Laatukäsikirjan luonti SFS-EN ISO 9001:2008:n mukaan
Karvonen, Jarko (2012)
Karvonen, Jarko
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627594
Tiivistelmä
Insinöörityö tehtiin oululaiselle YTT-Konepaja Oy:lle. Työssä rakennettiin yritykselle laatukäsikirja SFS-EN ISO 9001:2008 -standardin mukaan. Yrityksellä ei ollut aloitusvaiheessa laatukäsikirjaa. Työn aikana uudistettiin myös yrityksen tietojärjestelmät. Työn haasteellisuutta lisäsi myöhemmin tavoitteena oleva laatusertifiointi.
Työssä esitellään yleistä teoriaa laatustandardoinnin alueella. Teorian ensimmäinen osa pohjautuu ISO 9000 -standardisarjan esittelyyn ja laadunhallintajärjestelmiin yleisesti. Teorian toinen osa käsittelee ISO 9001 -standardia, josta esitellään laadunhallinnan kahdeksan periaatetta.
Varsinaisessa työn toteutuksessa esitetään syvemmin lähtökohdat työn toteutukselle ja tärkeimpiä vaiheita työn toteutuksen aikana. Toteutuksessa esitellään standardin vaatimuksia, verrataan niitä olemassa oleviin toimintamalleihin ja yhdistetään toimivaksi prosessiksi. Loppuvaiheessa edetään testaussuunnitelmaan sekä laadunhallintajärjestelmän testaukseen, joka etenee testaussuunnitelmassa kuvatulla tavalla.
Työn tuloksena saatiin aikaan hyperlinkityksellä toimiva laatukäsikirja. Hyperlinkki ohjaa henkilön oikeaan kansioon, josta löytyy tarvittava dokumenttipohja tai tieto ongelman ratkaisuun. Työn tuloksena tehtiin myös kansiorakenne tietojen tallentamisen ja löytämisen helpottamiseksi. Laadunhallintajärjestelmän myötä yrityksen arkipäiväiset rutiinit helpottuvat ja toimivat kustannustehokkaammin, mikä johtaa säästöihin. Bachelor’s thesis was commissioned by YTT-Konepaja Ltd located in Oulu, Finland. The objective of the thesis was to create a quality handbook based on SFS-EN ISO 9001:2008 standard. The company did not have an existing quality handbook when this thesis was started. Company’s IT systems needed also to be renewed during the thesis work. The company was aiming for quality standard certification later, which added challenge to the thesis.
The theory of quality standardization is described in this thesis. The first part of the theory describes ISO 9000 standard and quality standardization in general. The second part of the theory describes ISO 9100 standard, where eight quality standard principals are elaborated.
In the thesis work the description of the starting point of the work and the most important parts of the work progress are explained. The requirements of the standard and the existing procedures are combined to build working processes. At the final stage of the work, a testing plan was created and quality standard system testing was executed according the test plan.
The main result of the work is a quality handbook, which works by utilizing hyperlinks. A hyperlink in the handbook leads a user to the right folder to find the right instruction document or solution to the problem. Another result is a folder structure to store and find information easier. With the help of the quality management system, the daily routines are executed quicker and more cost effectively, which gives cost savings for the company.
Työssä esitellään yleistä teoriaa laatustandardoinnin alueella. Teorian ensimmäinen osa pohjautuu ISO 9000 -standardisarjan esittelyyn ja laadunhallintajärjestelmiin yleisesti. Teorian toinen osa käsittelee ISO 9001 -standardia, josta esitellään laadunhallinnan kahdeksan periaatetta.
Varsinaisessa työn toteutuksessa esitetään syvemmin lähtökohdat työn toteutukselle ja tärkeimpiä vaiheita työn toteutuksen aikana. Toteutuksessa esitellään standardin vaatimuksia, verrataan niitä olemassa oleviin toimintamalleihin ja yhdistetään toimivaksi prosessiksi. Loppuvaiheessa edetään testaussuunnitelmaan sekä laadunhallintajärjestelmän testaukseen, joka etenee testaussuunnitelmassa kuvatulla tavalla.
Työn tuloksena saatiin aikaan hyperlinkityksellä toimiva laatukäsikirja. Hyperlinkki ohjaa henkilön oikeaan kansioon, josta löytyy tarvittava dokumenttipohja tai tieto ongelman ratkaisuun. Työn tuloksena tehtiin myös kansiorakenne tietojen tallentamisen ja löytämisen helpottamiseksi. Laadunhallintajärjestelmän myötä yrityksen arkipäiväiset rutiinit helpottuvat ja toimivat kustannustehokkaammin, mikä johtaa säästöihin.
The theory of quality standardization is described in this thesis. The first part of the theory describes ISO 9000 standard and quality standardization in general. The second part of the theory describes ISO 9100 standard, where eight quality standard principals are elaborated.
In the thesis work the description of the starting point of the work and the most important parts of the work progress are explained. The requirements of the standard and the existing procedures are combined to build working processes. At the final stage of the work, a testing plan was created and quality standard system testing was executed according the test plan.
The main result of the work is a quality handbook, which works by utilizing hyperlinks. A hyperlink in the handbook leads a user to the right folder to find the right instruction document or solution to the problem. Another result is a folder structure to store and find information easier. With the help of the quality management system, the daily routines are executed quicker and more cost effectively, which gives cost savings for the company.