Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Laatujärjestelmän kehittäminen Saneerauspalvelu Seppälä & Mustonen Oy:lle

Juujärvi, Tuomas (2012)

 
Avaa tiedosto
juujarvi_tuomas.pdf (664.2Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Juujärvi, Tuomas
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927051
Tiivistelmä
Sertifioitu laatu ja laadunhallintajärjestelmät ovat nykypäivänä yhä nopeammin yleistyvä vaatimus yrityksille kaikilla toimialoilla. Tässä insinöörityössä perehdyttiin ISO 9001 –standardin sekä RALA–pätevyys ja –sertifioinnin asettamiin vaatimuksiin rakennusalan pienyrityksen kannalta. Vaatimusten pohjalta luotiin Saneerauspalvelu Seppälä & Mustonen Oy:lle laatukäsikirja, joka toimii perusrunkona laadunhallintajärjestelmälle.

Työ aloitettiin kartoittamalla organisaation olemassa olevat prosessit, toimintaperiaatteet ja käytössä oleva kalusto sekä perehtymällä laatuun niin yleisenä käsitteenä kuin myös standardoituna vaatimuksena. Laadunhallintajärjestelmän pohjaksi valittiin ISO 9001 -standardi, jonka pääperiaate on ”prosessimainen toimintamalli”. Tämän ohjenuoran pohjalta yrityksen toiminnot pilkottiin järjestelmän edellyttämiin prosesseihin. Prosessien pilkkomisen avulla pystytään tulevaisuudessa helpommin mittaamaan ja seuraamaan toimintoja, jolloin ongelmakohtien seulominen helpottuu sekä tehokkuus että laatu paranevat.

Opinnäytetyönä luodussa laatukäsikirjassa kuvaillaan muun muassa yrityksen yleiset työtavat, organisaation prosessit ja niiden väliset vuorovaikutukset, laatupolitiikka ja laatutavoitteet sekä muita organisaatioon liittyviä toimintoja. Yritykselle laadittiin myös erityisiä lomakkeita, joiden avulla seurataan yrityksen kehitystä sovittujen aikataulujen mukaisesti.

Työtä tehdessä havaittiin hyvin pian, ettei laatujärjestelmän luonti käytännössä nollatilanteesta ole helppo tehtävä. Prosessien uudelleen järjesteleminen, toimintatapojen muuttaminen ja dokumentaation määrä asettaa pienyritykselle mittavan haasteen. Dokumentaatiolla kuitenkin varmistetaan järjestelmän toimivuus, jolloin organisaation jäsenten sitouttaminen uudistuksiin sekä laatuajatteluun on tärkeää. Toimiva ja testattu laadunhallintajärjestelmä tulee olemaan kilpailuvaltti myös pienyrityksille tulevaisuudessa, haasteita tuo standardien sovittaminen yrityksen tarpeisiin.
 
Certified quality and quality management systems are nowadays becoming more rapidly a common demand for enterprises in all lines of business. In this thesis the goal was to get familiar with the demands set by ISO 9001 standard, RALA –qualification and –certification in case of a small sized business in the construction branch. Quality management manual was created for Seppälä & Mustonen Ltd based on the ISO 9001 demands and it will act as a backbone for the whole quality management system.

The work started with mapping all the existing processes, operating principles and stock of equipment used by the organization and by familiarizing quality as a concept and as a standard-ized demand. ISO 9001 standard, which uses “process like operations model” as main principle, was chosen as the base of the quality management system. Based on that guideline the existing operating principles were divided in to individual processes required by the ISO 9001 standard. By dividing the processes it’s easier to measure and control the functions in the future, which helps pinpointing the possibly problematic functions and thereby improve quality and efficiency.

The quality management manual made in this thesis describes, amongst other things, the processes used in the organization, general approaches and the interaction between them, quality policy and quality target for the business and the other functions involved with the organization. There were also made some specific forms, which are used to monitor the progress made by the business in the timetable that has been defined.

While working on this task, it soon was realized that it is not so simple just to create a quality management system out of scratch as it first seemed. Rearranging the processes, chancing the working habits and the amount of documentation needed, sets a huge challenge for a small business. Although documentations ensure that the system works as planned, it is important to make sure that all affiliates are committed to quality thinking and to go through the changes.
Working and tested quality management system will be a competitive edge, even for a small business in the future. Hardest challenge will be the adaptation of the standards for the needs of the company in question.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste