Ravivihjeohjelman kehityssuunnitelma: miten Kierroksilla: Salamavihjeet -ohjelman laatua saadaan parannettua?
Rautio, Samppa (2012)
Rautio, Samppa
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627599
Tiivistelmä
Toimeksiantajani tuotantoyhtiö Story Of Sports pyysi minua tekemään kehityssuunnitelman tuottamalleen Fox-kanavalta tulevalle Kierroksilla: Salamavihjeet –ravivihjeohjelmalle. Salamavihjeet on kerännyt vähiten katsojia tuotantoyhtiön raviohjelmista.
Tutkielman tavoite oli saada parannettua ohjelman laatua niin, että se keräisi nykyistä enemmän katsojia. Täytyi löytää ratkaisu siihen, miten ohjelma miellyttäisi sekä kokeneita ravipelaajia että uusia raviurheilusta kiinnostuneita.
Tutkimusta varten haastattelin sekä ohjelman katsojia, potentiaalista kohdeyleisöä eli ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita raviurheilusta, mutta eivät seuraa Salamavihjeitä että ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita urheilusta, mutta eivät raviurheilusta. Haastatteluissa käytin paljon avoimia kysymyksiä, jotta vastaajien omat näkemykset pääsivät voimakkaasti esille.
Tutkimuksen olennaisin tulos oli, että ohjelmaa mainostetaan liian niukasti. Ne, jotka eivät vielä seuraa Salamavihjeitä, haluavat ravivihjeohjelman olevan osapuilleen nykyisen kaltainen. He eivät tiedä, että ohjelma sisältää heidän toivomiaan osioita. Muut olennaiset esille tulleet seikat olivat vihjattavien lähtöjen määrän lisääminen sekä se, että ohjelmassa esitettävien inserttien tulisi liittyä jossain määrin vihjattavaan hevoseen tai hevosen kanssa työskenteleviin henkilöihin. A producing company Story Of Sports which is the principal of my thesis asked me to do a development plan for their Kierroksilla: Salamavihjeet -horse betting television program which has the least number of viewers of their trot television programs.
The goal of my thesis was to make the quality of the program better in order to gain more viewers. I had to find the solutions how to please the experienced horse betters and the people who have just started to be into trot.
For the research I interviewed people who watch the program, people who are the potential audience of the show meaning the people who are interested in trot but are not watching Salamavihjeet and also people who are into sports but not into trot. In the interviews I used a lot of open questions so that the interviewees’ own opinions were strongly raised.
The main result of the research was that the show is not advertised enough. Those who are not yet watching Salamavihjeet would want a horse betting program to be almost similar to the current program. They do not know that the current program includes the sections they wish there to be. The other main results were to increase the amount of tipped races and that the inserts which are shown in the program should to some extent be related to the tipped horse or to the people working with the horse.
Tutkielman tavoite oli saada parannettua ohjelman laatua niin, että se keräisi nykyistä enemmän katsojia. Täytyi löytää ratkaisu siihen, miten ohjelma miellyttäisi sekä kokeneita ravipelaajia että uusia raviurheilusta kiinnostuneita.
Tutkimusta varten haastattelin sekä ohjelman katsojia, potentiaalista kohdeyleisöä eli ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita raviurheilusta, mutta eivät seuraa Salamavihjeitä että ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita urheilusta, mutta eivät raviurheilusta. Haastatteluissa käytin paljon avoimia kysymyksiä, jotta vastaajien omat näkemykset pääsivät voimakkaasti esille.
Tutkimuksen olennaisin tulos oli, että ohjelmaa mainostetaan liian niukasti. Ne, jotka eivät vielä seuraa Salamavihjeitä, haluavat ravivihjeohjelman olevan osapuilleen nykyisen kaltainen. He eivät tiedä, että ohjelma sisältää heidän toivomiaan osioita. Muut olennaiset esille tulleet seikat olivat vihjattavien lähtöjen määrän lisääminen sekä se, että ohjelmassa esitettävien inserttien tulisi liittyä jossain määrin vihjattavaan hevoseen tai hevosen kanssa työskenteleviin henkilöihin.
The goal of my thesis was to make the quality of the program better in order to gain more viewers. I had to find the solutions how to please the experienced horse betters and the people who have just started to be into trot.
For the research I interviewed people who watch the program, people who are the potential audience of the show meaning the people who are interested in trot but are not watching Salamavihjeet and also people who are into sports but not into trot. In the interviews I used a lot of open questions so that the interviewees’ own opinions were strongly raised.
The main result of the research was that the show is not advertised enough. Those who are not yet watching Salamavihjeet would want a horse betting program to be almost similar to the current program. They do not know that the current program includes the sections they wish there to be. The other main results were to increase the amount of tipped races and that the inserts which are shown in the program should to some extent be related to the tipped horse or to the people working with the horse.