Osaamisen kehittäminen kohdeyrityksessä
Uusitalo, Noora (2012)
Uusitalo, Noora
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627550
Tiivistelmä
Osaaminen on yritykselle tärkeä voimavara. Osaaminen on kytköksissä ihmisiin, eli yrityksen henkilökuntaan. Yrityksen kannalta on tärkeää, että oikeanlaista osaamista on silloin kun sitä tarvitaan. Opinnäytetyön kohdeyritys toimii kahdella eri alalla, jotka liittyvät myyntiin ja asiakaspalveluun sekä vaativat asiantuntijuutta. Yrityksen henkilökunta on maantieteellisesti hajautunut, joka lisää haasteita osaamisen kehittämiselle. Kahdella alalla toimiminen kertoo laajoista osaamisvaatimuksista, jonka vuoksi oikeanlainen osaaminen ja sen kehittäminen korostuu yrityksessä. Toimeksiantajan toiveesta kohdeyritystä ei esitellä nimellä.
Opinnäytetyön tavoitteena on vastata kysymyksiin millaista osaamista yrityksessä on ja onko osaamisessa kehitettävää, miten ja millä työkaluilla osaamista voidaan yrityksessä kehittää, ja millainen osaaminen tuo lisä-arvoa yritykselle. Tutkimusongelmaa on lähestytty tutustumalla alan kirjallisuuteen. Opinnäytetyö käsittelee osaamista, oppimista ja osaamisen kehittämistä yksilön ja organisaation näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista menetelmää, jota on täydennetty oppimistyylitestillä. Testistä saatuja tietoja on hyödynnetty osaamisen työkalujen kehittämisessä. Testin jälkeen henkilökunta osallistui teemahaastatteluun. Testin ja haastattelun suorittivat kaikki yrityksen ydintoiminnoissa työskentelevät vakituiset työntekijät, poislukien opin-näytetyöprosessin aikana rekrytoidut uudet työntekijät.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohdeyrityksen henkilökunta on korkeasti koulutettua ja yrityksessä on paljon kansainvälistä osaamista. Henkilökunnalta tuli paljon ideoita erilaisista kehityskohteista mitä he kokevat tärkeiksi oman työn ja itsensä kehittämisen näkökulmasta. Osaamisen ylläpitäminen ja syventäminen, teoreettinen osaaminen ja myyntitaidot ovat esimerkkejä kehityskohteista jotka nousivat esiin haastatteluissa. Opinnäytetyössä tuodaan esiin erilaisia työkaluja niin osaamisen kehittämiseksi, kuin sen ylläpitämiseksi ja vahvistamiseksi sekä hiljaisen tiedon siirtymiseksi. Osaamisen kehittämisen työkaluja mietittäessä on huomioitu henkilökunnalta nousseet ideat sekä oppimistyylitestin tulokset. Competence is one of the most important resources a company needs. Competence is always related to people; if there are no people in the company, there cannot be any competence either. Competence itself do not guarantee success, one also needs to have the right kind of competence and one need to know how to use it. The purpose of this thesis was to determine what kind of competence the target company´s personnel have, how the company can develop the competence and what kind of competence brings added value for the company. Target company tasks are dealing sale and customer service. Skills requirements are comprehensive because the target company operates with two kind of business. The target company operates in four cities in Finland. Because the personnel is located in a wide area, competence development is more challenging.
The thesis consists of theory section and empirical section witch deals whit the target company`s personnel. The theory section discusses the characteristics of learning, competence and competence development from the view point of an individual and organization. In the empirical section there qualitative method have been used as well as test on the learning styles. First, the personnel have applied the test and after that the personnel attended to a theme interview. The learning style test determine the types of learners that the company has. Interviews were studied the personnel's own vision of their knowledge. The research included all employees, excluding newly recruited, trainees and employees who are involved at main functions of the company.
The research showed that the personnel is highly educated and there is a lot of international knowledge in the company. The personnel consider to deepen and maintain competence as important areas. Sales competence and theoretical knowledge were other areas that the personnel saw as important areas to develop as well. The thesis included some tools and methods which the target company can use for developing the competence. These methods mostly support the transfer of tacit knowledge and deepen and maintain competence. As well attention has been paid to the development suggestions rising from the personnel and the results of the learning style test.
Opinnäytetyön tavoitteena on vastata kysymyksiin millaista osaamista yrityksessä on ja onko osaamisessa kehitettävää, miten ja millä työkaluilla osaamista voidaan yrityksessä kehittää, ja millainen osaaminen tuo lisä-arvoa yritykselle. Tutkimusongelmaa on lähestytty tutustumalla alan kirjallisuuteen. Opinnäytetyö käsittelee osaamista, oppimista ja osaamisen kehittämistä yksilön ja organisaation näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista menetelmää, jota on täydennetty oppimistyylitestillä. Testistä saatuja tietoja on hyödynnetty osaamisen työkalujen kehittämisessä. Testin jälkeen henkilökunta osallistui teemahaastatteluun. Testin ja haastattelun suorittivat kaikki yrityksen ydintoiminnoissa työskentelevät vakituiset työntekijät, poislukien opin-näytetyöprosessin aikana rekrytoidut uudet työntekijät.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohdeyrityksen henkilökunta on korkeasti koulutettua ja yrityksessä on paljon kansainvälistä osaamista. Henkilökunnalta tuli paljon ideoita erilaisista kehityskohteista mitä he kokevat tärkeiksi oman työn ja itsensä kehittämisen näkökulmasta. Osaamisen ylläpitäminen ja syventäminen, teoreettinen osaaminen ja myyntitaidot ovat esimerkkejä kehityskohteista jotka nousivat esiin haastatteluissa. Opinnäytetyössä tuodaan esiin erilaisia työkaluja niin osaamisen kehittämiseksi, kuin sen ylläpitämiseksi ja vahvistamiseksi sekä hiljaisen tiedon siirtymiseksi. Osaamisen kehittämisen työkaluja mietittäessä on huomioitu henkilökunnalta nousseet ideat sekä oppimistyylitestin tulokset.
The thesis consists of theory section and empirical section witch deals whit the target company`s personnel. The theory section discusses the characteristics of learning, competence and competence development from the view point of an individual and organization. In the empirical section there qualitative method have been used as well as test on the learning styles. First, the personnel have applied the test and after that the personnel attended to a theme interview. The learning style test determine the types of learners that the company has. Interviews were studied the personnel's own vision of their knowledge. The research included all employees, excluding newly recruited, trainees and employees who are involved at main functions of the company.
The research showed that the personnel is highly educated and there is a lot of international knowledge in the company. The personnel consider to deepen and maintain competence as important areas. Sales competence and theoretical knowledge were other areas that the personnel saw as important areas to develop as well. The thesis included some tools and methods which the target company can use for developing the competence. These methods mostly support the transfer of tacit knowledge and deepen and maintain competence. As well attention has been paid to the development suggestions rising from the personnel and the results of the learning style test.