Vesiolli Oy:n asiakastyytyväisyystutkimus
Ruha, Tuomas (2012)
Ruha, Tuomas
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027169
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suoritettiin asiakastyytyväisyystutkimus Sodankylässä sijaitsevalle Vesiolli Oy:lle. Tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden nykyinen suhtautuminen ja tyytyväisyys Vesiolli Oy:n tarjoamiin taloteknisiin palveluihin. Lisäksi asiakkailta kysyttiin, mitä kehittämisen kohteita he näkisivät yrityksen toiminnassa.
Työn teoriaosassa pohditaan nykyaikaiseen markkinointiin perustuvaa asiakassuhdemarkkinointia ja sen merkitystä yrityksen liiketoiminnalle. Asiakassuhdemarkkinoinnissa pohditaan mm. markkinointiajattelun muutosta nykyaikaiseen suuntaan, asiakassuhdemarkkinoinnin pääteemoja, toimintamuotoja ja kestäviä asiakassuhteita. Toisena pohdinnan pääkohteena on asiakastyytyväisyys, jossa
pohditaan asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä, asiakastyytyväisyyden kehittymistä ja asiakastyytyväisyyden tutkimista.
Käytännön osan tutkimus suoritettiin kyselylomaketutkimuksella. Tutkimusmenetelmäksi
valittiin kvantitatiivinen tutkimus, sillä siihen vastaaminen on vaivatonta ja nopeaa. Kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä mahdollistaa myös lopputulosten tilastollisen tarkastelun. Kyselylomakkeella selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä mm. yrityksen palveluiden hinnoitteluun, aikataulutukseen, saatavuuteen ja kattavuuteen. Mahdollisimman suuren otannan saamiseksi kyselylomake muotoiltiin selkeäksi ja vastausaikaa annettiin kolme viikkoa. Kysely suoritettiin tammikuun aikana ja vastauksia saatiin 53.
Tutkimuksen tulokset antavat tietoa Vesiolli Oy:lle asiakastyytyväisyyden nykytilasta. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että Vesiolli Oy:n asiakastyytyväisyys
on erinomaisella tasolla. Asiakastyytyväisyyden ylläpitäminen tulevaisuudessa on haaste, sillä asiakastyytyväisyys on ansaittava aina uudelleen jokapäiväisissä palvelutilanteissa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, jos kysely toistetaan, jolloin tämän tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää vertailukohtana.
Työn teoriaosassa pohditaan nykyaikaiseen markkinointiin perustuvaa asiakassuhdemarkkinointia ja sen merkitystä yrityksen liiketoiminnalle. Asiakassuhdemarkkinoinnissa pohditaan mm. markkinointiajattelun muutosta nykyaikaiseen suuntaan, asiakassuhdemarkkinoinnin pääteemoja, toimintamuotoja ja kestäviä asiakassuhteita. Toisena pohdinnan pääkohteena on asiakastyytyväisyys, jossa
pohditaan asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä, asiakastyytyväisyyden kehittymistä ja asiakastyytyväisyyden tutkimista.
Käytännön osan tutkimus suoritettiin kyselylomaketutkimuksella. Tutkimusmenetelmäksi
valittiin kvantitatiivinen tutkimus, sillä siihen vastaaminen on vaivatonta ja nopeaa. Kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä mahdollistaa myös lopputulosten tilastollisen tarkastelun. Kyselylomakkeella selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä mm. yrityksen palveluiden hinnoitteluun, aikataulutukseen, saatavuuteen ja kattavuuteen. Mahdollisimman suuren otannan saamiseksi kyselylomake muotoiltiin selkeäksi ja vastausaikaa annettiin kolme viikkoa. Kysely suoritettiin tammikuun aikana ja vastauksia saatiin 53.
Tutkimuksen tulokset antavat tietoa Vesiolli Oy:lle asiakastyytyväisyyden nykytilasta. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että Vesiolli Oy:n asiakastyytyväisyys
on erinomaisella tasolla. Asiakastyytyväisyyden ylläpitäminen tulevaisuudessa on haaste, sillä asiakastyytyväisyys on ansaittava aina uudelleen jokapäiväisissä palvelutilanteissa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, jos kysely toistetaan, jolloin tämän tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää vertailukohtana.