Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Seurakuntien konserttitoiminta Oulun hiippakunnassa

Piirainen, Keijo (2012)

Avaa tiedosto
piirainen_keijo.pdf (97.14Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Piirainen, Keijo
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127244
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Oulun hiippakunnan seurakuntien konserttitoimintaa. Seurakunnat ovat erityisesti klassisen musiikin konserteissa merkittävä järjestäjätaho. Tavoitteena on ollut selvittää niitä asioita ja käytäntöjä, joita konsertin järjestäjä joutuu miettimään. Päämääränä on ollut löytää hyviä ja toimivia ratkaisuja konserteista sopimiseen ja antaa niiden pohjalta käytännön suosituksia sekä ohjeita konserttien järjestämiseen.

Työhön on hankittu aineistoa sähköpostikyselyllä, joka lähetettiin kaikille Oulun hiippakunnan seurakunnille. Tässä kyselyssä on tiedusteltu seurakuntien kanttoreilta kokemuksia ja näkemyksiä konserttien järjestämisestä. Mukana on ollut määrällisiä kysymyksiä, joissa tiedusteltiin konserttien määrää vuodessa ja seurakunnan omien ryhmien konsertointia. Lisäksi on kysytty konserttien järjestäjätahoista, esiintyjien valinnasta, palkkioiden suuruudesta, konserttien pääsymaksullisuudesta ja sopimusten laadinnasta. Tutkimusaineistoa on saatu kahdestatoista seurakunnasta. Tämän lisäksi tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty Kirkkohallitukselta ja Suomen Kirkkomusiikkiliitolta saatua tilastoaineistoa.

Tämän tutkimuksen kautta on havaittu, että seurakuntien konserttitoiminnassa on eroja. Konserttien määrä vaihtelee vuositasolla viidestä viiteenkymmeneen. Näihin tilaisuuksiin haetaan esiintyjiä aktiivisesti itse, tai esiintyjät tarjoavat omaa osaamistaan seurakunnille. Seurakuntien omat musiikkiryhmät ovat huomattavalla panoksella mukana seurakuntien konserttitoiminnassa. Seurakuntien tilat soveltuvat konserttien järjestämiseen hyvin. Konsertteihin on yleensä vapaa pääsy, mutta niissä voi olla ohjelmamaksu. Palkkioiden maksamiseen vaikuttavat seurakunnan käytettävissä olevat resurssit ja esiintyjän osaamistaso. Suurten kirkkomusiikkiteosten kohdalla voidaan sopia kokonaissumma, ja konsertin tuottaja huolehtii yksityiskohtaisesta maksatuksesta esiintyjille.

Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on ollut sopimuspohjan laadinta. Sopimuspohja auttaa konsertin käytännön järjestäjää sopimaan esiintyjän kanssa oleellisista asioista. Asioita on esitelty siten, että niitä voidaan soveltaa sekä seurakunnan omissa tiloissa järjestettäviin konsertteihin että myös muissa tiloissa pidettäviin tapahtumiin. Työn liitteenä on sopimuspohja, joka on laadittu helpottamaan konsertin järjestämistä.
 
This thesis examines the concert activities of Oulu diocese parishes. The parishes are important organizers especially in classical music concerts. The aim was to find out the matters and practices which a concert organiser has to think about. The target was to find good and effective solutions for the settlement of concerts and as a base for this to provide practical recommendations and advice to a concert organizer.

The study material was gathered with the help of an e-mail questionnaire sent to all parishes in the diocese of Oulu. The questionnaire asked about the parish cantors’ experiences and views on organising concerts. There were quantitative questions e.g. the number of annual concerts and the parish’s own group concerts. They were also asked which organisations organize concerts, how they have selected the performers, the amount of the fee, entrance fees of the concerts and the preparation of the contracts. Twelve parishes answered the questionnaire. In this thesis statistical data form Church council and Finnish association of church music have also been used.

This study shows that there are differences in organizing concerts in parishes. The number of the concerts varies annually from five to fifty. The parishes are actively looking for performers or the performers offer their knowledge to the parishes. The congregations’ own music groups are an important concert operator. The facilities of the parishes are suitable for concerts. The concerts have generally free admission but there might be a program fee. The resources of the parishes and the performer’s skill affect how much the parishes pay to the performer. In bigger church musical works it can be agreed on an overall sum, and that the concert producer is responsible for paying to the performers.

As a development the aim was to work out a contract base. The contract base in practice helps the concert organizers to agree with the performer about essential aspects. The cases are presented in such a way that they can be applied to concerts in their own facilities of the parish and also in the other places. There is a contract model as a supplement designed to help to organize a concert.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste