Pelikehitysohjelmistojen testaaminen virtuaaliympäristössä: virtualisoinnin käyttökohteita
Kellolampi, Markus (2012)
Kellolampi, Markus
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101927746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101927746
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Oulun seudun ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikölle. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten Unity ja Corona SDK – pelikehitysohjelmistot toimivat virtualisoidussa ympäristössä. Selvitys tehtiin, koska kyseisiä ohjelmistoja suunniteltiin käytettävän opetuksen yhteydessä syksyllä 2012 alkavilla kursseilla ja niitä kaavailtiin opetettavaksi virtualisoidussa ympäristössä. Testattavia virtualisointiohjelmia joilla virtuaaliympäristö luotiin olivat Microsoft Virtual PC 2007 ja VMware Player.
Testaaminen suoritettiin monella eri konetyypillä, jotta saataisiin selville erilaisten tietokonekokoonpanojen vaikutus ohjelmien toimivuuteen. Testauksen yhteydessä testattiin ohjelmistojen eri toimintojen toimivuutta virtualisoidussa ympäristössä ja havaitut virheet kirjattiin ylös testausraporttiin. Toimivuuden testauksen yhteydessä kiinnitettiin huomiota ohjelmistojen mahdollisiin piirtovirheisiin, käytön sujuvuuteen ja koneen kaatumisiin. Havaitut virheet yritettiin sen jälkeen toistaa ei-virtualisoidussa ympäristössä.
Testauksen yhteydessä saatiin selville, että Microsoft Virtual PC 2007:llä luodussa virtuaaliympäristössä ei voi käyttää sovelluksia, jotka vaativat grafiikka-ajureita, kuten OpenGl:ää tai DirectX:ää. Edellä mainitut ajurit ovat tärkeitä testattujen pelikehitysohjelmistojen kannalta, eivätkä ne toimineet ilman niitä. VMware Playerillä pystyy käyttämään testattuja ohjelmia, kunhan vain lisätyökalut asennetaan VMwareen. Testauksesta syntynyt testausraportti luovutettiin lehtori Matti Viitalalle toukokuun 2012 puolivälissä. This thesis was made for Oulu University of Applied Sciences. The aim of this thesis was to find out how Unity and Corona SDK game development software function in a virtualized environment. Testing was carried out because the game development programs were planned to be used in a virtualized environment during courses that were designed to start during the autumn semester 2012.The virtualization programs that were used during the creation of the virtual environment were Microsoft Virtual PC 2007 and VMware Player.
Several different computers were used during the testing. Several computers were used in order to find out if different hardware components had any effect on the performance of the programs. During the testing many of the game development programs functionalities were tested in a virtualized environment and the flaws that were found were documented in a testing report. During the functionality testing attention was paid to possible graphics errors, how smoothly the computer works and if the computer crashes. After a flaw was found in a virtual environment the operation that caused the flaw was performed in a non-virtual environment.
During the testing it was found out that in the virtual environment that was created with Microsoft Virtual PC 2007 applications that require graphics drivers like OpenGL or DirectX cannot be used. The graphics drivers mentioned before are important for the game development programs because in order to work programs need certain properties that those drivers have. Adequate drivers are available in VMware Player but in order to access those VMware needs to download VMware Tools from the Internet and after that the game development programs start to work properly. After the testing was done the testing report was given for the senior lecturer Matti Viitala in mid-May 2012.
Testaaminen suoritettiin monella eri konetyypillä, jotta saataisiin selville erilaisten tietokonekokoonpanojen vaikutus ohjelmien toimivuuteen. Testauksen yhteydessä testattiin ohjelmistojen eri toimintojen toimivuutta virtualisoidussa ympäristössä ja havaitut virheet kirjattiin ylös testausraporttiin. Toimivuuden testauksen yhteydessä kiinnitettiin huomiota ohjelmistojen mahdollisiin piirtovirheisiin, käytön sujuvuuteen ja koneen kaatumisiin. Havaitut virheet yritettiin sen jälkeen toistaa ei-virtualisoidussa ympäristössä.
Testauksen yhteydessä saatiin selville, että Microsoft Virtual PC 2007:llä luodussa virtuaaliympäristössä ei voi käyttää sovelluksia, jotka vaativat grafiikka-ajureita, kuten OpenGl:ää tai DirectX:ää. Edellä mainitut ajurit ovat tärkeitä testattujen pelikehitysohjelmistojen kannalta, eivätkä ne toimineet ilman niitä. VMware Playerillä pystyy käyttämään testattuja ohjelmia, kunhan vain lisätyökalut asennetaan VMwareen. Testauksesta syntynyt testausraportti luovutettiin lehtori Matti Viitalalle toukokuun 2012 puolivälissä.
Several different computers were used during the testing. Several computers were used in order to find out if different hardware components had any effect on the performance of the programs. During the testing many of the game development programs functionalities were tested in a virtualized environment and the flaws that were found were documented in a testing report. During the functionality testing attention was paid to possible graphics errors, how smoothly the computer works and if the computer crashes. After a flaw was found in a virtual environment the operation that caused the flaw was performed in a non-virtual environment.
During the testing it was found out that in the virtual environment that was created with Microsoft Virtual PC 2007 applications that require graphics drivers like OpenGL or DirectX cannot be used. The graphics drivers mentioned before are important for the game development programs because in order to work programs need certain properties that those drivers have. Adequate drivers are available in VMware Player but in order to access those VMware needs to download VMware Tools from the Internet and after that the game development programs start to work properly. After the testing was done the testing report was given for the senior lecturer Matti Viitala in mid-May 2012.