Työhyvinvointi finanssialan yrityksessä
Manninen, Marita (2012)
Manninen, Marita
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027190
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin työhyvinvointikysely Oulun seudulla toimivalle finanssialan yritykselle. Tutkimuksen toteuttaminen koettiin yrityksessä tärkeäksi, koska yrityksessä ei ollut aiemmin toteutettu kyselyä, joka olisi keskittynyt yksilön näkökulmiin ja hyvinvointitoiminnan kehittämiseen. Kyselyn tavoitteina oli kartoittaa henkilöstön työhyvinvoinnin tila ja kehittää yrityksen työhyvinvointitoimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkittavana tapauksena oli työhyvinvointi. Tapaustutkimus aloitettiin luomalla tutkittavasta aiheesta laaja tietoperusta. Tietoperustan pohjana käytettiin Mankan kehittämää mallia työhyvinvoinnista, jonka mukaan työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ovat organisaatio, esimiestoiminta, työ, ryhmähenki ja yksilö. Tietoperustan jälkeen toteutettiin yrityksen henkilöstölle tilastollinen työhyvinvointikysely. Kyselylomakkeen kysymykset luotiin pääasiassa opinnäytetyön tietoperustan pohjalta ja itse kysely toteutettiin Webropol-sovelluksella.
Toteutetulla työhyvinvointikyselyllä tutkittiin henkilökunnan työhyvinvoinnin tilaa ja pyrittiin löytämään työhyvinvoinnin kehittämiskohteet. Lisäksi selvitettiin, miten yrityksessä toteutetut hyvinvointitoimet ovat toteutuneet. Kyselystä saatujen tulosten perusteella kohdeyritykselle luotiin kehitysehdotuksia työhyvinvoinnin kehittämiseksi.
Tutkimustulokset osoittivat, että henkilökunnan hyvinvoinnin tila oli hyvä ja että toteutetut hyvinvointitoimet olivat olleet osittain onnistuneita. Tuloksien pohjalta nousi kuitenkin esille kaiken kaikkiaan kolme työhyvinvoinnin kehittämiskohdetta, joita tutkimustulosten perusteella yrityksessä tulisi kehittää jatkossa. Nämä kolme kehittämiskohdetta olivat hyvinvointitoiminnan kehittäminen yhdessä henkilökunnan kanssa, työyhteisön yhteisen toiminnan kehittäminen ja esimiestyön kehittäminen. In this thesis a well-being survey for a financial company operating around Oulu area was made. The survey was important because the corporation had never made any survey focused on individual`s aspect and developing well-being actions. The aim of the survey was to study personnel´s well-being at work, and the company well-being activities.
In this thesis a case study method was employed. The case here was well-being at work. The study started with creating a wide theoretical framework. This framework was based on the model presented by Marja-Liisa Manka. The model includes five parts: organization, management, work, work group and individual. Statistical methods were used in the survey and also in the analysis of the data. The survey questions were based on the framework of the thesis and the research material was collected by using Webropol application.
The main points of the survey were to study individuals´ well-being at work, and how earlier well-being activities had succeeded. It was also important to determine how well-being at work should be developed. In this thesis were made proposals of how to develop well-being at work. These proposals were made to the company were based on the results of the survey.
The survey indicated that most respondents were pleased with their own well-being. Furthermore, most respondents thought that the well-being activities had succeeded well. The results provided three areas where to develop well-being. The cooperative activities of the work community should be developed, and well-being activities should be developed more with the personnel. In addition, management work should be developed.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkittavana tapauksena oli työhyvinvointi. Tapaustutkimus aloitettiin luomalla tutkittavasta aiheesta laaja tietoperusta. Tietoperustan pohjana käytettiin Mankan kehittämää mallia työhyvinvoinnista, jonka mukaan työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ovat organisaatio, esimiestoiminta, työ, ryhmähenki ja yksilö. Tietoperustan jälkeen toteutettiin yrityksen henkilöstölle tilastollinen työhyvinvointikysely. Kyselylomakkeen kysymykset luotiin pääasiassa opinnäytetyön tietoperustan pohjalta ja itse kysely toteutettiin Webropol-sovelluksella.
Toteutetulla työhyvinvointikyselyllä tutkittiin henkilökunnan työhyvinvoinnin tilaa ja pyrittiin löytämään työhyvinvoinnin kehittämiskohteet. Lisäksi selvitettiin, miten yrityksessä toteutetut hyvinvointitoimet ovat toteutuneet. Kyselystä saatujen tulosten perusteella kohdeyritykselle luotiin kehitysehdotuksia työhyvinvoinnin kehittämiseksi.
Tutkimustulokset osoittivat, että henkilökunnan hyvinvoinnin tila oli hyvä ja että toteutetut hyvinvointitoimet olivat olleet osittain onnistuneita. Tuloksien pohjalta nousi kuitenkin esille kaiken kaikkiaan kolme työhyvinvoinnin kehittämiskohdetta, joita tutkimustulosten perusteella yrityksessä tulisi kehittää jatkossa. Nämä kolme kehittämiskohdetta olivat hyvinvointitoiminnan kehittäminen yhdessä henkilökunnan kanssa, työyhteisön yhteisen toiminnan kehittäminen ja esimiestyön kehittäminen.
In this thesis a case study method was employed. The case here was well-being at work. The study started with creating a wide theoretical framework. This framework was based on the model presented by Marja-Liisa Manka. The model includes five parts: organization, management, work, work group and individual. Statistical methods were used in the survey and also in the analysis of the data. The survey questions were based on the framework of the thesis and the research material was collected by using Webropol application.
The main points of the survey were to study individuals´ well-being at work, and how earlier well-being activities had succeeded. It was also important to determine how well-being at work should be developed. In this thesis were made proposals of how to develop well-being at work. These proposals were made to the company were based on the results of the survey.
The survey indicated that most respondents were pleased with their own well-being. Furthermore, most respondents thought that the well-being activities had succeeded well. The results provided three areas where to develop well-being. The cooperative activities of the work community should be developed, and well-being activities should be developed more with the personnel. In addition, management work should be developed.