Velkajärjestelyasian käsittelyprosessi Oulun käräjäoikeudessa
Huotari, Elisa (2012)
Huotari, Elisa
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127258
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä on toimia oppaana perehtymisessä velkajärjestelyn käsittelyprosessin kulkuun Oulun käräjäoikeudessa toimiville käräjänotaareille, harjoittelijoille ja uudelle henkilökunnalle. Työn tuotoksena syntyneen ohjeen on tarkoitus toimia työohjeena käsittelyprosessin aikana. Työ on tehty toimeksiantona Oulun käräjäoikeudelle.
Tutkimuskysymyksinä työssä ovat olleet 1) Miten velkajärjestelyasian käsittelyprosessi etenee Oulun käräjäoikeudessa, 2) Mikä on käräjänotaarin ja sihteerin välinen työnjako velkajärjestelyasiassa ja 3) Kuinka Tuomas-järjestelmää käytetään velkajärjestelyasiassa. Ensimmäinen kysymys käsittelee itse prosessia, toinen Oulun käräjäoikeuden sisäistä työnjakoa ja kolmas asian käsittelyn teknistä toteutusta. Näin on saatu kokonaisvaltainen käsitys prosessin etenemisestä.
Työn tutkimusmenetelmä on ensisijaisesti lainopillinen, mutta työ on myös toiminnallinen opinnäytetyö. Työssä on lisäksi käytetty toiminnallisuuden tukena perinteistä tutkimusmenetelmää, laadullista tutkimusta ryhmähaastattelun muodossa. Laadullista tutkimusmenetelmää on käytetty, jotta on saatu kerätty asiaan liittyvä kirjoittamaton faktatieto. Ensisijaisia lähteitä työssä ovat laki yksityishenkilön velkajärjestelystä (25.1.1993/57) ja oikeudenkäymiskaari (1.1.1734/4). Toissijaisina lähteinä ovat hallituksen esitykset, oikeusministeriön julkaisut, Rovaniemen hovioikeuspiirin laatuhankeraportti ja asiantuntijakirjoitukset.
Velkajärjestely on maksukyvyttömän yksityishenkilön taloudellisen tilanteen korjaamiseksi tehty menettely ja prosessin kulku perustuu lakiin. Velkajärjestelyn määräämisestä vastaa tuomioistuin. Kaikkien edellytysten täyttyessä ja esteiden puuttuessa tuomioistuin päättää velkajärjestelyn aloittamisesta. Velkajärjestelyn alkaminen jäädyttää velallisen velat, ja ennen aloittamista syntyneet velat kuuluvat velkajärjestelyn piiriin. Tämän jälkeen tuomioistuimelle toimitetaan maksuohjelma aloituspäätöksessä määrätyn selvittäjän toimesta. Tuomioistuin hyväksyy maksuohjelmaehdotuksen joko muuttamattomana tai muuttaa sitä tarpeen vaatiessa. Maksuohjelman vahvistamispäätökseen tyytymätön voi hakea muutosta Rovaniemen hovioikeudelta. Vahvistettuun maksuohjelmaan voivat sekä velallinen että velkoja hakea muutosta, jos maksuohjelmaa vahvistettaessa vallinneet olosuhteet ovat muuttuneet. Oulun käräjäoikeudessa sihteeri tekee käräjänotaarin ohjeiden mukaan asiakirjoja. Käräjänotaari ohjaa prosessia, jotta se menee lain mukaisesti. Käräjänotaari allekirjoittaa päätökset ja sihteeri muut asiakirjat. Sihteeri hoitaa asiakirjojen lähettämisen ja määräaikojen seurannan. Kaikki asiakirjat on tehtävä Tuomaksessa ja kaikki määräpäivät sekä muut tärkeät tiedot merkittävä myös sinne. The purpose of thesis was to provide guidelines to debt adjustment process for district court nota-ries, trainees and new staff in the Oulu District Court. Together with the thesis a guide was creat-ed to be used as working instructions during the debt adjustment process. The thesis was com-missioned by the Oulu District Court.
The research questions of the thesis were as follows: 1) How does the debt adjustment process proceed in District Court of Oulu, 2) What is the division of labor between a district court notary and a secretary, and 3) How Tuomas-system is used for the debt adjustment process. The first research question deals with the process itself, the second one cover the internal division of labor of the Oulu District Court, and the third one concern the technical implementation. As a result was created a comprehensive understanding of the progress of the process.
The research method was primarily juridical but the work was also a project based thesis. Fur-thermore, traditional research method i.e. qualitative research as a group interview was used in the thesis. The qualitative research method was applied to collect relevant unwritten factual in-formation. The primary law sources in the thesis comprised Act on the Adjustment of the Debts of a Private Individual (25.1.1993/57) and Code of Judicial Procedure (01.01.1734 / 4). Secondary sources were the Government Bills, the Ministry of Justice publications, Rovaniemi Court of Ap-peal´s quality project report and articles of professors in law.
Debt adjustment is for the purpose of remedying the financial situation of an insolvent private individual and this process is based on law. The court is responsible for setting debt adjustment. The Court can start the debt adjustment if all the conditions are fulfilled and obstacles are absent. Beginning debt adjustment freezes the debtor's debts, and liabilities which have come to exist-ence before the start of debt adjustment belong to debt arrangement. After this payment program proposal is submitted to the Court by the administrator. The Court accepts payment program proposal either unchanged or it may change it if necessary. Dissatisfied party may appeal against the decision to the Rovaniemi Court of Appeal. The debtor and the creditor can appeal against the decision of confirmed payment program, if the circumstances have changed from what they were when the payment program was confirmed. A secretary prepares documents based on district court notary´s guidance in Oulu district court. A district court notary controls the process so that proceeds in a legal manner. A district court notary signs decisions and a secretary signs all other documents. A secretary deals with sending the documents and tracking deadlines. All documents must be produce in Tuomas and all the dates and other important information has to also write down there.
Tutkimuskysymyksinä työssä ovat olleet 1) Miten velkajärjestelyasian käsittelyprosessi etenee Oulun käräjäoikeudessa, 2) Mikä on käräjänotaarin ja sihteerin välinen työnjako velkajärjestelyasiassa ja 3) Kuinka Tuomas-järjestelmää käytetään velkajärjestelyasiassa. Ensimmäinen kysymys käsittelee itse prosessia, toinen Oulun käräjäoikeuden sisäistä työnjakoa ja kolmas asian käsittelyn teknistä toteutusta. Näin on saatu kokonaisvaltainen käsitys prosessin etenemisestä.
Työn tutkimusmenetelmä on ensisijaisesti lainopillinen, mutta työ on myös toiminnallinen opinnäytetyö. Työssä on lisäksi käytetty toiminnallisuuden tukena perinteistä tutkimusmenetelmää, laadullista tutkimusta ryhmähaastattelun muodossa. Laadullista tutkimusmenetelmää on käytetty, jotta on saatu kerätty asiaan liittyvä kirjoittamaton faktatieto. Ensisijaisia lähteitä työssä ovat laki yksityishenkilön velkajärjestelystä (25.1.1993/57) ja oikeudenkäymiskaari (1.1.1734/4). Toissijaisina lähteinä ovat hallituksen esitykset, oikeusministeriön julkaisut, Rovaniemen hovioikeuspiirin laatuhankeraportti ja asiantuntijakirjoitukset.
Velkajärjestely on maksukyvyttömän yksityishenkilön taloudellisen tilanteen korjaamiseksi tehty menettely ja prosessin kulku perustuu lakiin. Velkajärjestelyn määräämisestä vastaa tuomioistuin. Kaikkien edellytysten täyttyessä ja esteiden puuttuessa tuomioistuin päättää velkajärjestelyn aloittamisesta. Velkajärjestelyn alkaminen jäädyttää velallisen velat, ja ennen aloittamista syntyneet velat kuuluvat velkajärjestelyn piiriin. Tämän jälkeen tuomioistuimelle toimitetaan maksuohjelma aloituspäätöksessä määrätyn selvittäjän toimesta. Tuomioistuin hyväksyy maksuohjelmaehdotuksen joko muuttamattomana tai muuttaa sitä tarpeen vaatiessa. Maksuohjelman vahvistamispäätökseen tyytymätön voi hakea muutosta Rovaniemen hovioikeudelta. Vahvistettuun maksuohjelmaan voivat sekä velallinen että velkoja hakea muutosta, jos maksuohjelmaa vahvistettaessa vallinneet olosuhteet ovat muuttuneet. Oulun käräjäoikeudessa sihteeri tekee käräjänotaarin ohjeiden mukaan asiakirjoja. Käräjänotaari ohjaa prosessia, jotta se menee lain mukaisesti. Käräjänotaari allekirjoittaa päätökset ja sihteeri muut asiakirjat. Sihteeri hoitaa asiakirjojen lähettämisen ja määräaikojen seurannan. Kaikki asiakirjat on tehtävä Tuomaksessa ja kaikki määräpäivät sekä muut tärkeät tiedot merkittävä myös sinne.
The research questions of the thesis were as follows: 1) How does the debt adjustment process proceed in District Court of Oulu, 2) What is the division of labor between a district court notary and a secretary, and 3) How Tuomas-system is used for the debt adjustment process. The first research question deals with the process itself, the second one cover the internal division of labor of the Oulu District Court, and the third one concern the technical implementation. As a result was created a comprehensive understanding of the progress of the process.
The research method was primarily juridical but the work was also a project based thesis. Fur-thermore, traditional research method i.e. qualitative research as a group interview was used in the thesis. The qualitative research method was applied to collect relevant unwritten factual in-formation. The primary law sources in the thesis comprised Act on the Adjustment of the Debts of a Private Individual (25.1.1993/57) and Code of Judicial Procedure (01.01.1734 / 4). Secondary sources were the Government Bills, the Ministry of Justice publications, Rovaniemi Court of Ap-peal´s quality project report and articles of professors in law.
Debt adjustment is for the purpose of remedying the financial situation of an insolvent private individual and this process is based on law. The court is responsible for setting debt adjustment. The Court can start the debt adjustment if all the conditions are fulfilled and obstacles are absent. Beginning debt adjustment freezes the debtor's debts, and liabilities which have come to exist-ence before the start of debt adjustment belong to debt arrangement. After this payment program proposal is submitted to the Court by the administrator. The Court accepts payment program proposal either unchanged or it may change it if necessary. Dissatisfied party may appeal against the decision to the Rovaniemi Court of Appeal. The debtor and the creditor can appeal against the decision of confirmed payment program, if the circumstances have changed from what they were when the payment program was confirmed. A secretary prepares documents based on district court notary´s guidance in Oulu district court. A district court notary controls the process so that proceeds in a legal manner. A district court notary signs decisions and a secretary signs all other documents. A secretary deals with sending the documents and tracking deadlines. All documents must be produce in Tuomas and all the dates and other important information has to also write down there.