Luokitteluasteikon käyttö piilolasitutkimuksissa: kyselytutkimus piilolasioptikoille
Kortesmäki, Emmiina; Tuohisaari, Susanna (2012)
Kortesmäki, Emmiina
Tuohisaari, Susanna
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627547
Tiivistelmä
Kaikilla piilolasioptikolla on velvollisuus kirjata piilolasisovituksesta ja seurantatarkastuksesta saadut tiedot myymälän asiakasrekisteriin. Tarkemman raportoinnin mahdollistamiseksi piilolasioptikot voivat käyttää apunaan standardoitua luokitteluasteikkoa, jossa on kuvia erilaisista silmämuutoksista. Optiikan Eettisen Neuvoston vuonna 2006 julkaiseman Hyvä piilolasisovituskäytäntö -ohjeistuksen mukaan piilolasioptikon tulisi suorittaa piilolasitutkimuksissa arviointi silmän terveydentilasta jotakin luokitteluasteikkoa apunaan käyttäen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yhteneväistä piilolasitutkimusten dokumentointi on piilolasioptikosta riippumatta sekä miten piilolasioptikot perustelevat luokitteluasteikon käyttöä. Lisäksi selvitettiin poikkeaako vähän ja paljon piilolasitutkimuksia tekevien piilolasioptikoiden löydösten dokumentointi toisistaan. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta luokitteluasteikoiden käytöstä ja niiden käytön vaikutuksesta piilolasitutkimusten dokumentoinnin yhteneväisyyteen.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus Oulussa ja Seinäjoella työskenteleville piilolasioptikoille. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen ja videomateriaalin avulla vierailemalla optikkoliikkeissä henkilökohtaisesti. Kyselyyn vastasi yhteensä 28 piilolasioptikkoa.
Tutkimustuloksista selvisi, että dokumentointi luokitteluasteikon avulla tällä tutkimusjoukolla oli melko yhteneväistä. Tärkeimmäksi perusteeksi piilolasioptikot kokivat luokitteluasteikon käytölle sen, että luokitteluasteikko helpottaa viestintää. Lisäksi selvisi, että kaikki kyselyymme vastanneet piilolasioptikot käyttivät luokitteluasteikkoa piilolasitutkimuksiensa tukena. Luokittelun yhteneväisyydessä ei ollut eroja riippuen siitä, tekikö vastaaja vähän vai paljon piilolasitutkimuksia työssään. All opticians are obliged to record findings of contact lens examinations. To get precise findings opticians should use a standardized grading scale which con-tains images of eye conditions. The Good Contact Lens Fitting Practice recom-mendation published by The Ethical Council of Optics (2006) recommends the use of a grading scale in contact lens examinations.
The aim of this study was to examine how consistent opticians’ documentation was in contact lens examinations and to prescribe what kind of arguments opti-cians had on the use of grading scales. This study also examines if there is difference in documentation between optician who do few contact lens examinations and those who do a lot.
This study was quantitative. The sample consisted of 28 opticians who had a license to fit contact lenses and worked in Oulu and Seinäjoki. Data were col-lected by visiting the informants personally and using a questionnaire and video material. The questionnaire contained both close-ended and open-ended questions. Data were analyzed by using a statistical program.
Findings revealed that the answers regarding the documentation with the help of a grading scale were scattered, although most answers were centralized close each other. The most important argument for using a grading scale was that it facilitated communication. All opticians who took part in the study used a grading scale in contact lens examinations.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yhteneväistä piilolasitutkimusten dokumentointi on piilolasioptikosta riippumatta sekä miten piilolasioptikot perustelevat luokitteluasteikon käyttöä. Lisäksi selvitettiin poikkeaako vähän ja paljon piilolasitutkimuksia tekevien piilolasioptikoiden löydösten dokumentointi toisistaan. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta luokitteluasteikoiden käytöstä ja niiden käytön vaikutuksesta piilolasitutkimusten dokumentoinnin yhteneväisyyteen.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus Oulussa ja Seinäjoella työskenteleville piilolasioptikoille. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen ja videomateriaalin avulla vierailemalla optikkoliikkeissä henkilökohtaisesti. Kyselyyn vastasi yhteensä 28 piilolasioptikkoa.
Tutkimustuloksista selvisi, että dokumentointi luokitteluasteikon avulla tällä tutkimusjoukolla oli melko yhteneväistä. Tärkeimmäksi perusteeksi piilolasioptikot kokivat luokitteluasteikon käytölle sen, että luokitteluasteikko helpottaa viestintää. Lisäksi selvisi, että kaikki kyselyymme vastanneet piilolasioptikot käyttivät luokitteluasteikkoa piilolasitutkimuksiensa tukena. Luokittelun yhteneväisyydessä ei ollut eroja riippuen siitä, tekikö vastaaja vähän vai paljon piilolasitutkimuksia työssään.
The aim of this study was to examine how consistent opticians’ documentation was in contact lens examinations and to prescribe what kind of arguments opti-cians had on the use of grading scales. This study also examines if there is difference in documentation between optician who do few contact lens examinations and those who do a lot.
This study was quantitative. The sample consisted of 28 opticians who had a license to fit contact lenses and worked in Oulu and Seinäjoki. Data were col-lected by visiting the informants personally and using a questionnaire and video material. The questionnaire contained both close-ended and open-ended questions. Data were analyzed by using a statistical program.
Findings revealed that the answers regarding the documentation with the help of a grading scale were scattered, although most answers were centralized close each other. The most important argument for using a grading scale was that it facilitated communication. All opticians who took part in the study used a grading scale in contact lens examinations.