Pop-/jazzlaulun haasteet kiinalaisessa musiikkikulttuurissa
Halmetoja, Anna (2012)
Halmetoja, Anna
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627600
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, mitä haasteita pop-/jazz- laulunopettaja voi kohdata työskennellessään Kiinan musiikkioppilaitoksessa, jossa afroamerikkalainen musiikkikulttuuri on heikosti tunnettua. Tutkin kuinka opettaa pop/jazz- laulua kiinalaisille oppilaille, joiden englannin kielen osaaminen on heikkoa. Pohdin myös, kuinka Beijing Midi School Of Music -oppilaitoksen tulisi kehittää opetussuunnitelmaansa niin, että laulajat oppisivat kielen tuomista ongelmista huolimatta opetussuunnitelmassa olevat oppisisällöt.
Tutkimusaineisto perustuu kymmenen kuukautta kestäneeseen työjaksooni Pekingin Midi School Of Music -oppilaitoksessa sekä mm. Kristiina Vuorelan pro gradu -tutkielmaan maahanmuuttajien musiikinopettamisesta Suomessa. Työssäni vertailen myös Suomen ja Kiinan musiikinkoulutuksen käytäntöjä sekä hyödynnän kiinalaisten oppilaitteni haastatteluja.
Opinnäytetyöni osoitti, että Beijing Midi School Of Musicin tulisi kehittää opetussuunnitelmaansa niin, että laulun opiskelijoille tarjottaisiin pakollinen englannin kielen kurssi ääntämistä varten. Heillä tulisi olla vuosittaiset tasokokeet, joiden avulla opiskelun etenemistä seurattaisiin. Opiskelijoille tulisi myös tarjota pakollisia ja valinnaisia tutkinnon osia, jotta opiskelijan yksilöllinen valinnaisuus opinnoissa toteutuisi. The aim of this Bachelor’s thesis was to explore the challenges met by a pop/jazz-singing teacher while working in a Chinese music school where the African-American music culture is poorly known. It is examined how to teach pop/jazz singing to Chinese students whose command of English is inadequate. It is also contemplated how the Beijing Midi School of Music should develop its curriculum so that the singers would be able to meet the pedagogical goals in the curriculum despite the language-related problems.
The data is based on my ten month period of working at the Beijing Midi School of Music as well as to related studies, such as Kristiina Vuorela’s Master’s thesis on teaching music to immigrants in Finland. It is also compared the Finnish and Chinese practices of music education as well as the utilization of the interviews of my Chinese students.
This thesis show that the Beijing Midi School of Music should develop its curriculum to include a compulsory English course for the singers to enhance their pronunciation skills. They should have annual placement tests to monitor the students’ progress. The students should also be offered both compulsory and optional courses in the curriculum to ensure individual education.
Tutkimusaineisto perustuu kymmenen kuukautta kestäneeseen työjaksooni Pekingin Midi School Of Music -oppilaitoksessa sekä mm. Kristiina Vuorelan pro gradu -tutkielmaan maahanmuuttajien musiikinopettamisesta Suomessa. Työssäni vertailen myös Suomen ja Kiinan musiikinkoulutuksen käytäntöjä sekä hyödynnän kiinalaisten oppilaitteni haastatteluja.
Opinnäytetyöni osoitti, että Beijing Midi School Of Musicin tulisi kehittää opetussuunnitelmaansa niin, että laulun opiskelijoille tarjottaisiin pakollinen englannin kielen kurssi ääntämistä varten. Heillä tulisi olla vuosittaiset tasokokeet, joiden avulla opiskelun etenemistä seurattaisiin. Opiskelijoille tulisi myös tarjota pakollisia ja valinnaisia tutkinnon osia, jotta opiskelijan yksilöllinen valinnaisuus opinnoissa toteutuisi.
The data is based on my ten month period of working at the Beijing Midi School of Music as well as to related studies, such as Kristiina Vuorela’s Master’s thesis on teaching music to immigrants in Finland. It is also compared the Finnish and Chinese practices of music education as well as the utilization of the interviews of my Chinese students.
This thesis show that the Beijing Midi School of Music should develop its curriculum to include a compulsory English course for the singers to enhance their pronunciation skills. They should have annual placement tests to monitor the students’ progress. The students should also be offered both compulsory and optional courses in the curriculum to ensure individual education.