Hankintaprosessin ongelmakohdat terveydenhuollon palvelu- ja tavarahankinnoissa
Kurjenniemi, Päivi (2012)
Kurjenniemi, Päivi
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627562
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää syitä julkisen terveydenhuollon palvelu- ja tavarahankintojen markkinaoikeuskäsittelyihin sekä tunnistaa terveydenhuollon hankintaprosessin yleisimpiä ongelmakohtia.
Työn teoriaosuudessa perehdytään yleisellä tasolla julkisiin hankintoihin, hankintoja säätelevän hankintalain pääperiaatteisiin sekä julkisen hankinnan hankintaprosessin eri vaiheisiin. Lisäksi työssä kuvataan asianosaisen oikeusturvakeinot julkisen hankinnan prosessissa. Teoriaosuudessa lähteinä on käytetty hankintalakia, aiheeseen liittyvää painettua kirjallisuutta sekä internetistä löytyvää materiaalia.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusosiossa aineistona on käytetty terveydenhuollon palvelu- ja tavarahankintoja koskevia markkinaoikeuden päätöksiä vuosilta 2010 ja 2011. Päätöksiä kyseisellä ajanjaksolla oli yhteensä 120 kpl. Markkinaoikeuden antamia päätöksiä analysoimalla selvitettiin millä perusteella terveydenhuollon hankinnoista on tehty valituksia markkinaoikeuteen ja millä perusteella valituksia on hyväksytty ja hylätty.
Tutkimus osoitti, että suurimmat ongelmat terveydenhuollon palvelu- ja tavarahankinnoissa koskivat tarjouspyynnön laadintaa sekä tarjousten vertailua. Tarjouspyynnöt olivat sisällöltään epätarkkoja ja eivät turvanneet tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua tarjousten vertailussa. Hankintayksiköiden tulisikin kilpailutusprosessissaan kiinnittää erityistä huomiota tarjouspyyntöjen laadintaan, sillä asianmukaisesti laadittu tarjouspyyntö mahdollistaa tasapuolisen tarjousten vertailun sekä onnistuneen lopputuloksen hankintaprosessissa. Henkilöstöä ei myöskään saisi unohtaa, sillä asiantunteva henkilökunta on avainasemassa hankintojen onnistumiseen. The purpose of this thesis was to examine the reasons for Finnish market court proceedings related to procurement of services and goods in public health care sector and also identify the most common problem areas of the procurement process.
The theoretical part focuses on public procurement generally, main principles of the procurement law as well as different phases of the public procurement process. In addition, the legal protection ways of the offering party in the process are described in the study. For the theory part, information was gathered from public procurement law, related printed literature and internet.
The research method used was quantitative. Data for the research was gathered from the rulings made by the Finnish market court during the years 2010 – 2011. There were totally 120 items of rulings concerning procurement of services and goods in health care sector in that time period. By analyzing the rulings, it was possible to find out the reasoning for the appeals made and the reasoning for the appeals market court has agreed with.
The study showed that most of the problems related to procurement of services and goods in health care sector concern requests for quotations and comparison of quotations. Requests for quotations were imprecise and did not ensure fair and non-discriminatory treatment for providers. Above all, attention in the procurement process should be paid to requests for quotations since a detailed and clear document enables fair comparison and successful result in the procurement process. Moreover, employees should never be forgotten as competent personnel is a key to success in procurements.
Työn teoriaosuudessa perehdytään yleisellä tasolla julkisiin hankintoihin, hankintoja säätelevän hankintalain pääperiaatteisiin sekä julkisen hankinnan hankintaprosessin eri vaiheisiin. Lisäksi työssä kuvataan asianosaisen oikeusturvakeinot julkisen hankinnan prosessissa. Teoriaosuudessa lähteinä on käytetty hankintalakia, aiheeseen liittyvää painettua kirjallisuutta sekä internetistä löytyvää materiaalia.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusosiossa aineistona on käytetty terveydenhuollon palvelu- ja tavarahankintoja koskevia markkinaoikeuden päätöksiä vuosilta 2010 ja 2011. Päätöksiä kyseisellä ajanjaksolla oli yhteensä 120 kpl. Markkinaoikeuden antamia päätöksiä analysoimalla selvitettiin millä perusteella terveydenhuollon hankinnoista on tehty valituksia markkinaoikeuteen ja millä perusteella valituksia on hyväksytty ja hylätty.
Tutkimus osoitti, että suurimmat ongelmat terveydenhuollon palvelu- ja tavarahankinnoissa koskivat tarjouspyynnön laadintaa sekä tarjousten vertailua. Tarjouspyynnöt olivat sisällöltään epätarkkoja ja eivät turvanneet tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua tarjousten vertailussa. Hankintayksiköiden tulisikin kilpailutusprosessissaan kiinnittää erityistä huomiota tarjouspyyntöjen laadintaan, sillä asianmukaisesti laadittu tarjouspyyntö mahdollistaa tasapuolisen tarjousten vertailun sekä onnistuneen lopputuloksen hankintaprosessissa. Henkilöstöä ei myöskään saisi unohtaa, sillä asiantunteva henkilökunta on avainasemassa hankintojen onnistumiseen.
The theoretical part focuses on public procurement generally, main principles of the procurement law as well as different phases of the public procurement process. In addition, the legal protection ways of the offering party in the process are described in the study. For the theory part, information was gathered from public procurement law, related printed literature and internet.
The research method used was quantitative. Data for the research was gathered from the rulings made by the Finnish market court during the years 2010 – 2011. There were totally 120 items of rulings concerning procurement of services and goods in health care sector in that time period. By analyzing the rulings, it was possible to find out the reasoning for the appeals made and the reasoning for the appeals market court has agreed with.
The study showed that most of the problems related to procurement of services and goods in health care sector concern requests for quotations and comparison of quotations. Requests for quotations were imprecise and did not ensure fair and non-discriminatory treatment for providers. Above all, attention in the procurement process should be paid to requests for quotations since a detailed and clear document enables fair comparison and successful result in the procurement process. Moreover, employees should never be forgotten as competent personnel is a key to success in procurements.