Vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta avoimen varhaiskasvatuksen Taaperoryhmissä
Wallin, Susanna (2012)
Wallin, Susanna
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227356
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kuvailla vanhempien kokemuksia avoimen varhaiskasvatuksen Taaperoryhmien kasvatuskumppanuudesta. Tutkimukseni tavoitteena on tuoda vanhempien kokemuksia esille jotta niitä voidaan huomioida avoimen varhaiskasvatuksen Taaperoryhmien toiminnan suunnittelussa ja kehitystyössä.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu Bronfenbrennerin ekologisesta teoriasta, avoimesta varhaiskasvatuksesta ja kasvatuskumppanuudesta. Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus jossa pääpaino on todellisten ihmisten kokemusten kuvaamisessa. Tutki-muksen tieteenfilosofinen lähtökohta on fenomenologis-hermeneuttinen. Aineistonkeruu-menetelmänä tutkimuksessani on käytetty teemahaastatteluja ja aineiston analyysitapana teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista nousee esille vanhempien tyytyväisyys avoimen varhaiskasvatuksen Taaperoryhmien toimintaan. Vanhempien kokemusten mukaan Taaperoryhmät tarjosivat heille heidän odotuksia ja tarpeita vastaavaa palvelua. Kasvatuskumppanuus oli käsitteenä vanhemmille jokseenkin vieras, mutta haastatteluista kävi ilmi, että avoimen varhaiskasvatuksen Taaperoryhmien toiminnasta on löydettävissä kasvatuskumppanuutta ohjaavat periaatteet.
Tämän tutkimuksen tuloksista voidaan tehdä johtopäätös että vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden toteutumisen vaihtelevana Taaperoryhmätoiminnassa, vaikkakin työntekijän ammatillisuutta arvostettiin. Avoimen varhaiskasvatuksen Taaperoryhmien toimintaa voisi tarkastella vanhempien kokemuksien valossa ja huomioida näitä entistä enemmän toiminnan suunnittelussa. Tämä tukisi paremmin myös kasvatuskumppanuussuhdetta avoimen varhaiskasvatuksen Taaperoryhmien toiminnassa. The purpose of my thesis is to describe parents' experiences of ECEC-Partnership in Toddler groups of playclub activities. The objective of my research is to reveal parents’ experiences so that they can be considered in the planning and development of activities of Toddler groups of playclub activities.
The theoretical framework of my research consists of the Bronfenbrenner’s ecological theory, playclub activities and ECEC-Partnership. My thesis is a qualitative research with an emphasis on describing experiences of real people. The philosophical view of science in this research is phenomenological-hermeneutic. The used data collection method is theme interviews and the used data analysis method is theory-driven content analysis.
Results of the study show the parents' satisfaction with the activities of Toddler groups of playclub activities. According to the parents' experiences, toddler clubs provided them with services corresponding to their expectations and needs of such service. ECEC-Partnership as a concept was quite foreign to parents, but the interviews revealed that the guiding principles of ECEC-Partnership can be found in the activities of Toddler groups of playclub activities.
The results of the study can be concluded that the parents feel that the realization of ECEC- Partnership varies in Toddler group activities, although the employee professionalism was appreciated. Activities of Toddler groups in playclub activities could be viewed in light of experiences of parents and the experiences could be taken more into consideration in the planning phase of activities. This would better support the ECEC-Partnership relationship in the activities of Toddler groups of playclub activities.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu Bronfenbrennerin ekologisesta teoriasta, avoimesta varhaiskasvatuksesta ja kasvatuskumppanuudesta. Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus jossa pääpaino on todellisten ihmisten kokemusten kuvaamisessa. Tutki-muksen tieteenfilosofinen lähtökohta on fenomenologis-hermeneuttinen. Aineistonkeruu-menetelmänä tutkimuksessani on käytetty teemahaastatteluja ja aineiston analyysitapana teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista nousee esille vanhempien tyytyväisyys avoimen varhaiskasvatuksen Taaperoryhmien toimintaan. Vanhempien kokemusten mukaan Taaperoryhmät tarjosivat heille heidän odotuksia ja tarpeita vastaavaa palvelua. Kasvatuskumppanuus oli käsitteenä vanhemmille jokseenkin vieras, mutta haastatteluista kävi ilmi, että avoimen varhaiskasvatuksen Taaperoryhmien toiminnasta on löydettävissä kasvatuskumppanuutta ohjaavat periaatteet.
Tämän tutkimuksen tuloksista voidaan tehdä johtopäätös että vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden toteutumisen vaihtelevana Taaperoryhmätoiminnassa, vaikkakin työntekijän ammatillisuutta arvostettiin. Avoimen varhaiskasvatuksen Taaperoryhmien toimintaa voisi tarkastella vanhempien kokemuksien valossa ja huomioida näitä entistä enemmän toiminnan suunnittelussa. Tämä tukisi paremmin myös kasvatuskumppanuussuhdetta avoimen varhaiskasvatuksen Taaperoryhmien toiminnassa.
The theoretical framework of my research consists of the Bronfenbrenner’s ecological theory, playclub activities and ECEC-Partnership. My thesis is a qualitative research with an emphasis on describing experiences of real people. The philosophical view of science in this research is phenomenological-hermeneutic. The used data collection method is theme interviews and the used data analysis method is theory-driven content analysis.
Results of the study show the parents' satisfaction with the activities of Toddler groups of playclub activities. According to the parents' experiences, toddler clubs provided them with services corresponding to their expectations and needs of such service. ECEC-Partnership as a concept was quite foreign to parents, but the interviews revealed that the guiding principles of ECEC-Partnership can be found in the activities of Toddler groups of playclub activities.
The results of the study can be concluded that the parents feel that the realization of ECEC- Partnership varies in Toddler group activities, although the employee professionalism was appreciated. Activities of Toddler groups in playclub activities could be viewed in light of experiences of parents and the experiences could be taken more into consideration in the planning phase of activities. This would better support the ECEC-Partnership relationship in the activities of Toddler groups of playclub activities.