Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Moottorin jakopään käyttömekanismien rakenne, toiminta ja opetuskansio

Pyrrö, Markku (2012)

 
Avaa tiedosto
pyrro_markku.pdf (4.898Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Pyrrö, Markku
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927048
Tiivistelmä
Työssä perehdyttiin ajoneuvojen 4-tahtimoottoreiden työkiertoon, jakopäiden toimintaan, välitysmekanismeihin, välityssuhteisiin ja kiristinmekanismeihin sekä laadittiin opetuskansio Ford Mondeon ottomoottorin jakopään hammashihnan vaihtotyöhön. Työn tilaajana oli Oulun seudun ammattioppilaitoksen Haukiputaan yksikkö. Ammattioppilaitoksen autoalan perustutkinnon opetussuunnitelman ammattitaitovaatimuksiin kuuluu moottorin jakopään huolto-osien vaihto. Opetuskansion ohjeiden ja kuvien mukaan hihnanvaihtotyötä voidaan harjoitella käytännön oppituntien aikana. Työn tavoitteena oli laatia mahdollisimman havainnollinen, kuvitettu opetuskansio, jonka avulla oppilas voi itsenäisesti suorittaa jakopään hammashihnan vaihtotyön. Tavoitteena oli myös perehtyä teorian avulla mahdollisimman laajasti polttomoottoreiden jakopäiden toimintaan, rakenteisiin ja laitteisiin. Polttomoottorissa jakopään perustehtävänä on kampiakselin ja venttiilikoneiston välinen ajoitettu tehonsiirto. Jakopää käyttää usein myös moottorin apulaitteita, kuten polttoainejärjestelmän pumppua. Tehonsiirrossa kampiakselilta venttiilikoneistolle on käytössä neljä menetelmää: rullaketju, hammasketju, hammashihna ja hammaspyörä. 4-tahtimoottorissa kampiakselin ja venttiilikoneiston välityssuhde on 2:1 eli kampiakselin pyörähtäessä kaksi kierrosta on venttiilikoneisto pyörähtänyt yhden kierroksen. 4-tahtimoottorin toimintavaiheet ovat imu-, puristus-, paisunta- ja poistotahti. Opinnäytetyön tuloksena saatiin ammattiopistolle moottorin jakopään hammashihnan vaihdon opetuspiste ohjeineen. Polttomoottoreiden jakopäiden toiminta ja rakenne käsiteltiin laajasti työn teoriaosassa. Työssä laadittiin myös moottorin jakopään opetussuunnitelma. Ammattiopisto voi hyödyntää opetuskansiota moottorin jakopään huolto-osien vaihdon opetuksessa. Työn teoriaosaa voidaan hyödyntää moottoreiden jakopäiden toiminnan ja rakenteiden teoriaopetuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste