Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Kansanperinnettä kännykkäpeliksi

Osmo, Tero; Raappana, Hannu (2012)

 
Avaa tiedosto
Osmo_Raappana.pdf (799.4Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Osmo, Tero
Raappana, Hannu
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101827692
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään yleisellä tasolla Android-sovelluskehitykseen ja siihen soveltuviin työkaluihin. Lisäksi tutkitaan, mitä kaikkea tulee huomioda peliä kehittäessä. Android valikoitui työn alustaksi suuren suosionsa tuoman ajankohtaisen kiinnostavuutensa vuoksi, vaikka työn tekijöillä ei ollut aikaisempaa kokemusta Android-ohjelmoinnista.

Työn tavoitteena on toteuttaa pienimuotoinen kännykkäpeli, jolla voidaan demonstroida Androidin toimintoja. Tietoperusta koostuu eri ohjelmistokomponenttien esittelystä ja niitä havainnollistavista esimerkeistä, sekä 2D-pelin kehittämisessä huomioitavien asioden läpikäynnistä. Tietoperustan pääasiallisena lähdeaineistona on käytetty Android Developers -sivustoa.

Toiminnallisen osuuden tuotoksena valmistui mobiiliversio perinteisestä lautapeli Fortunasta. Pelissä ammutaan kuulia vauhtirampilta pelialueelle ja yritetään saada niitä jäämään pistealueille. Työ tarjosi riitävästi haasteita ja oppimia tekijöilleen. Työlle asetetut toiminnalliset tavoitteet onnistuttiin saavuttamaan, mutta alkuperäisessä aikataulussa ei pysytty.

Koska työssä ei keskitytty graafiseen olemukseen, jatkokehityksenä olisikin parannettavaa ulkoasun muodossa ja peliä voisi elävöittää myös lisäämällä siihen äänet. Toiminnallisena kehitys mahdollisuutena olisi pistelaskurin toteuttaminen ja ennätystulosten tallettaminen.
 
The thesis familiarizes with Android application development and suitable development tools. Furthermore the thesis looks over, what has to be considered when developing a game. The Android operating system was selected, because it was very popular platform for mobiles at the moment. Either of the authors had no previous experience about the Android programming.

The aim of this thesis is to produce a small-scale mobile game that demonstrates the Android functions. Theoretical base includes the introduction of software components, examples how to use them and 2D-game development in general. Theoretical base relies mainly on the documentation of the Android Developers web service.

Finally a mobile version of the traditional board game Fortuna was made. The aim of the game is to shoot balls on the game zone and try to hit the point areas. The working process was challenging and the authors gained good knowledge of the subject. The functional objectives of the work were achieved, but the timetable was exceeded.

Because the focus was not in the graphic appearance, there are plenty of improvements that could be made in further development of the application. The game could be more vivid with sounds included. The score counter and the saving of the high scores could also be a good improvement on functionality of the game.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste