Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

3D-tekstuurigeneraattorin käyttöliittymän suunnittelu

Hamara, Antti (2012)

 
Avaa tiedosto
hamara_antti.pdf (723.7Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Hamara, Antti
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327437
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli suunnitella helppokäyttöinen ja toiminnallinen käyttöliittymä 3D-tekstuurigeneraattorille. Tämä raportti esittää, mihin käyttöliittymäratkaisuihin olen suunnittelussani päätynyt ja miksi. 3D-tekstuurigeneraattori on erikoisohjelmisto ja täten tuotti omia erikoistarpeita käyttöliittymälle. Tekstuurigeneraattori on itsessään kokoelma funktioita ja algoritmeja, joita yhdistämällä voidaan luoda tekstuuri 3D-mallille.
Käyttöliittymän tärkein tehtävä tällaisessa ohjelmassa on muuntaa ohjelmiston hyvin teknilliset ominaisuudet helposti ymmärrettävään muotoon joustamatta toiminnallisuudesta. Ohjelmiston toimintatapa vaatii dynaamisen ja epälineaarisen käyttöliittymän, mikä tarkoittaa, että käyttöliittymän kuuluu muokkaantua käytön mukaan ja mahdollistaa käyttäjän rakentaa tekstuurinsa haluamassaan järjestyksessä ja muuttaa mitä tahansa vaihetta halutessaan.
Käyttöliittymä jaettiin kolmeen perusnäkymään, jotka kaikki ovat toiminnaltaan omanlaisiaan ja toisistaan riippuvaisia. Mallinäkymään esittää generoidun tekstuurin mallin yllä. Solmunäkymään, joka esittää funktioiden ja algoritmien yhteydet toisiinsa. Parametrinäkymä näyttää kaikki mahdolliset muutettavat parametrit. Suunnitelman tuloksena on kaavio, jota voidaan käyttää pohjapiirustuksena ohjelman käyttöliittymää ohjelmoidessa.
 
The purpose of this thesis was to design an easy to use and functional user interface for a 3D texture generator. This report presents the kind of user interface solutions that were ended up with and explains the reasoning behind them. A 3D texture generator is a special software which requires its own unique solutions in the user interface. The texture generator itself is a collection of algorithms and functions which are combined to make unique textures for 3D models.
The most important task for the user interface in this software was to transform the program’s complex functionality to an easily understood form without sacrificing its flexibility. The program’s functionality requires a dynamic and non-linear user interface. This means the user interface needs to change according to use, allowing the user to build the texture in an arbitrary order and change any phase at will. The user interface was divided into three basic views. Each view has a specific purpose and is related to the other views. The model view presents generated texture on the surface of a model,
The node view presents the connections between the algorithms and functions, and the value editor presents all the modifiable parameters of the algorithms and functions.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste