Yritysten ostokäyttäytyminen muuttopalveluyrityksen valinnassa
Sarkkinen, Jere (2023)
Sarkkinen, Jere
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101827716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101827716
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yrityksien ostokäyttäytymistä muuttopalveluyritystä valittaessa. Tutkimuskysymyksiä olivat millä perusteilla yritykset valitsevat muuttopalveluyrityksensä, mistä yritykset etsivät palveluntarjoajat, minkälaisia palveluita yritykset hakevat muuttopalveluyritykseltä ja minkälaisissa tilanteissa yritykset tarvitsevat muuttopalveluyritystä. Opinnäytetyön toimeksiantaja haluaa pysyä nimettömänä ja siten toimeksiantajasta käytetään nimeä Yritys X.
Opinnäytetyö aloitettiin tietoperustan tekemisellä, joka antoi pohjan tutkimukselle. Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee Business to Business palveluiden markkinointia, yrityksien ostokäyttäytymistä ja hyvän myyjän ominaisuuksia. Kaikki tietoperustan aiheet ovat tärkeitä tutkimuksen kannalta, koska ne liittyvät olennaisesti tutkimuskysymyksiin. Tietoperusta ohjasi myös tutkimuksen toteutusta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruussa hyödynnettiin haastattelumenetelmää. Haastattelukysymykset suunniteltiin ja luotiin tietoperustan pohjalta. Haastatteluja pidettiin yhteensä 10 kappaletta ja vastaukset ehtivät saturoitua. Haastatteluja varten luotiin kysymyslista, joka perustui opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen tulokset esitellään opinnäytetyössä haastattelukysymyksittäin ja kaikkiin kysymyksiin saatiin vastaukset haasteltavilta. Tuloksista huomattiin, että yritykset toimivat yksilöllisesti, eikä tutkimustuloksia voida yleistää kaikkiin yrityksiin. Tuloksista kuitenkin huomattiin, että ostamisen helppous luotettavalta toimijalta halutulle ajankohdalle nousivat esiin monessa haastattelussa. Tutkimustulokset mukailevat paljon tietoperustassa käsiteltyjä asioita, eikä tuloksissa ole yllätyksiä. Tutkimustulokset käsiteltiin laajasti opinnäytetyön lopussa.
Opinnäytetyö aloitettiin tietoperustan tekemisellä, joka antoi pohjan tutkimukselle. Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee Business to Business palveluiden markkinointia, yrityksien ostokäyttäytymistä ja hyvän myyjän ominaisuuksia. Kaikki tietoperustan aiheet ovat tärkeitä tutkimuksen kannalta, koska ne liittyvät olennaisesti tutkimuskysymyksiin. Tietoperusta ohjasi myös tutkimuksen toteutusta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruussa hyödynnettiin haastattelumenetelmää. Haastattelukysymykset suunniteltiin ja luotiin tietoperustan pohjalta. Haastatteluja pidettiin yhteensä 10 kappaletta ja vastaukset ehtivät saturoitua. Haastatteluja varten luotiin kysymyslista, joka perustui opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen tulokset esitellään opinnäytetyössä haastattelukysymyksittäin ja kaikkiin kysymyksiin saatiin vastaukset haasteltavilta. Tuloksista huomattiin, että yritykset toimivat yksilöllisesti, eikä tutkimustuloksia voida yleistää kaikkiin yrityksiin. Tuloksista kuitenkin huomattiin, että ostamisen helppous luotettavalta toimijalta halutulle ajankohdalle nousivat esiin monessa haastattelussa. Tutkimustulokset mukailevat paljon tietoperustassa käsiteltyjä asioita, eikä tuloksissa ole yllätyksiä. Tutkimustulokset käsiteltiin laajasti opinnäytetyön lopussa.