Laskutusmateriaalin analysointi laskutusprosessin tehostamiseksi: case Lassila & Tikanoja Oyj
Jounila, Ville (2012)
Jounila, Ville
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627603
Tiivistelmä
Lassila & Tikanoja Oyj on siirtynyt kiinteistönhoidon sekä siivous- ja käyttäjäpalveluiden osalta prosessilaskutukseen. Vuoden käytössä olon jälkeen prosessilaskutukselle asetettuja tavoitteita ei ole kaikkia täysin saavutettu. Tutkimuksen tavoitteena on analysoida laskutusmateriaalia ja sitä kautta löytää kehitysehdotuksia prosessilaskutuksen osuuden kasvattamiseksi sekä laskutusprosessin tehostamiseksi. Myös asiakassuhteen hoito on kriittisenä arvioinnin kohteena.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimusmenetelmän keinoin.
Tutkimusaineisto kerättiin yrityksen käytössä olevasta FimX-tuotannonohjausjärjestelmästä sekä haastattelemalla laskutuksen esimiehiä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui pääosin myyntilaskutusprosessin sekä sähköisen taloushallinnon kehitysprojektin vaiheiden kuvaamisesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin lisäksi Ville Jounilalta, opinnäytetyöntekijältä, työsuhteen kautta saatuja olemassa olevia tietoja laskutusprosessista.
Tutkimustulosten mukaan prosessilaskutuksessa ilmeni useita yksittäisiä kehittämiskohteita. Merkittävimmät kehitysehdotukset liittyivät henkilöstön kouluttamiseen ja ohjeistamiseen sekä mahdollisiin järjestelmä- ja ohjelmistouudistuksiin. Lassila & Tikanoja Oyj started to use process invoicing during the year 2011. The method is used in property and office support services. Within a year all the objectives have not been fully realised. This Bachelor´s Thesis analyses the client’s invoice data. The aim of the thesis is to find solutions to increase the contribution of process invoicing.
The thesis was carried out by means of a quantitative research method. Most of the material was collected from the FimX –production control system. In addition, literature, the Internet and interviews were used.
The theory section includes the sales invoice process and the phases of development project in electronic financial management. Ville Jounila, the author of thesis, works for Lassila & Tikanoja and that was exploited in this thesis.
According to the results, there are many things to improve in the billing process. The client of this thesis should instruct the personnel and think of the possibility to change or update the billing software.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimusmenetelmän keinoin.
Tutkimusaineisto kerättiin yrityksen käytössä olevasta FimX-tuotannonohjausjärjestelmästä sekä haastattelemalla laskutuksen esimiehiä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui pääosin myyntilaskutusprosessin sekä sähköisen taloushallinnon kehitysprojektin vaiheiden kuvaamisesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin lisäksi Ville Jounilalta, opinnäytetyöntekijältä, työsuhteen kautta saatuja olemassa olevia tietoja laskutusprosessista.
Tutkimustulosten mukaan prosessilaskutuksessa ilmeni useita yksittäisiä kehittämiskohteita. Merkittävimmät kehitysehdotukset liittyivät henkilöstön kouluttamiseen ja ohjeistamiseen sekä mahdollisiin järjestelmä- ja ohjelmistouudistuksiin.
The thesis was carried out by means of a quantitative research method. Most of the material was collected from the FimX –production control system. In addition, literature, the Internet and interviews were used.
The theory section includes the sales invoice process and the phases of development project in electronic financial management. Ville Jounila, the author of thesis, works for Lassila & Tikanoja and that was exploited in this thesis.
According to the results, there are many things to improve in the billing process. The client of this thesis should instruct the personnel and think of the possibility to change or update the billing software.