiapukoulutuspäivä toteutettiin syyskuussa 2011. Koulutus koostui teoriaosuudesta sekä rastiharjoituksista ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Päivän sisältö koostui Kouvolan seudulla 1.5.2006 – 30.4.2008 tehdyn tutkimuksen pohjalta lapsen yleisimmistä tapaturmista: kaatuminen, putoaminen ja törmääminen, päiväkodin henkilökunnan toiveista, sekä omien oppimistavoitteiden pohjalta. Päivähoidonohjaajien välityksellä tiedustelimme suunnitteluvaiheessa päivähoidon henkilökunnan toiveita opetustapahtumaan. Varmistimme ensiapukoulutuspäivän teoriasisällön oikeellisuuden SPR:n ensiavun asiantuntijalta.
Toiminnallisen ensiapupäivän järjestämisestä saimme päiväkodin henkilökunnalta hyvää palautetta suullisesti ja kirjallisesti. Palautteiden mukaan osallistujat olivat koulutukseen tyytyväisiä ja kokivat toiminnallisen päivän erittäin tärkeäksi ensiaputaitojen ja tietojen ajan tasalle saamiseksi.
Our goal in this project was to plan and put into practice a high-quality one-time functional first aid training day for staff members of the Pudasjärvi day care center. Our aim was to update the knowledge and skills in first aid for staff members working in child care, as well as to provide the knowledge and skills necessary when treating a child in accident situations at day care. Our personal goals were to develop in teaching, to deepen our first aid skills, especially in first aid for children, develop our co-operation skills and to become familiar with the different phases of project work.
The training day consisted of theory and practical training. The subjects of the day were based on a research which studied the most common injuries among children at day care (falling and bumping into objects). The subjects was carried out in the Kouvola region between 1.5.2006 and 04.30.2008. The day itself was based on the wishes of day care staff, as well as our own needs. Our teaching was based on the Red Cross First Aid Guide`s latest treatment guidelines, as well as reliable First Aid Internet sites.
Training day was according to participants feedback. The participants felt that the practical training day was useful and very important for them.