Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Verkkokaupan markkinointikampanjat sosiaalisessa mediassa

Dobre, Polixenia; Hyrkäs, Satu (2012)

 
Avaa tiedosto
hyrkas_satu.pdf (862.4Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Dobre, Polixenia
Hyrkäs, Satu
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127266
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli suomalainen sisustamisen verkkokauppa, joka on aloittanut toimintansa vuonna 2011. Yrityksen ainoa markkinointikanava on ollut Google, vaikka yrityksellä on olemassa Facebook-sivu. Yritys on melko tuntematon kuluttajille, eikä asiakassuhteiden hoitoa ole juuri lainkaan.

Tämän projektin tarkoituksena oli lisätä tunnettuutta käyttäen sosiaalista mediaa. Tunnettuuden lisäämisen myötä yritys saadaan osaksi sosiaalista mediaa ja erilaiset sosiaalisen median kanavat tuodaan yritykselle samalla tutuksi. Projektin aikana tehtyjen kampanjoiden ja niistä kerätyn datan on tarkoitus toimia tulevaisuudessa pohjana yrityksen markkinoinnille. Kampanjoiden lisäksi kehityskohteena oli yrityksen verkkosivusto ja sen sisällön yhdenmukaistaminen.

Teoriapohjaa varten tutkittiin asiantuntijakirjallisuutta sekä erilaisia internetlähteitä markkinoinnista, markkinointikampanjoista, verkkokaupasta ja sosiaalisesta mediasta. Sosiaalisen median kanavista keskityttiin Facebookiin ja Googleen. Opinnäytetyö suoritettiin toiminnallisena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta.

Projektin aikana toteutetut kampanjat olivat erittäin onnistuneita. Tulokset olivat odotettua paremmat. Facebookin todettiin olleen erinomainen kanava tunnettuuden lisäämiseen. Kymmenpäiväisen Facebook-kampanjan aikana yrityksen sivun seuraajat lähes kaksinkertaistuivat. Markkinointikanavana Google oli hyvä, ja sen työkaluja käyttäen tehty mainoskampanja sai paljon näkyvyyttä. Projektin aikana huomattiin suunnittelun tärkeys; yksityiskohtiin on kiinnitettävä huomiota ja segmentoinnin on oltava selkeää. Kampanjan toimivuuden vuoksi kampanjassa ja verkkosivuilla käytettävien kuvien tulee olla yhdenmukaisia. Pieni budjetti oli riittävä sekä Facebookissa että Googlessa.

Projektin jälkeen on suositeltavaa, että yritys jatkaa aktiivisesti vaikuttamista sosiaalisessa mediassa. Useampia sosiaalisen median kanavia suositellaan käytettäväksi, sillä niitä voidaan hyödyntää asiakassuhteiden ylläpitämisessä. Vertailun tuloksena huomattiin yrityksen hintatason olevan korkea, joten kilpailukyvyn säilyttämiseksi on kannattavaa laskea hintoja. Hintojen pysyvän alentamisen vaihtoehtona voi olla erilaisten alennusten ja kanta-asiakasetujen käyttöönotto. Jatkona tälle opinnäytetyölle suositellaan markkinointisuunnitelman päivittämistä, jossa tämän projektin tuloksia voidaan käyttää osana suunnitelman pohjaa.
 
This thesis was completed for a Finnish e-commerce company focusing on selling interior design products. The company began operating in 2011. Their sole marketing channel was Google, even though the company had a Facebook page. The company is relatively unknown and there is hardly any client relationship management.

This project aimed to increase consumer awareness of the company. To achieve this, the company’s presence in, and use of, social media and social media channels needed to be increased. The campaigns and the data collected could act as a basis for future marketing. Improvements were also made to the e-commerce website content with the aim of unifying the graphical layout of the site.

Expert literature and internet sources on marketing, marketing campaigns, e-commerce and social media were studied for the theoretical framework. For social media channels, emphasis was placed on Facebook and Google. The thesis was written as a project-based research and the research method was qualitative.

The campaigns made during this project were successful and the results were better than expected. It can be stated that Facebook was an excellent channel for increasing consumer awareness. During a ten-day campaign the followers of the company Facebook page almost doubled. As a marketing channel Google was good and by using its tools the campaign received a favorable response. During the project the importance of planning, paying attention to details and the distinct segmenting was noted. For the sake of campaign functionality the e-commerce images should be uniform. The low budget was sufficient for both Facebook and Google.

After this project it is advisable that the company continues as an active participant in social media. Multiple social media channels are recommended as they are an effective way to sustain client relationships. As a result of the comparison, it could be concluded that the company’s price level is too high. Options which could be considered include permanent price reductions, different sales campaigns and benefits for regular customers. As a continuum to this thesis, the marketing plan could be updated and the results of this project could be used as a part of the foundation.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste