Tippa silmässä: diagnostisten lääkeaineiden käyttökoulutuksen hyödyllisyys optikon ammatissa
Saarela, Minna (2012)
Saarela, Minna
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227340
Tiivistelmä
Optikon rooli näönhuollon asiantuntijana on menossa siihen suuntaan, että asiakkaiden silmien terveydentilaa seulotaan laajemmin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida Pro Auctore -koulutuksen toimivuutta ja hyötyä optikon ammatissa. Osana tutkimusstrategiaani oli myös vertailla optikoiden mielipide-eroavaisuuksia koulutuksesta sekä saada selville, miten ammatti on heidän mielestään muuttumassa ja mitä mieltä he ovat uudistuksista. Valitsin aiheen, koska se uusi, eikä siitä ole aiemmin tehty tutkimuksia.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusjoukko koostui neljästä optikosta, jotka työskentelivät erilaisissa optikkoliikkeissä. Iällä ei ollut merkitystä muuten kuin siinä, että valitsin sellaisia optikoita, jotka olivat toimineet työssä kauemmin kuin muutaman vuoden.
Tutkimustulosten mukaan koulutus on hyvä lisä optikon työhön, mutta sen käytännöllisyys näöntarkastusaikoihin nähden on haastavaa. Tulosten mukaan koulutuksen ansiosta optikon aikaisempi arvostus voitaisiin saada takaisin ja se koettiin tärkeäksi. Tulosten perusteella koulutuksen hyvänä puolena pidettiin myös sitä, että mahdolliset turhat silmälääkärikäynnit kartottuisivat pois, koska silmän sädelihaksen toiminnan lamauttaminen onnistuu nyt optikolta, joka on käynyt koulutuksen. Tulosten mukaan pidettiin kuitenkin harmittavana sitä, että optikon työ supistuu pajatöiden osalta. Esimerkiksi hionta tapahtuu nykyään lähestulkoon aina muualla kuin optikkoliikkeessä. I chose this topic because it is new and has not previously been studied. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of Pro-Auctore education and benefit from the optician profession. The aim of my study was also to compare the differences of optician’s opinions of education and find out what direction they think the profession of optician’s is going and what they think of the reforms.
The study was qualitative in nature and the material was collected by theme interviews. The study group consisted of four optician’s who worked in an optical stores. I chose my interviewees opticians who were worked more than a several years.
The results showed that education was a good addition to an optician’s qualification, but in the same time it is hard to fit in time what has reserved for the sight test. According to the results the previous optician’s valuation could get back because of education. Results showed also that almost every unnecessary visit to an eye doctor with children could min-imize, because optician with the education are able to cripple the eye muscles activity. But results showed also that lot of the small repair works has moved from the optician profession.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusjoukko koostui neljästä optikosta, jotka työskentelivät erilaisissa optikkoliikkeissä. Iällä ei ollut merkitystä muuten kuin siinä, että valitsin sellaisia optikoita, jotka olivat toimineet työssä kauemmin kuin muutaman vuoden.
Tutkimustulosten mukaan koulutus on hyvä lisä optikon työhön, mutta sen käytännöllisyys näöntarkastusaikoihin nähden on haastavaa. Tulosten mukaan koulutuksen ansiosta optikon aikaisempi arvostus voitaisiin saada takaisin ja se koettiin tärkeäksi. Tulosten perusteella koulutuksen hyvänä puolena pidettiin myös sitä, että mahdolliset turhat silmälääkärikäynnit kartottuisivat pois, koska silmän sädelihaksen toiminnan lamauttaminen onnistuu nyt optikolta, joka on käynyt koulutuksen. Tulosten mukaan pidettiin kuitenkin harmittavana sitä, että optikon työ supistuu pajatöiden osalta. Esimerkiksi hionta tapahtuu nykyään lähestulkoon aina muualla kuin optikkoliikkeessä.
The study was qualitative in nature and the material was collected by theme interviews. The study group consisted of four optician’s who worked in an optical stores. I chose my interviewees opticians who were worked more than a several years.
The results showed that education was a good addition to an optician’s qualification, but in the same time it is hard to fit in time what has reserved for the sight test. According to the results the previous optician’s valuation could get back because of education. Results showed also that almost every unnecessary visit to an eye doctor with children could min-imize, because optician with the education are able to cripple the eye muscles activity. But results showed also that lot of the small repair works has moved from the optician profession.