Toimintakäsikirjan laadinta ammattiopiston hitsauskoulutuksen laadun kehittämiseksi
Hyvärinen, Jouni; Öhberg, Henrik (2023)
Hyvärinen, Jouni
Öhberg, Henrik
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101227383
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen toimeksiantajana oli Uudellamaalla toimiva ammattiopisto. Tarkoituksena oli selvittää ammattiopiston toiminta-alueen hitsaavan teollisuuden kiinnostusta tukea henkilöstönsä IIW-koulutusta ja muuta hitsausalan jatkokoulutusta. Toteutimme huhtikuussa 2023 alueen 32 yritykselle suunnatun MS forms-kyselyn, jonka tulokset ja johtopäätökset esitellään tässä raportissa. Kyselyssä pyysimme yritysten tuotannosta vastaavia henkilöitä ottamaan kantaa ammatti-taitoisten hitsaajien saatavuuteen, IW-hitsauskoulutuksen tarpeellisuuteen alueellaan sekä mahdollisuuteen tukea nykyistä hitsaushenkilöstöään jatkokoulutuksella.
IIW-koulutuksen käynnistämisen edellytyksenä on SFS EN-ISO 3834 mukainen hitsauksen laatu-järjestelmä, jonka vaatimia muutostarpeita oppilaitoksen nykytilaan selvitimme tutkimuksessamme empiirisen tutkimusmenetelmän keinoin. Tutkimustulosten pohjalta laadimme oppilaitokselle hitsauksen laatukäsikirjan ja tarvittavat muutosehdotukset standardinmukaisen toiminnan varmistamiseksi.
Tutkimuksen pedagogisessa osassa keskityimme tutkimaan oppimisympäristön sekä opetusmenetelmien yhdenmukaistamisen vaikutusta opiskelijoiden oppimiseen sekä tutkinnonosien läpäisyaikoihin, jota varten kehitimme mittariston asian seuraamiseksi. Oppilaitoksessa on tilastoitu tiettyjen levyseppähitsaajan koulutusalan tutkinnonosien läpäisyaikoja vuonna 2018 toteutetun ammatillisen koulutuksen reformin jälkeen. Tässä opinnäytetyössä kehitetyn mittariston avulla voidaan tulevaisuudessa verrata standardin vaatimusten mukaisen toiminnan vaikutusta opiskeli-joiden ammatillisten tutkinnonosien läpäisyyn.
IIW-koulutuksen käynnistämisen edellytyksenä on SFS EN-ISO 3834 mukainen hitsauksen laatu-järjestelmä, jonka vaatimia muutostarpeita oppilaitoksen nykytilaan selvitimme tutkimuksessamme empiirisen tutkimusmenetelmän keinoin. Tutkimustulosten pohjalta laadimme oppilaitokselle hitsauksen laatukäsikirjan ja tarvittavat muutosehdotukset standardinmukaisen toiminnan varmistamiseksi.
Tutkimuksen pedagogisessa osassa keskityimme tutkimaan oppimisympäristön sekä opetusmenetelmien yhdenmukaistamisen vaikutusta opiskelijoiden oppimiseen sekä tutkinnonosien läpäisyaikoihin, jota varten kehitimme mittariston asian seuraamiseksi. Oppilaitoksessa on tilastoitu tiettyjen levyseppähitsaajan koulutusalan tutkinnonosien läpäisyaikoja vuonna 2018 toteutetun ammatillisen koulutuksen reformin jälkeen. Tässä opinnäytetyössä kehitetyn mittariston avulla voidaan tulevaisuudessa verrata standardin vaatimusten mukaisen toiminnan vaikutusta opiskeli-joiden ammatillisten tutkinnonosien läpäisyyn.