Liiketoimintamahdollisuuden arviointi
Wiik, Jaana (2012)
Wiik, Jaana
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627609
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää uuden liiketoiminnan luomisprosessiin liittyviä tekijöitä ja erityisesti tekijöitä, jotka mahdollistavat menestyksekkään liiketoiminnan rakentamisen. Lisäksi työssä selvitetään tutkijan edellytyksiä yrittäjyyteen ja oman liiketoimintaidean kantavuutta ja mahdollisuuksia. Opinnäytetyö jakaantuu kahteen osaan, joista ensimmäinen koostuu tietoperustasta sekä tutkimuksen suorittamisesta, tuloksista ja johtopäätöksistä. Toinen osa rakentuu käytännön osasta, jossa liiketoimintamahdollisuutta käsitellään liiketoimintasuunnitelman muodossa. Käytännön osa esitetään opinnäytetyön liitteenä, jota ei julkaista.
Tietoperusta käsittelee liiketoimintamahdollisuutta neljän elementin; älyllisen pääoman, sosiaalisen pääoman, liiketoimintamahdollisuuden tunnistavan käyttäytymisen sekä toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten näkökulmasta. Liiketoimintamahdollisuuden tunnistamisessa apuna käytetään mahdollisuusikkunaa, joka koostuu materiaalisista ja immateriaalisista resursseista, tarjontainformaatiosta sekä kysyntä- ja kilpailuinformaatiosta. Viitekehys käsittelee liiketoimintasuunnitelman oleellisia osa-alueita: missiota, strategiaa, toimintaympäristön analysointia sekä markkinointi- ja taloussuunnitelmaa. Tutkimusmenetelmänä käytetään havainnointia, neuvotteluja sekä puhelinkeskusteluja.
Tutkimuksen tuloksena on kattava tietämys yrityksen perustamisprosessista, realistinen käsitys tutkijan mahdollisuuksista liiketoiminnan rakentamiseen sekä käyttökelpoinen liiketoimintasuunnitelma. Ennakoivan tutkimustyön on havaittu olevan avainasemassa yrityksen menestymisen kannalta. Opinnäytetyönä tehty tutkimus on oleellinen osa ennakoivaa tutkimustyötä. This study is commissioned by the writer of this thesis. The driving force of the research is the researcher’s strong interest in entrepreneurship and especially how to create new venture.
The purpose of the research is to discover factors for the creation process of new business and especially the factors that enable the foundation of successful enterprise. This thesis examines the changes and opportunities of new business created by the researcher. The thesis is divided into two sections. The first part consists of the theoretical background, the description of the research process, as well as the findings and conclusions of the research. The second part is based on the practical part where the business opportunity is processed in the form of a business plan. The practical part is attached to this report, which is not published.
Theoretical background is dealing with the business opportunity from perspective of four elements; intellectual capital, social capital, the behavior of recognizing business opportunity and the changes of the company environment. In order to identify the business opportunity a window of opportunity is used. This consists of material and immaterial resources as well market information. Theoretical background is dealing with the most essential elements of the business plan: mission, strategy, analysis of the company’s environment, marketing plan and financial plan. The applied research methods are observation, negotiations, and telephone conversations.
The outcome of the research is a strong knowledge of business creation process, a realistic idea of the chances to establish new business and also the useful business plan. Performing research before starting a company is a key factor for a successful business. This thesis is important part of the performing research.
Tietoperusta käsittelee liiketoimintamahdollisuutta neljän elementin; älyllisen pääoman, sosiaalisen pääoman, liiketoimintamahdollisuuden tunnistavan käyttäytymisen sekä toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten näkökulmasta. Liiketoimintamahdollisuuden tunnistamisessa apuna käytetään mahdollisuusikkunaa, joka koostuu materiaalisista ja immateriaalisista resursseista, tarjontainformaatiosta sekä kysyntä- ja kilpailuinformaatiosta. Viitekehys käsittelee liiketoimintasuunnitelman oleellisia osa-alueita: missiota, strategiaa, toimintaympäristön analysointia sekä markkinointi- ja taloussuunnitelmaa. Tutkimusmenetelmänä käytetään havainnointia, neuvotteluja sekä puhelinkeskusteluja.
Tutkimuksen tuloksena on kattava tietämys yrityksen perustamisprosessista, realistinen käsitys tutkijan mahdollisuuksista liiketoiminnan rakentamiseen sekä käyttökelpoinen liiketoimintasuunnitelma. Ennakoivan tutkimustyön on havaittu olevan avainasemassa yrityksen menestymisen kannalta. Opinnäytetyönä tehty tutkimus on oleellinen osa ennakoivaa tutkimustyötä.
The purpose of the research is to discover factors for the creation process of new business and especially the factors that enable the foundation of successful enterprise. This thesis examines the changes and opportunities of new business created by the researcher. The thesis is divided into two sections. The first part consists of the theoretical background, the description of the research process, as well as the findings and conclusions of the research. The second part is based on the practical part where the business opportunity is processed in the form of a business plan. The practical part is attached to this report, which is not published.
Theoretical background is dealing with the business opportunity from perspective of four elements; intellectual capital, social capital, the behavior of recognizing business opportunity and the changes of the company environment. In order to identify the business opportunity a window of opportunity is used. This consists of material and immaterial resources as well market information. Theoretical background is dealing with the most essential elements of the business plan: mission, strategy, analysis of the company’s environment, marketing plan and financial plan. The applied research methods are observation, negotiations, and telephone conversations.
The outcome of the research is a strong knowledge of business creation process, a realistic idea of the chances to establish new business and also the useful business plan. Performing research before starting a company is a key factor for a successful business. This thesis is important part of the performing research.