Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Markkinointisuunnitelma: case SpoCo

Vitikka, Jarmo (2012)

Avaa tiedosto
vitikka_jarmo.pdf (421.9Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Vitikka, Jarmo
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027170
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Oulun seudun ammattikorkea-koulun tekniikan yksikössä toimivalle SpoCo-tuotekehitysprojektille. SpoCo on kuntosalilla hyödynnettävä rannetietokone, jonka kaupallistaminen on suunnitteilla. Markkinointi on oleellinen osa yrityksen liiketoimintaa. Työn tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma, joka on osa tulevan yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa sisältäen lähtökohta-analyysit, tärkeimmät strategiapäätökset sekä markkinointiohjelman.

Tutkimus suoritettiin toiminnallisena tutkimuksena. Tiiviiseen yhteistyöhön toi-meksiantajan kanssa kuuluivat säännölliset palaverit liiketoimintasuunnitelmaa työstävässä ryhmässä. Varsinaisen markkinointisuunnitelman teon jälkeen päätettiin lisäksi haastatella kuntosaliyrittäjää, jotta SpoCon tuotekonseptin hyödystä ja tarpeellisuudesta saatiin parempi kuva. Opinnäytetyössä teoria ja käytäntö on kirjoitettu dialogisesti niin sanotun vetoketjumallin mukaan. Tietoperustassa käytettiin markkinoinnin suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta ja Internet-lähteitä.

Lähtökohta-analyyseillä saatiin hyödyllistä tietoa kuntosalimarkkinoista, kilpailijoista ja ympäristötekijöistä. Kuntosalimarkkinat ovat Suomessa kasvavat mutta kuitenkin suhteellisen rajalliset toimeksiantajan liiketoimintaa ajatellen. Lisäksi SpoColle löytyi nimekkäitä kilpailijoita. Nelikenttäanalyysi rakennettiin lähtökohta-analyysien perusteella kuvaamaan nykytilaa ja tulevaisuutta. Analyysien pohjalta saatiin luotua tavoitteet, strategiat ja markkinointiohjelma, joka sisältää kuvauksen kilpailukeinojen käytöstä ja toimenpidesuunnitelman yrityksen ensimmäiselle toimintavuodelle. Kuntosaliyrittäjän haastattelusta ilmeni, että SpoCon tuotekonseptista on enemmän hyötyä kuntosaliharrastajille kuin kuntosaleille.

Jatkossa SpoColle suunniteltua liiketoimintamallia olisi syytä vielä tarkentaa. Tarpeellista olisi tehdä tarkempia markkinatutkimuksia kuntosaleille ja kuntosaliharrastajille, jotta kysynnästä saataisiin tarkempi kuva ja hinnoittelulle parempi perusta. Lisäksi erilaisia jakelukanavaratkaisuja kannattaisi kartoittaa tarkemmin. Markkinointisuunnitelman mahdollisena jatkotutkimuksena voidaan nähdä myös tarkempi markkinointiviestintäsuunnitelma.
 
This bachelor thesis was accomplished assignment for SpoCo product devel-opment project. The project is being progressed in Oulu University of Applied Sciences. The word SpoCo comes from the words sports computer. The device can be used in gym sport and its commercialization is planned. Marketing is an essential part of business. The aim of this thesis was to create a marketing plan for founding a company in future which contains the starting points of analysis, the most important strategies and marketing program.

The study was conducted as functional research. Regular meetings belonged to close cooperation with the applicant. In meetings was planned business and also marketing. In the study was interviewed also a gym entrepreneur in order was got more information of product concept its necessity and usefulness. The structure of the thesis is that in every chapter, there is a content of theoretical in-formation of marketing planning and how to implicate it practically from the perspective of the applicant. The theoretical material was collected from marketing literature and Internet.

The starting points of analysis were discovered useful information about gym markets, competitors and business environment. The gym market is growing in Finland but still relatively limited from the perspective of SpoCo. Furthermore were discovered hard competitors to SpoCo. Four point (SWOT) analysis chart was created to analysis the current state and the future possibilities. On the basis of analysis could create marketing objectives and strategies as well as marketing program which includes an operational plan for the company`s first year of activity. Gym entrepreneur interviews showed that SpoCo`s product concept is more useful for gym enthusiasts than gyms.

In the future would be necessary to make market researches to gyms and gym enthusiasts in order would be discovered more detailed information on demand. Researches would help also pricing decisions. As a possible further study for a marketing plan can be seen also a more detailed marketing communication plan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste