Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Tilitoimiston asiakasryhmien kannattavuuserojen analysointi

Markkanen, Heli (2023)

 
Avaa tiedosto
Markkanen_Heli.pdf (473.0Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Markkanen, Heli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927100
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin tilitoimiston asiakaskannattavuuksia ja palveluiden hinnoittelua. Toimeksiantaja opinnäytetyölle on tilitoimisto, joka tarjoaa eri toimialoilla toimiville yrityksille kirjanpidon-, palkanlaskennan-, assistentin- ja talousasiantuntijan palveluita. Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa toimeksiantajaa ymmärtämään, mistä erot eri asiakasryhmien kannattavuudessa johtuvat. Yritys on luokitellut asiakkaansa neljään eri asiakasryhmään, joista kahden ryhmän välillä on ollut kannattavuudessa eroavaisuuksia jo pidempään. Kannattavuuseroille pyrittiin löytämään tarkempia syitä ja havainnoimaan näitä.

Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kannattavuutta ja hinnoittelua, syventyen erityisesti palvelualan kannattavuuteen ja hinnoitteluun. Tutkimustyö toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena, määrällisen ja laadullisen tutkimuksen yhdistelmänä. Määrällinen tutkimus suoritettiin toimeksiantajalta saatavilla olevan aineiston ja raporttien tarkastelulla. Laadullista tutkimusta varten haastateltiin useampaa toimeksiantajaan työsuhteessa olevaa henkilöä. Aineiston, raporttien ja haastatteluiden avulla saatiin hyvin tietoa ja lisättiin ymmärrystä asiakaskatteista, työprosesseista ja hinnoittelusta sekä näiden yhteydestä toisiinsa.

Tuloksia arvioitaessa pyrittiin ymmärtämään olennaisimmat seikat, jotka toimeksiantajalla vaikuttavat kannattavuuteen ja näiden avulla tunnistamaan suurimmat syyt kannattavuuksien eroissa. Tavoitteena oli havaita ongelmakohtia hinnoittelussa ja suurimpia tekijöitä asiakaskatteiden eroissa. Tutkimustulosten perusteella pystyttiin antamaan toimeksiantajalle kannattavuuden seurantaan ja sen raportointiin, asiakkuuden hoitoon ja hinnoitteluun liittyen kehitysehdotuksia, joiden avulla kannattavuutta asiakasryhmien välillä pystyttäisiin tasaamaan ja parantamaan kokonaiskannattavuutta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste