Kuusisaaren Paviljongin toiminnan kehittäminen: ohjeistuksia henkilökunnalle
Kupulisoja, Heidi (2012)
Kupulisoja, Heidi
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327447
Tiivistelmä
Kuusisaaren Paviljonki on historiallinen tapahtumapaikka Oulun keskustan tuntumassa. Tällä hetkellä toiminnasta vastaa kaksi yrittäjää sekä ravintolapäällikkö. Aiheen valintaan johti tekijän oma työkokemus ravintolapäällikkönä Kuusisaaren Paviljongissa ja konkreettinen tarve kehittää yrityksen ja koko henkilökunnan toimintaa.
Tähän opinnäytetyöhön on sisällytetty tämän yritystoiminnan kriittisimmät ongelmat, jotka tekijän mielestä kipeimmin kaipaavat parannusta. Nämä ongelmat liittyvät puutteisiin henkilökunnan hyvinvoinnin huomioimisessa, tiedonkulussa ja perehdyttämisessä. Nämä puutteet aiheuttavat ravintolapäällikölle ylimääräistä työkuormitusta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tekijä on laatinut henkilökunnan opaskirjan, joka sisältää ohjeistuksia anniskelu-, siivous-, sekä turvallisuusasioihin. Oppaassa on myös ratkaisuja yleisimpiin ongelmatilanteisiin, sekä ohjeita koneiden ja laitteiden käyttämiseen ja tapahtumien rakentamiseen.
Lähtötilanteen kartoittamiseksi ja työntekijöiden näkökulman saamiseksi aiheeseen, Kuusisaaren Paviljongin henkilökunnalle on tehty pienimuotoinen kysely työtyytyväisyydestä. Muuta aineistoa ovat kirjallisuus ja Internet-lähteet sekä tekijän omat havainnot seitsemän vuoden ajalta, kun hän on työskennellyt Kuusisaaressa.
Opinnäytetyössä pohditaan työhyvinvoinnin toteutumista, ravintola-alan erityispiirteitä ja viestinnällisiä ongelmia sekä annetaan ehdotuksia näiden parantamiseksi. Opinnäytetyön tärkein tavoite oli saada ohjeistukset Kuusisaaren Paviljongin työntekijöille ja talkoolaisille; laatia opaskirja, joka on tarkoitettu henkilöstön perehdyttämisen tueksi. Kaikki tarvittava tieto löytyy yhdestä oppaasta, joka jaetaan kaikille työntekijöille ja talkoolaisille.
Opinnäytetyöstä tulee olemaan konkreettista hyötyä toimeksiantajalle. Yritys saa oma-aloitteisemman ja varmemman henkilökunnan. Kun työntekijät tietävät paremmin mitä heiltä odotetaan, ravintolapäällikkö pystyy paremmin keskittymään omiin tehtäviinsä. The purpose of this project-based Bachelor’s thesis is to prepare a guide for the personnel in Kuusisaaren Paviljonki. Reason for this guidebook was to improve communication in the company, which is reflected to work welfare of the whole personnel. In this guidebook employees will find instructions on serving alcohol and cleaning. In addition the safety of workers and customers is addressed.
This guide will encourage employees to be more initiative, and so it will decrease the workload of the person in charge. The theory section elaborates the following areas; how the business has changed in the past few years, how work welfare is actualized, how communication is handled and how a good release is written. This study was executed by conducting a moderate survey to the employees. The most important sources of information were the author’s own work experience in Paviljonki, and the legislation about serving alcohol, hygiene and maintenance of order. The assigner’s wish was that the guidebook would be easy to approach. Furthermore, it needs to be also practical, unambiguous and easy to use.
Personnel were interviewed, and these interviews gave the information that was expected. It revealed that the lack of communication causes most dissatisfaction in Paviljonki. It showed that there really have been problems in orientation, in flow of information, and in communication. Most workers felt that they do not receive enough feedback. Otherwise, work welfare is actualized very well; everyone was pleased with their tasks and team spirit really exists.
Even though this guidebook will improve communication and orientation, personnel also need regular development discussions. Employees need feedback, information about the vision and mission of the company, and an opportunity to tell their own ideas about different functions and activities. This kind of comprehensive improvement of communication would really make the difference in the welfare of the whole personnel.
Tähän opinnäytetyöhön on sisällytetty tämän yritystoiminnan kriittisimmät ongelmat, jotka tekijän mielestä kipeimmin kaipaavat parannusta. Nämä ongelmat liittyvät puutteisiin henkilökunnan hyvinvoinnin huomioimisessa, tiedonkulussa ja perehdyttämisessä. Nämä puutteet aiheuttavat ravintolapäällikölle ylimääräistä työkuormitusta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tekijä on laatinut henkilökunnan opaskirjan, joka sisältää ohjeistuksia anniskelu-, siivous-, sekä turvallisuusasioihin. Oppaassa on myös ratkaisuja yleisimpiin ongelmatilanteisiin, sekä ohjeita koneiden ja laitteiden käyttämiseen ja tapahtumien rakentamiseen.
Lähtötilanteen kartoittamiseksi ja työntekijöiden näkökulman saamiseksi aiheeseen, Kuusisaaren Paviljongin henkilökunnalle on tehty pienimuotoinen kysely työtyytyväisyydestä. Muuta aineistoa ovat kirjallisuus ja Internet-lähteet sekä tekijän omat havainnot seitsemän vuoden ajalta, kun hän on työskennellyt Kuusisaaressa.
Opinnäytetyössä pohditaan työhyvinvoinnin toteutumista, ravintola-alan erityispiirteitä ja viestinnällisiä ongelmia sekä annetaan ehdotuksia näiden parantamiseksi. Opinnäytetyön tärkein tavoite oli saada ohjeistukset Kuusisaaren Paviljongin työntekijöille ja talkoolaisille; laatia opaskirja, joka on tarkoitettu henkilöstön perehdyttämisen tueksi. Kaikki tarvittava tieto löytyy yhdestä oppaasta, joka jaetaan kaikille työntekijöille ja talkoolaisille.
Opinnäytetyöstä tulee olemaan konkreettista hyötyä toimeksiantajalle. Yritys saa oma-aloitteisemman ja varmemman henkilökunnan. Kun työntekijät tietävät paremmin mitä heiltä odotetaan, ravintolapäällikkö pystyy paremmin keskittymään omiin tehtäviinsä.
This guide will encourage employees to be more initiative, and so it will decrease the workload of the person in charge. The theory section elaborates the following areas; how the business has changed in the past few years, how work welfare is actualized, how communication is handled and how a good release is written. This study was executed by conducting a moderate survey to the employees. The most important sources of information were the author’s own work experience in Paviljonki, and the legislation about serving alcohol, hygiene and maintenance of order. The assigner’s wish was that the guidebook would be easy to approach. Furthermore, it needs to be also practical, unambiguous and easy to use.
Personnel were interviewed, and these interviews gave the information that was expected. It revealed that the lack of communication causes most dissatisfaction in Paviljonki. It showed that there really have been problems in orientation, in flow of information, and in communication. Most workers felt that they do not receive enough feedback. Otherwise, work welfare is actualized very well; everyone was pleased with their tasks and team spirit really exists.
Even though this guidebook will improve communication and orientation, personnel also need regular development discussions. Employees need feedback, information about the vision and mission of the company, and an opportunity to tell their own ideas about different functions and activities. This kind of comprehensive improvement of communication would really make the difference in the welfare of the whole personnel.