Talviurheilutapahtuman asiakaslähtöinen kehittäminen
Väisänen, Sini (2012)
Väisänen, Sini
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227316
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli kehittää Muoniossa järjestettävää talviurheilutapahtumaa asiakaslähtöisellä tavalla. Tapahtuma koostui moottoriurheilushow’sta, karting-kilpailusta ja syvän lumen moottorikelkkailuajokoulusta. Toimeksiantajana oli majoitus- ja ohjelmapalvelualalla toimiva yritys. Koska tapahtuma järjestettiin vuonna 2012 vasta toisen kerran, oli selvää, että siitä voi löytyä kehitettävää. Tavoitteena oli tuottaa asiakaslähtöisiä kehitysehdotuksia ja samalla tuoda esiin asiakkaiden mielipiteitä ja ajatuksia tapahtuman eri osa-alueista.
Aihetta lähestyttiin markkinoinnin asiakasnäkökulman ja kilpailukeinojen teorioiden kautta. Liikkeelle lähdettiin kohderyhmien segmentoinnista. Tästä edettiin tapahtuman kuvaamiseen ja analysointiin tuotteen, saatavuuden ja markkinointiviestinnän kilpailukeinojen avulla. Työn tutkimusote oli laadullinen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä. Tutkimuksessa haastateltiin yksilö- ja parihaastatteluin yhteensä kymmentä harkinnanvaraisesti valittua tapahtuman asiakasta.
Haastatteluiden myötä kävi ilmi, että tapahtuma oli kehittynyt ensimmäisestä järjestämiskerrastaan ja oli jo varsin hyvällä mallilla. Kehitettävää kuitenkin löytyi tapahtuman jokaisesta osa-alueesta. Suurimpia muutoksia vaativia asioita olivat esimerkiksi moottoriurheilushow’n ohjelman kiinnostavammaksi muokkaaminen ja markkinointiviestinnän kehittäminen. Markkinointiviestintä ei tavoittanut tapahtuman tärkeintä kohderyhmää, jonka läsnäolo tapahtumassa oli vähäinen.
Osa kehitysehdotuksista muodostui suoraan haastateltavien vastauksista ja osa muodostettiin vastauksien pohjalta, mikäli haastateltavat eivät itse ehdottaneet kehitysideoita ongelmiin. Moottoriurheilushow’hun ehdotettiin muun muassa freestyle-laskettelijoita ja –lumilautailijoita moottori-kelkkailijoiden rinnalle. Markkinointiviestintä puolestaan vaati paljon enemmän panostusta ja sitä tarvitsi selkeyttää, integroida ja tehostaa, jotta potentiaalisten asiakkaiden huomio saataisiin herätettyä. Lisäksi kehitysehdotuksiin sisältyi runsaasti pienempiä muutoksia ja lisäyksiä. Koska tutkimuksessa keskityttiin ainoastaan asiakaslähtöiseen näkökulmaan, jatkotutkimuksen aiheeksi ehdotettiin tapahtuman järjestäjän tai esiintyjien näkökulman selvitystä. Jatkotutkimuksen aihe voisi olla myös markkinointiviestintäsuunnitelman kehittäminen tapahtumalle. The aim of the Bachelor’s thesis was to develop a winter sports event held in Muonio in a customer-oriented way. The event consisted of three different fields: snowmobiling freestyle show, go-cart race and deep snow snowmobile driving school. The assigner of the thesis is a company that operates in tourism. Since the event was held in 2012 for the second time, it was obvious that it needed developing. The main objective was to produce customer-oriented ideas for developing the event and to introduce customers’ opinions and thoughts about the event.
The theory focuses on customer-oriented thinking and on the competitive tools of marketing. The theory discusses the segmentation of the customers and then describes and analyses the event through the theories of product, distribution and marketing communications. The research method used in the thesis was qualitative. The data were collected from customer interviews. In total ten customers from the event were interviewed in one-on-one or two-person interviews. The customers interviewed were chosen in advance together with the assigner.
Based on the results of the interviews the event had developed from the year 2011. However, there still were some problematic issues in the event fields. The main subjects to develop were the program of the snowmobiling freestyle show and marketing communications in general. The attendance of the main focus group of the event was low and this was partly due to the issues in the marketing communications.
Part of the suggested ideas for the event came directly from the interviewed customers and part were based on the answers of the interviews when the customers did not suggest any ideas. As a result it was suggested for the snowmobiling freestyle show to involve freestyle-skiers or snowboarders in the future. As for the marketing communications, it was suggested to invest more in it for the next time. To raise the attention of the potential customers, the marketing communications needs to be intensified and better integrated. In addition to the previous, a lot of minor ideas were also suggested for the event. As this thesis focused on a customer-oriented view, further measures for the event could be either host- or performer-oriented research. Also a marketing communications plan could be one idea for further study.
Aihetta lähestyttiin markkinoinnin asiakasnäkökulman ja kilpailukeinojen teorioiden kautta. Liikkeelle lähdettiin kohderyhmien segmentoinnista. Tästä edettiin tapahtuman kuvaamiseen ja analysointiin tuotteen, saatavuuden ja markkinointiviestinnän kilpailukeinojen avulla. Työn tutkimusote oli laadullinen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä. Tutkimuksessa haastateltiin yksilö- ja parihaastatteluin yhteensä kymmentä harkinnanvaraisesti valittua tapahtuman asiakasta.
Haastatteluiden myötä kävi ilmi, että tapahtuma oli kehittynyt ensimmäisestä järjestämiskerrastaan ja oli jo varsin hyvällä mallilla. Kehitettävää kuitenkin löytyi tapahtuman jokaisesta osa-alueesta. Suurimpia muutoksia vaativia asioita olivat esimerkiksi moottoriurheilushow’n ohjelman kiinnostavammaksi muokkaaminen ja markkinointiviestinnän kehittäminen. Markkinointiviestintä ei tavoittanut tapahtuman tärkeintä kohderyhmää, jonka läsnäolo tapahtumassa oli vähäinen.
Osa kehitysehdotuksista muodostui suoraan haastateltavien vastauksista ja osa muodostettiin vastauksien pohjalta, mikäli haastateltavat eivät itse ehdottaneet kehitysideoita ongelmiin. Moottoriurheilushow’hun ehdotettiin muun muassa freestyle-laskettelijoita ja –lumilautailijoita moottori-kelkkailijoiden rinnalle. Markkinointiviestintä puolestaan vaati paljon enemmän panostusta ja sitä tarvitsi selkeyttää, integroida ja tehostaa, jotta potentiaalisten asiakkaiden huomio saataisiin herätettyä. Lisäksi kehitysehdotuksiin sisältyi runsaasti pienempiä muutoksia ja lisäyksiä. Koska tutkimuksessa keskityttiin ainoastaan asiakaslähtöiseen näkökulmaan, jatkotutkimuksen aiheeksi ehdotettiin tapahtuman järjestäjän tai esiintyjien näkökulman selvitystä. Jatkotutkimuksen aihe voisi olla myös markkinointiviestintäsuunnitelman kehittäminen tapahtumalle.
The theory focuses on customer-oriented thinking and on the competitive tools of marketing. The theory discusses the segmentation of the customers and then describes and analyses the event through the theories of product, distribution and marketing communications. The research method used in the thesis was qualitative. The data were collected from customer interviews. In total ten customers from the event were interviewed in one-on-one or two-person interviews. The customers interviewed were chosen in advance together with the assigner.
Based on the results of the interviews the event had developed from the year 2011. However, there still were some problematic issues in the event fields. The main subjects to develop were the program of the snowmobiling freestyle show and marketing communications in general. The attendance of the main focus group of the event was low and this was partly due to the issues in the marketing communications.
Part of the suggested ideas for the event came directly from the interviewed customers and part were based on the answers of the interviews when the customers did not suggest any ideas. As a result it was suggested for the snowmobiling freestyle show to involve freestyle-skiers or snowboarders in the future. As for the marketing communications, it was suggested to invest more in it for the next time. To raise the attention of the potential customers, the marketing communications needs to be intensified and better integrated. In addition to the previous, a lot of minor ideas were also suggested for the event. As this thesis focused on a customer-oriented view, further measures for the event could be either host- or performer-oriented research. Also a marketing communications plan could be one idea for further study.