Tuotenauhan ohjattavuus hp-linjoilla
Väätäjä, Markku (2012)
Väätäjä, Markku
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127260
Tiivistelmä
pinnäytetyön aihe saatiin Outokumpu Stainless Oy:ltä, ja aiheena oli tuotenauhan ohjattavuus hehkutus- ja peittauslinjoilla. Työ on tehty kylmävalssaamo 1:n HP2-linjalle. Tavoitteena oli tutkia ja selvittää eri tekijöiden vaikutusta nauhan ohjattavuuteen teoriassa sekä käytännön kokeiden avulla.
Ohjausrullatyyppejä on olemassa useita erilaisia, ja ohjausrullat HP2-linjalle on toimittanut EMG Automation. Ohjausrullien tarkoitus on pitää nauha keskellä linjan leveyssuunnassa, ja HP2-linjalla niitä on yhteensä yhdeksän. Nauhan kulku ja käytettävissä oleva tila määräävät pääosin käytettävän ohjausrullan mallin. Työssä tarkasteltiin ohjausrullilla reunaan ajautuneiden nauhojen tietoja, joista pyrittiin löytämään yhtenäisiä tekijöitä. Lisäksi valssattiin kolme erilaista koenauhaa, jotta voitaisiin tutkia niiden ohjattavuutta HP2-linjalla.
Aikavälillä 27.8.2011–5.4.2012 löydettiin yhteensä kaksitoista nauhaa, jotka olivat menneet reunaan. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että romunauhat aiheuttavat 41,7 % reunaan menoista. Lisäksi voidaan todeta, että suurin osa reunaan menneistä nauhoista on ohuita ja leveitä. Reunaan ajautumiset ovat tapahtuneet pääosin ohjausrulla 6:lla, ja todennäköisin syy tähän on pitkä väli-matka ohjausrullien 5 ja 6 välillä. Koenauhojen perusteella voidaan todeta tasomaisuusvirheiden vaikuttavan nauhan ohjattavuuteen. Keskilöysä nauha on ohjausrullien kannalta helpommin ohjattavissa verrattuna reunalöysään.
Ohjausrullatyyppejä on olemassa useita erilaisia, ja ohjausrullat HP2-linjalle on toimittanut EMG Automation. Ohjausrullien tarkoitus on pitää nauha keskellä linjan leveyssuunnassa, ja HP2-linjalla niitä on yhteensä yhdeksän. Nauhan kulku ja käytettävissä oleva tila määräävät pääosin käytettävän ohjausrullan mallin. Työssä tarkasteltiin ohjausrullilla reunaan ajautuneiden nauhojen tietoja, joista pyrittiin löytämään yhtenäisiä tekijöitä. Lisäksi valssattiin kolme erilaista koenauhaa, jotta voitaisiin tutkia niiden ohjattavuutta HP2-linjalla.
Aikavälillä 27.8.2011–5.4.2012 löydettiin yhteensä kaksitoista nauhaa, jotka olivat menneet reunaan. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että romunauhat aiheuttavat 41,7 % reunaan menoista. Lisäksi voidaan todeta, että suurin osa reunaan menneistä nauhoista on ohuita ja leveitä. Reunaan ajautumiset ovat tapahtuneet pääosin ohjausrulla 6:lla, ja todennäköisin syy tähän on pitkä väli-matka ohjausrullien 5 ja 6 välillä. Koenauhojen perusteella voidaan todeta tasomaisuusvirheiden vaikuttavan nauhan ohjattavuuteen. Keskilöysä nauha on ohjausrullien kannalta helpommin ohjattavissa verrattuna reunalöysään.