Panostusvaunun raitisilmajärjestelmän kehittäminen
Kukkonen, Niko (2012)
Kukkonen, Niko
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027146
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Rautaruukki Oyj:n Raahen terästehtaan koksaamolaitos. Työn tavoitteena oli koksaamon panostusvaunujen raitisilmajärjestelmän kehittäminen ja mahdollisten vaihtoehtoisten menetelmien tutkiminen. Lisäksi työ sisälsi järjestelmän toimivuuden tarkastelua sekä korjaussuunnitelman laatimisen nykyiselle raitisilmajärjestelmälle.
Työn toteutuksessa käytettiin hyväksi mahdollisuutta tutkia järjestelmää paikan päällä sekä koksaamon henkilökunnan asiantuntijuutta. Tiedonhakuun käytettiin henkilökunnan haastattelujen lisäksi Ruukin omaa kunnossapitojärjestelmää. Työn tekoon käytetyt aineistot on koottu pääasiassa Ruukin omista materiaaleista ja aihealueeseen liittyviltä verkkosivuilta. Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2012 aikana.
Työn tuloksena saatiin useita keinoja kehittää nykyisen raitisilmajärjestelmän toimintaa ja suunnitelma sen korjaamiseksi sekä vaihtoehtoisia menetelmiä raittiin ilman tuomiseksi panostusvaunujen ohjaamoihin. Kehityskohteisiin pyrittiin löytämään sellaisia ratkaisuja, jotka parantaisivat raitisilmajärjestelmän käyttövarmuutta ja kunnossapidettävyyttä. Lähtökohtana oli kuitenkin raittiin ilman tuominen panostusvaunuille mahdollisimman tehokkaasti ja luotettavasti. This Bachelor’s thesis was commissioned by Rautaruukki Corporation’s coking plant. The objective was to improve the fresh-air system of the coal charging car and to find new methods for bringing fresh air to the charging cars. Additionally this thesis included examining the functionality of the fresh-air system and planning the repairing of the current system.
While carrying out this thesis the opportunity to examine the system on site was utilized as well as the expertise of the staff of the coking plant. In addition to the interviews with the staff, Ruukki’s own maintenance system was used in information retrieval. The materials used for making this thesis were gathered from Ruukki’s own materials and websites related to the subject. This thesis was carried out in spring 2012.
As a result various improvement possibilities were invented and a plan was devised to repair the current fresh-air system. Also alternative methods were discovered to deliver fresh air to the charging cars’ cabins. The aim in this thesis was to invent improvements that would enhance the dependability and the maintainability of the fresh-air system. Nevertheless the main objective was to bring fresh air to the charging cars as efficiently and reliably as possible.
Työn toteutuksessa käytettiin hyväksi mahdollisuutta tutkia järjestelmää paikan päällä sekä koksaamon henkilökunnan asiantuntijuutta. Tiedonhakuun käytettiin henkilökunnan haastattelujen lisäksi Ruukin omaa kunnossapitojärjestelmää. Työn tekoon käytetyt aineistot on koottu pääasiassa Ruukin omista materiaaleista ja aihealueeseen liittyviltä verkkosivuilta. Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2012 aikana.
Työn tuloksena saatiin useita keinoja kehittää nykyisen raitisilmajärjestelmän toimintaa ja suunnitelma sen korjaamiseksi sekä vaihtoehtoisia menetelmiä raittiin ilman tuomiseksi panostusvaunujen ohjaamoihin. Kehityskohteisiin pyrittiin löytämään sellaisia ratkaisuja, jotka parantaisivat raitisilmajärjestelmän käyttövarmuutta ja kunnossapidettävyyttä. Lähtökohtana oli kuitenkin raittiin ilman tuominen panostusvaunuille mahdollisimman tehokkaasti ja luotettavasti.
While carrying out this thesis the opportunity to examine the system on site was utilized as well as the expertise of the staff of the coking plant. In addition to the interviews with the staff, Ruukki’s own maintenance system was used in information retrieval. The materials used for making this thesis were gathered from Ruukki’s own materials and websites related to the subject. This thesis was carried out in spring 2012.
As a result various improvement possibilities were invented and a plan was devised to repair the current fresh-air system. Also alternative methods were discovered to deliver fresh air to the charging cars’ cabins. The aim in this thesis was to invent improvements that would enhance the dependability and the maintainability of the fresh-air system. Nevertheless the main objective was to bring fresh air to the charging cars as efficiently and reliably as possible.