Prosessin kuvaaminen Nuorten Ystävät -palvelut Oy:n lastensuojelutyössä: lastensuojelun erityisyksikön ja lastensuojelun jälkihuollon yhteistyön kehittäminen dialogisella ryhmätyöskentelyllä
Luukkonen, Annika (2012)
Luukkonen, Annika
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927045
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tulostavoitteena oli laatia Nuorten Ystäville prosessinkuvaus lastensuojelun erityisyksikön ja jälkihuollon ohjauksellisesta yhteistyöstä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyössä dialogisella ryhmätyöskentelyllä oppivan organisaation näkökulmien mukaisesti. Dialogisuus valikoitui työskentelyn tausta-ajatukseksi, koska tällä kehittämistyöllä pyrittiin myös kehittämään yksiköiden välistä yhteistyötä. Toteutus tapahtui neljällä kehittämistyön tapaamisella Nuorten Ystävien yksiköiden esimiesten ja työntekijöiden kanssa.
Opinnäytetyön voimavarana olivat kehittämiseen osallistuneet ihmiset, jotka olivat tavoitteellisia, ideoivia, vastuullisia ja uskalsivat kriittisesti arvioida omaa toimintaansa. Oppivan organisaation keskeisen ajatuksen mukaan koko organisaatio oppii, kun työskentelevät ihmiset oppivat, kehittyvät ja kasvavat.
Tälle opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Kehittämistyöllä luotiin yksiköiden yhteistyötä kuvaava prosessinkuvaus. Kehittämistyön avulla parannettiin yhteistyön laatua osallistamalla työn suorittajat eli yksiköiden henkilökunta kehittämään omaa työskentelyään. Ryhmäläisiltä ja tilaajalta saadun palautteen perusteella työ vastasi heidän tarpeisiinsa prosessinkuvauksen laatimisen sekä yhteistyön kehittämisen osalta. The process of Child welfare and foster care includes three main themes: placement, treatment, raising and after care. This sets the meaning of co-operation between special care units in a very important position. Treatment quality will improve when employees know their roles as a part of the youngsters wellness process. That is the reason why the updated guidelines were needed.
This work was commissioned by Nuorten Ystävät and it was part of a project on how to develop co-operation between child welfare special unit and after care.
The basis of thesis was to create a process description by using the methods of development appraisal. All based on the notion that when a small group of people learn the process, the whole organization will be a part of learning. This was a mixed group of superiors and employees. The Group came together four times estimating own working at the same time.
The purpose of which was to use the development work as a means to create a process image which would improve the co-operation between these two special units. The feedback that the employer offered showed that using the development appraisal methods improved the inter-departmental cooperation significantly.
Opinnäytetyön voimavarana olivat kehittämiseen osallistuneet ihmiset, jotka olivat tavoitteellisia, ideoivia, vastuullisia ja uskalsivat kriittisesti arvioida omaa toimintaansa. Oppivan organisaation keskeisen ajatuksen mukaan koko organisaatio oppii, kun työskentelevät ihmiset oppivat, kehittyvät ja kasvavat.
Tälle opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Kehittämistyöllä luotiin yksiköiden yhteistyötä kuvaava prosessinkuvaus. Kehittämistyön avulla parannettiin yhteistyön laatua osallistamalla työn suorittajat eli yksiköiden henkilökunta kehittämään omaa työskentelyään. Ryhmäläisiltä ja tilaajalta saadun palautteen perusteella työ vastasi heidän tarpeisiinsa prosessinkuvauksen laatimisen sekä yhteistyön kehittämisen osalta.
This work was commissioned by Nuorten Ystävät and it was part of a project on how to develop co-operation between child welfare special unit and after care.
The basis of thesis was to create a process description by using the methods of development appraisal. All based on the notion that when a small group of people learn the process, the whole organization will be a part of learning. This was a mixed group of superiors and employees. The Group came together four times estimating own working at the same time.
The purpose of which was to use the development work as a means to create a process image which would improve the co-operation between these two special units. The feedback that the employer offered showed that using the development appraisal methods improved the inter-departmental cooperation significantly.