Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilöstön kokemuksia työhyvinvoinnista kohdeorganisaatiossa

Laurila, Elisa (2012)

 
Avaa tiedosto
laurila_elisa.pdf (553.6Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Laurila, Elisa
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127257
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on yhä tärkeämpi asia organisaatioiden menestyksen ja toiminnan jatkuvuuden kannalta. Henkilöstö on organisaation tärkein voimavara ja sen hyvinvointiin kannattaa panostaa. Työhyvinvointi tarkoittaa, että työ on mielekästä ja sujuvaa, ja että jokainen voi kokea työniloa ja onnistumisia. Jokaisessa organisaatiossa on asioita, jotka uhkaavat työhyvinvointia. Organisaati-oiden tulisi kuitenkin löytää tasapaino tehokkaan toiminnan ja henkilöstön hyvinvoinnin välillä, jotta ongelmien syntymistä voitaisiin vähentää.

Tämän työn tarkoituksena oli tutkia kohdeorganisaation työntekijöiden työhyvinvointia ja siihen liittyviä tekijöitä. Tärkein tutkimusongelma oli ”Minkälainen on kohdeorganisaation työntekijöiden työhyvinvointi?”. Työhyvinvointi on laaja käsite ja tutkimus rajattiin koskemaan osaamisen kehit-tämistä, työuupumusta, organisaatiomuutoksia, esimiestyötä ja henkilöstöpalveluita. Tutkimustu-losten perusteella annettiin kehittämisehdotuksia, joita voidaan soveltaa ja hyödyntää kohdeor-ganisaatiossa. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, kolmea organisaation työn-tekijää haastatellen. Aineiston keräämiseen käytettiin teemahaastattelua. Tutkimus tehtiin asian-tuntijatehtävissä työskentelevien henkilöiden näkökulmasta, jolloin organisaation ylin johto jäi tut-kimuksen ulkopuolelle. Näin saatiin enemmän vertailukelpoista aineistoa.

Tutkimustulosten mukaan organisaatiossa oli muutamia kehittämistä vaativia asioita, joista tär-keimpiä ovat resurssipula, esimiestyö ja osaamisen kehittäminen. Kehittämisehdotuksia olivat henkilöstömäärän lisääminen, osaamisen kehittämistapojen muuttaminen sekä luottamuksellisen ja avoimen ilmapiirin luominen organisaatioon. Työhyvinvointia edistäviksi asioiksi organisaatios-sa mainittiin mukavat työkaverit ja hyvä työilmapiiri. Tutkimustuloksista saadaan viitteitä siitä, miten työntekijät kokevat työhyvinvoinnin organisaatiossa. Tutkimustuloksia ei voida kuitenkaan yleistää koko organisaatiota koskevaksi aineiston vähäisen määrän vuoksi. Jatkotutkimusehdo-tuksena on työhyvinvointitutkimus, joka tehdään tilastollisena tutkimuksena koko kohdeorganisaation henkilöstölle. Jatkotutkimus antaisi luotettavamman tuloksen koko henkilöstön työhyvinvoinnista ja kehittämistarpeista.
 
Work welfare will be an increasingly important factor in terms of succesfull and uninterrupted operation of the organization. Personnel is the most important resource of an organization and it is worthwhile investing in personnel´s welfare. Work welfare means that the work is sensible and it runs smoothly. In addition, the term means that employee can experience the joy of work and success. In every organization there are issues which threaten welfare. Personnel in organiza-tions should find the balance between efficient operation and work welfare, so that problems can be reduced.

The goal of this study is to examine personnel´s welfare in the case company and factors related to it. The most important research problem is the employees´experiences of the work welfare. The work welfare is a wide concept, and the study was liited to concern improving competencies, burn- out, organizational changes, supervisory work and personnel services. On the basis of the research results, the development proposals, which can be utilised in the target organization, are given. The study was conducted with a qualitative method interviewing three workers of the or-ganization. A theme interview was used for collecting the material , and all the interviewees work in different units of the organization. The study was conducted from the viewpoint of the persons who work as experts. Thus, senior management of the organization is excluded from the study. This way more comparable material was obtained.

According to the research results there are a few issues which require developing. Among the most important of them are limited, supervisory work, and improving competencies in the organi-zation. The proposals are to increase the number of personnel, to change the ways to improve competencies, and to create confidential and open atmosphere in the organization. Nice col-leagues and good work atmosphere were mentioned as factors which promote work welfare. The research gives some indications of employees experiences work welfare. However, the research results cannot be generalized to apply to the whole organization because of the limited amount of the material. Further study proposal would be a work welfare research which would be conducted to the whole personnel of case company, for example with statistical methods. The further study would give a more reliable results of the work welfare of the whole personnel, and of the development needs.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste