Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Lastentarhanopettajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta maahanmuuttajaperheiden kanssa

Itkonen, Saana (2012)

 
Avaa tiedosto
itkonen_saana.pdf (309.5Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Itkonen, Saana
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101827709
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on kuvata lastentarhanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaperheiden kanssa tehtävästä kasvatuskumppanuudesta. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää Oulun kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden laatua maahanmuuttajaperheiden kanssa työskenneltäessä.

Tutkimuksen teoreettinen tietoperusta muodostuu ekologisesta teoriasta ja kasvatuskumppanuuden periaatteista. Laadullisen tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea lastentarhanopettajaa. Teemahaastatteluilla kerätty aineisto on analysoitu teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Litteroitu aineisto pelkistettiin ja teemoiteltiin. Abstrahointivaiheessa aineisto liitettiin teoriaan.

Tutkimustulosten mukaan lastentarhanopettajien kokemukset kasvatuskumppanuudesta maahanmuuttajaperheiden kanssa olivat pääsääntöisesti myönteisiä. Lastentarhanopettajat kokivat, etteivät ole saaneet riittävästi koulutusta maahanmuuttajaperheiden kanssa työskentelyä varten. Työkokemuksen ansiosta he kuitenkin kokivat kehittyneensä kultuurienvälisessä viestinnässä, erityisesti kommunikoinnissa, kielivaikeuksista huolimatta. Tutkimus osoitti että erilaiset kulttuuritaustat eivät ole merkittävä asia lastentarhanopettajan ja maahanmuuttajaperheen välisen kasvatuskumppanuuden toteutumisen kannalta, muttasen rakentuminen voi hidastua kielivaikeuksien vuoksi. Kokemus kumppanuudesta saavutetaan, vaikka se voikin viedä keskimääräistä enemmän aikaa.
 
The subject of the study is educational partnership experiences of kindergarten teachers with immigrant families. Immigrant families as daycare customers are a recent phenomenon in the Oulu area.

The aim of the study was to describe educational partnership experiences of kindergarten teachers with immigrant families. The study was a qualitative study theoretical context of which included principles of educational partnership and ecological systems theory. The study used theme-based interview for data collection. A total of three kindergarten teachers were involved in the study as informants.

Qualitative data were content analyzed. After transcription the data were compiled into categories and combined to the theoretical context. The educational partnership experiences of the kindergarten teachers were mostly positive. The kindergarten teachers experienced that basic knowledge of different cultures was important and they had increased their knowledge in intercultural work. According to our study, the different cultural backgrounds are not the most important aspects when creating educational partnership. The process of educational partnership may decelerate if language problems exist. Generally, the experience of the educational partnership can be accomplished between kindergarten teachers and immigrant families.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste