Hiljainen tieto näkyväksi Itella Posti Oy:n viestinvälityksessä
Heinonen, Jari (2012)
Heinonen, Jari
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027139
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kohdeyrityksen taitoa tunnistaa ja jakaa hiljaista tietoa. Kohdeyritys on Itella Posti Oy / viestinvälitys, Oulun varhaisjakelu.
Hiljainen tieto rajattiin viitekehyksen mukaisesti, eli eroteltiin laajasta tiedon eri ulottuvuuksista havaittava tieto ja piilevä tieto. Teoriaosuudessa esitettiin tieto, osaaminen ja hiljainen tieto. Käsiteltiin tiedon filosofiaa sekä osaamisen tasot. Näiden asioiden yhdistäminen kokonaisuuden kannalta on tärkeää, jotta hiljainen tietoa ymmärretään.
Tutkimuksessa käytettiin eri tiedonkeruumenetelmiä, joiden tarkoituksena oli saavuttaa mahdollisimman luotettava tutkimustulos. Tutkimuksen alkuvaiheessa tehtiin avoimia kysymyksiä osaamiskartoitukseen. Vastausten tarkoituksena oli saada selvitystä yrityksen nykytilasta ja löytää kehitettävät osa-alueet.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kohdeyrityksessä hiljainen tieto oli vaikeasti tunnistettavissa sekä jaettavissa. Erityisesti hiljaisen tiedon tunnistaminen ja jakaminen on selkeä kehittämisen osa-alue, koska kohdeyritys panostaa sisäisiin koulutuksiin sekä laadukkaaseen dokumentointiin. Järjestelmällisyydellä ja tiedon oikealla jakamisella saavutetaan hyviä tuloksia laadussa.
Opinnäytetyön perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että hiljaisen tiedon tunnistamiseen ja jakamiseen panostetaan ja hyödynnetään Mentor – tutor- ohjeistusta. Tutkimus selventää kohdeyrityksen omaa coaching–ohjelmaa ja toteuttaa sitä Itella Posti Oy / Oulun varhaisjakelussa esimiessijaisten perehdyttämisessä. The Purpose of this thesis was to examine the target company's ability to recognize and share tacit knowledge. The target company is Itella Post Ltd /, Oulu, early morning.
Tacit knowledge was the limiting frame of reference which was separated by a wide range of knowledge of different dimensions, observable data and latent data. The theory part presented the information, know-how and tacit knowledge. It dealt with the philosophy of knowledge and skills levels. These things taken as a whole are important to understand tacit knowledge.
The thesis used different methods for data collection, which were designed to achieve the most reliable research results. The early stages of the thesis used open questions of expertise in the inventory. The purpose of replies was to report on the company's current situation and find the areas to be developed.
The investigation revealed that the target company, tacit knowledge was difficult to identify and pass on to others. In particular, tacit knowledge sharing and identification of a clear development of the area, is important because the target company has to invest in internal training as well as high-quality documentation. It is also important in re-organizing the information on the right components so that quality good results are obtained.
On the basis of this study one can conclude that the tacit knowledge to identify and focus on the allocation and use of Mentor – Tutor- instructions. The study will help to clarify the target company's own coaching–program, and implement a Itella Post Ltd / Oulu early-morning - priority induction.
Hiljainen tieto rajattiin viitekehyksen mukaisesti, eli eroteltiin laajasta tiedon eri ulottuvuuksista havaittava tieto ja piilevä tieto. Teoriaosuudessa esitettiin tieto, osaaminen ja hiljainen tieto. Käsiteltiin tiedon filosofiaa sekä osaamisen tasot. Näiden asioiden yhdistäminen kokonaisuuden kannalta on tärkeää, jotta hiljainen tietoa ymmärretään.
Tutkimuksessa käytettiin eri tiedonkeruumenetelmiä, joiden tarkoituksena oli saavuttaa mahdollisimman luotettava tutkimustulos. Tutkimuksen alkuvaiheessa tehtiin avoimia kysymyksiä osaamiskartoitukseen. Vastausten tarkoituksena oli saada selvitystä yrityksen nykytilasta ja löytää kehitettävät osa-alueet.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kohdeyrityksessä hiljainen tieto oli vaikeasti tunnistettavissa sekä jaettavissa. Erityisesti hiljaisen tiedon tunnistaminen ja jakaminen on selkeä kehittämisen osa-alue, koska kohdeyritys panostaa sisäisiin koulutuksiin sekä laadukkaaseen dokumentointiin. Järjestelmällisyydellä ja tiedon oikealla jakamisella saavutetaan hyviä tuloksia laadussa.
Opinnäytetyön perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että hiljaisen tiedon tunnistamiseen ja jakamiseen panostetaan ja hyödynnetään Mentor – tutor- ohjeistusta. Tutkimus selventää kohdeyrityksen omaa coaching–ohjelmaa ja toteuttaa sitä Itella Posti Oy / Oulun varhaisjakelussa esimiessijaisten perehdyttämisessä.
Tacit knowledge was the limiting frame of reference which was separated by a wide range of knowledge of different dimensions, observable data and latent data. The theory part presented the information, know-how and tacit knowledge. It dealt with the philosophy of knowledge and skills levels. These things taken as a whole are important to understand tacit knowledge.
The thesis used different methods for data collection, which were designed to achieve the most reliable research results. The early stages of the thesis used open questions of expertise in the inventory. The purpose of replies was to report on the company's current situation and find the areas to be developed.
The investigation revealed that the target company, tacit knowledge was difficult to identify and pass on to others. In particular, tacit knowledge sharing and identification of a clear development of the area, is important because the target company has to invest in internal training as well as high-quality documentation. It is also important in re-organizing the information on the right components so that quality good results are obtained.
On the basis of this study one can conclude that the tacit knowledge to identify and focus on the allocation and use of Mentor – Tutor- instructions. The study will help to clarify the target company's own coaching–program, and implement a Itella Post Ltd / Oulu early-morning - priority induction.