Markkinointiviestintäsuunnitelma Oulun vaalipiirin Vihreille
Saarela, Juho (2012)
Saarela, Juho
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227347
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinointiviestintäsuunnitelma Oulun vaalipiirin Vihreille. Aihe löytyi Innomajakka-hankkeen kautta 2011. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oulun vaalipiirin Vihreät yhteistyössä Innomajakkahankkeen kanssa. Työn tavoitteena oli selvittää Oulun vaalipiirin Vihreiden markkinointiviestinnän nykytila, ja tämän jälkeen kehittää toimeksiantajan markkinointiviestintää, jota se voi konkreettisesti käyttää toiminnassaan.
Toimeksiantajan toiveena oli kehittää erityisesti digitaalista markkinointia, joten opinnäytetyössä keskitytään digitaalisiin medioihin. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena tutkimuksena yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tietoperustassa on käsitelty kattavasti
markkinointiviestintäsuunnitelman rakennetta ja sen osa-alueita luomalla hyvän tietoperustan tulevaisuuden markkinointiviestinnän suunnittelua varten. Tutkimusta tehtiin hyödyntäen alan kirjallisuutta sekä haastattelemalla toimeksiantajan markkinoinnista vastaavaa henkilöä.
Tietoperusta markkinointiviestintäsuunnitelmalle sekä lähtökohta-analyysi antaa hyvän pohjan, jonka perusteella markkinointiviestintäsuunnitelmaa voidaan tarvittaessa muokata. Opinnäytetyö antaa aiheen jatkotutkimuksille. Tärkeimpiä jatkotutkimuksen aiheita on markkinatutkimuksen tekeminen, jonka avulla saadaan tarkennettua kohderyhmiä. The theme of this bachelor’s thesis was a marketing communication plan for the Greens of Oulu constituency. Commissioner for the thesis was the Greens of Oulu constituency in collaboration with Innomajakka. The purpose of the study was to find out the current state of marketing communications and improve it, so it can be used in practise. The Greens especially wished to improve their digital marketing, so the thesis is concentrated on it.
The thesis is done following action research methodologies and it was drawn up in co-operation with the commissioner. The theoretical background covers the structure of marketing communication plan and creates a good foundation for the future planning. Study was conducted by researching relevant literature and interviewing the marketing director. Based on the interview and observation, competitor analysis and situational analysis were done.
As a result, the theoretical background and analysis of the current situation, a marketing communication plan was drawn up. It gives a good foundation for future marketing communication planning. In the future, market research is suggested to improve segmentation.
Toimeksiantajan toiveena oli kehittää erityisesti digitaalista markkinointia, joten opinnäytetyössä keskitytään digitaalisiin medioihin. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena tutkimuksena yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tietoperustassa on käsitelty kattavasti
markkinointiviestintäsuunnitelman rakennetta ja sen osa-alueita luomalla hyvän tietoperustan tulevaisuuden markkinointiviestinnän suunnittelua varten. Tutkimusta tehtiin hyödyntäen alan kirjallisuutta sekä haastattelemalla toimeksiantajan markkinoinnista vastaavaa henkilöä.
Tietoperusta markkinointiviestintäsuunnitelmalle sekä lähtökohta-analyysi antaa hyvän pohjan, jonka perusteella markkinointiviestintäsuunnitelmaa voidaan tarvittaessa muokata. Opinnäytetyö antaa aiheen jatkotutkimuksille. Tärkeimpiä jatkotutkimuksen aiheita on markkinatutkimuksen tekeminen, jonka avulla saadaan tarkennettua kohderyhmiä.
The thesis is done following action research methodologies and it was drawn up in co-operation with the commissioner. The theoretical background covers the structure of marketing communication plan and creates a good foundation for the future planning. Study was conducted by researching relevant literature and interviewing the marketing director. Based on the interview and observation, competitor analysis and situational analysis were done.
As a result, the theoretical background and analysis of the current situation, a marketing communication plan was drawn up. It gives a good foundation for future marketing communication planning. In the future, market research is suggested to improve segmentation.