Musiikki surussa, suru musiikissa: surun eri merkitykset musiikissa säveltäjän näkökulmasta
Malkakorpi, Teija (2012)
Malkakorpi, Teija
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101927749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101927749
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia, miten surua on käsitelty musiikissa. Aihetta tutkitaan säveltäjän näkökulmasta ja oman sävellyksen kautta. Työssä esitellään näkökulma suruaiheisen musiikin säveltämiseen. Työssä pohditaan, millä tavalla säveltäjät ovat käsitelleet surua musiikissa ja sitä, mitkä tekijät ovat olleet taustavaikuttajina suruaiheisen musiikin säveltämiselle. Työssä luodaan katsaus myös yhtäältä siihen, mitä surutyön prosessi merkitsee ja toisaalta siihen, millä tavalla musiikki voi auttaa tuossa prosessissa. Työssä pohditaan, miten musiikki auttaa työstämään surua ja surun herättämiä tunteita.
Tutkimusmetodeina ovat olleet säveltäjien elämänkertojen tutkiminen, niistä surua käsittelevien aihepiirien löytäminen ja näiden aineistojen tutkiminen. Näiden pohjalta olen tehnyt johtopäätöksiä ja yhteenvetoja surun kulminoitumisesta säveltäjän musiikkiin. Tutkimusmetodina on ollut myös pyrkimys kuvata ja tutkia omaa sävellysprosessia siitä näkökulmasta, miten suru on omassa sävellyksessä ilmentynyt. Teoriatausta surutyön käsitteestä mukailee oman sävellyksen esittelyä. Surun käsitettä ja musiikin merkitystä surussa koskevien lukujen osalta olen tutkinut Soili Poijulan (2002) ja Helena Erjannin (2002) teorioita sekä käsitteitä surusta. Lisäksi olen viitannut Hanna Kangasniemen tutkimukseen (2004) aiheesta.
Työn tarkoituksena on myös esitellä oma surua käsittelevä laulusävellykseni ja kertoa sen sävellysprosessista ja taustoista sekä siitä, kuinka se on sävelletty kuvaukseksi surutyön prosessista. Työn tarkoitus on myös tutkia säveltäjien surun kanavoitumista heidän sävellyksiinsä. Työn tavoitteina on selvittää musiikin merkitystä suruprosessia läpikäyville ihmisille sekä selvittää, mihin surua käsitteleviä sävellyksiä tarvitaan ja mihin tarpeisiin säveltäjä vastaa sävellyksillään.
Tutkimustuloksina todettiin säveltäjän kokeman surun kanavoituvan musiikkiin. Säveltäjän suru kanavoitui musiikkiin eri sävellysmuodoissa. Säveltäjä saattoi tietoisesti kohdentaa suruaan sävellyksiinsä ja kuvata niissä surua sekä suruun liittyneitä tapahtumia. Tutkimustuloksia tuki myös oman sävellysprosessin tarkastelun kautta havaittu surun välittyminen ja siirtyminen sävellykseen. Tutkimustuloksena musiikin todettiin myös auttavan surun käsittelyssä ja siten osoittavan surua käsittelevien sävellyksien tarpeellisuuden. The aim of this study was to explore how sorrow has been expressed in music. The theme was studied from the composer’s point of view and with the help of my own composition. This work introduces a perspective on composing music about sorrow. The work presents how composers have processed sorrow in their compositions and what crucial factors have been on the background on the composers’ lives making them to compose about sorrow. The work also creates an overview what mourning process is and how music can help in this process.
The research methods of this thesis have been to explore the memoirs of the composers and to find and search the subject matter considering sorrow and study that material. I have made summaries and conclusions based on this, how sorrow has been canalized into the composers’ music. The research method has also been to represent and study my own composing process from this point of view, how sorrow has been expressed in my own composition. The framework of the concept of sorrow work has been studied with the help of Soili Poijula´s (2002) and Helena Erjanti´s (2002) theories and concepts about sorrow, and Hanna Kangasniemi´s research (2004) has also been referred to in the chapter considering the meaning of music in sorrow.
The purpose of this thesis was to present my composition about sorrow and tell about its backgrounds, how I have composed it as a description of mourning process. The purpose was also to explore how composers’ sorrow has been canalized into their compositions. The aims of this thesis were to find out the meaning of music in the sorrow process; where and when music expressing sorrow is needed and what are the needs which composers answer with their compositions.
The research results show that composers’ sorrow can canalize to their compositions. The composers’ sorrow was expressed in different composition forms. The composers could canalize their sorrow into compositions on purpose and describe their sorrow and events connected to it. The research results were also supported by observing my own composing process, how sorrow was expressed and transfered into my composition. As a research result it was discovered that music helps to process sorrow, and, so, the necessity of compositions describing and expressing sorrow was indicated.
Tutkimusmetodeina ovat olleet säveltäjien elämänkertojen tutkiminen, niistä surua käsittelevien aihepiirien löytäminen ja näiden aineistojen tutkiminen. Näiden pohjalta olen tehnyt johtopäätöksiä ja yhteenvetoja surun kulminoitumisesta säveltäjän musiikkiin. Tutkimusmetodina on ollut myös pyrkimys kuvata ja tutkia omaa sävellysprosessia siitä näkökulmasta, miten suru on omassa sävellyksessä ilmentynyt. Teoriatausta surutyön käsitteestä mukailee oman sävellyksen esittelyä. Surun käsitettä ja musiikin merkitystä surussa koskevien lukujen osalta olen tutkinut Soili Poijulan (2002) ja Helena Erjannin (2002) teorioita sekä käsitteitä surusta. Lisäksi olen viitannut Hanna Kangasniemen tutkimukseen (2004) aiheesta.
Työn tarkoituksena on myös esitellä oma surua käsittelevä laulusävellykseni ja kertoa sen sävellysprosessista ja taustoista sekä siitä, kuinka se on sävelletty kuvaukseksi surutyön prosessista. Työn tarkoitus on myös tutkia säveltäjien surun kanavoitumista heidän sävellyksiinsä. Työn tavoitteina on selvittää musiikin merkitystä suruprosessia läpikäyville ihmisille sekä selvittää, mihin surua käsitteleviä sävellyksiä tarvitaan ja mihin tarpeisiin säveltäjä vastaa sävellyksillään.
Tutkimustuloksina todettiin säveltäjän kokeman surun kanavoituvan musiikkiin. Säveltäjän suru kanavoitui musiikkiin eri sävellysmuodoissa. Säveltäjä saattoi tietoisesti kohdentaa suruaan sävellyksiinsä ja kuvata niissä surua sekä suruun liittyneitä tapahtumia. Tutkimustuloksia tuki myös oman sävellysprosessin tarkastelun kautta havaittu surun välittyminen ja siirtyminen sävellykseen. Tutkimustuloksena musiikin todettiin myös auttavan surun käsittelyssä ja siten osoittavan surua käsittelevien sävellyksien tarpeellisuuden.
The research methods of this thesis have been to explore the memoirs of the composers and to find and search the subject matter considering sorrow and study that material. I have made summaries and conclusions based on this, how sorrow has been canalized into the composers’ music. The research method has also been to represent and study my own composing process from this point of view, how sorrow has been expressed in my own composition. The framework of the concept of sorrow work has been studied with the help of Soili Poijula´s (2002) and Helena Erjanti´s (2002) theories and concepts about sorrow, and Hanna Kangasniemi´s research (2004) has also been referred to in the chapter considering the meaning of music in sorrow.
The purpose of this thesis was to present my composition about sorrow and tell about its backgrounds, how I have composed it as a description of mourning process. The purpose was also to explore how composers’ sorrow has been canalized into their compositions. The aims of this thesis were to find out the meaning of music in the sorrow process; where and when music expressing sorrow is needed and what are the needs which composers answer with their compositions.
The research results show that composers’ sorrow can canalize to their compositions. The composers’ sorrow was expressed in different composition forms. The composers could canalize their sorrow into compositions on purpose and describe their sorrow and events connected to it. The research results were also supported by observing my own composing process, how sorrow was expressed and transfered into my composition. As a research result it was discovered that music helps to process sorrow, and, so, the necessity of compositions describing and expressing sorrow was indicated.